Orele de limba română ocupă un rol esențial în formarea competențelor de comunicare ale elevilor. Ele nu presupun doar învățarea regulilor gramaticale, ci și dezvoltarea unei relații mai profunde cu limba, înțeleasă ca mijloc de exprimare a gândurilor, emoțiilor și creativității.
În acest context, în urma parcurgerii unui curs de pedagogie digitală, am convingerea că abordarea lecțiilor de gramatică într-un mod atractiv devine o necesitate. Un exemplu elocvent este folosirea quiz-urilor interactive pentru fixarea cunoștințelor despre interjecție.
Ora am început-o prin metoda descoperirii: scurt videoclip animat cu exemple amuzante de interjecții. La întrebarea Ce este interjecția?, elevii și-au reamintit că aceasta este partea de vorbire neflexibilă care exprimă:
- stări sufletești: Ah! Vai! Of!
- sunete/ zgomote din natură: Miau! Ham! Bum!
- comenzi sau apeluri: Hei! Pst! Alo!
- reacții spontane sau emoții: Uf! Wow! Oops!
Deși pare o parte de vorbire minoră, interjecția are un impact semnificativ în comunicare, deoarece exprimă autenticitate, intensitate și spontaneitate. Un obstacol frecvent în predarea gramaticii este percepția elevilor că regulile sunt „uscate” sau greu de memorat. Aici intervine metoda salvatoare a quiz-urilor – scurte teste interactive, care stimulează atenția, participarea activă și memoria de lungă durată.
Pe parcursul aplicării acestei metode, am observat importantele avantaje ale folosirii quiz-urilor în lecțiile despre interjecție:
1. Interactivitate crescută
Elevii nu mai sunt simpli receptori de informație, ci devin participanți activi.
2. Consolidarea cunoștințelor
Prin întrebări variate (cu răspuns multiplu, adevărat/fals, asociere), elevii revin asupra informației într-un mod ludic.
3. Evaluare imediată
Profesorul poate observa rapid dacă noțiunile sunt înțelese sau mai necesită clarificări.
4. Implicare emoțională
Interjecțiile se leagă de emoții – quiz-ul, la rândul său, trezește reacții emoționale (entuziasm, provocare, curiozitate, zâmbete).
Așadar, integrarea quiz-urilor în orele de limba română este o metodă eficientă și atractivă, mai ales în lecțiile de gramatică, unde elevii pot simți uneori că materia este dificilă. În cazul interjecției, caracterul expresiv și ludic al acestei părți de vorbire se completează perfect cu dinamismul oferit de quiz. Astfel, învățarea devine mai plăcută, mai eficientă și mai ancorată în realitatea elevilor.
Fișă de lucru sub formă de quiz – Clasa a VII-a
Limba și literatura română
Tema: Interjecția
Numele elevului: _____________________
Data: _______________
Recapitulare teoretică:
1. Ce este interjecția? ____________________________________________________________
2. Dă 3 exemple de interjecții care exprimă stări sufletești: __________________________
3. Dă 2 exemple de interjecții care imită sunete din natură: __________________________
4. Interjecțiile sunt părți de vorbire:
– flexibile
– neflexibile
Exercițiul 1: Alege varianta corectă (scrie litera corespunzătoare)
1. Care dintre următoarele este o interjecție care exprimă mirare?
a) vai
b) bum
c) carte
d) scrie
Răspuns: _______
2. Ce exprimă interjecția „of”?
a) uimire
b) durere
c) chemare
d) bucurie
Răspuns: _______
3. Alege interjecția folosită pentru a atrage atenția:
a) ham
b) hei
c) vai
d) puf
Răspuns: _______
Exercițiul 2: Completează propozițiile cu o interjecție potrivită
1. ______! Ce surpriză frumoasă!
2. ______! M-am înțepat în ac!
3. ______! A început ora!
4. ______! Ce drăguț e cățelul!
Exercițiul 3: Creează 3 propoziții în care să folosești interjecții diferite.
1. ________________________________________
2. ________________________________________
3. ________________________________________
Autoevaluare (bifează cum te simți după această lecție):
– Am înțeles bine ce este interjecția
– Mai am nevoie de explicații
– Mi-a plăcut lecția cu quiz
Bonus: Include o întrebare deschisă la final: Ce interjecție ai inventa tu?
Într-adevăr, predarea digitală a gramaticii, în special a lecției despre interjecție, aduce o experiență interactivă, emoțională și colaborativă în sala de clasă. Folosirea quiz-urilor digitale nu doar că diversifică procesul didactic, dar îl face mai apropiat de realitatea și ritmurile generației actuale.
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.