Ora fericirii – elevii învață „să gândească pozitiv, să se accepte mai ușor unii pe alții și să aprecieze micile bucurii”

„Ora fericirii” a fost implementată la Liceul de Arte „Plugor Sándor”  din Sfântu Gheorghe, după cum am învățat la un curs inițiat de un psiholog din Ungaria, de origine română, Bagdi Bella, care desfășura acest program la Budapesta. Am mers în școală, am împărtășit colegilor ideile și cele învățate și am  început să țin aceste ore.

Eu, ca  profesoară de biologie, am  organizat „ora fericirii” lunar, la ora de dirigenție. Copiii aveau manual și caiet de lucru (în limba maghiară), cu zece teme – recunoștința, optimismul, relațiile personale, faptele bune care ne fac fericiți, bucuria din micile plăceri, iertarea, „Mens sana in corpore sano” sau menținerea fericirii durabile.

Am „predat” fiecare temă în prima oră de dirigenție din lună – aceasta era ora fericirii – și am pus în practică prin diferite activități și provocări pe tot parcursul lunii. De exemplu, luna decembrie a fost dedicată faptelor bune și elevii au vrut să îi facă fericiți pe oamenii din jurul lor. Copiii au avut și o lună dedicată mișcării – am  fost în excursie și am participat la activități sportive , iar în luna septembrie am realizat „Borcanul fericirii” pe care l-am  umplut cu lucrurile pentru care ei sunt mulțumiți.

Unul dintre scopurile orei este ca elevii să înțeleagă că fericirea este totală atunci când noi îi facem fericiți pe cei din jurul nostru: oferind celorlalți fericire, ea se întoarce către noi ca un bumerang.

Prin introducerea orei de fericire la orele de dirigenție, am vrut ca elevii să înțeleagă că adevărata fericire nu înseamnă deținerea bunurilor materiale, ci dobândirea valorilor spirituale care ne fac viața mai frumoasă și mai valoroasă. Elevii au înțeles că adevărata fericire înseamnă să îi faci fericiți pe alţii fiindcă, văzând bucuria lor, ne vom reîncărca şi noi. Rodul cel mai mare al lecțiilor de fericire pentru elevii mei a fost că au învățat să gândească pozitiv, să se accepte mai ușor unii pe alții și să aprecieze micile bucurii.

Fericirea este posibilă la școală.

Părinții povesteau cât de entuziasmați erau copiii. Datorită orei fericirii, ei au devenit mai înțelegători, au învățat să prețuiască în primul rând valorile spirituale, și nu materialul. Se vede impactul asupra lor. Roadele anului trecut se simt și anul acesta și se vor simți și anul viitor și peste doi ani. În plus, datorită orelor de fericire, copiii au trecut mai ușor peste dezavantajele predării online.

Chiar dacă ora de fericire este susținută pe parcursul unui an școlar (programul este conceput în acest fel), profesorii pot folosi metodele acestor lecții la celelalte ore, așa cum fac  și eu  la orele de biologie. Fericirea este posibilă la școală, copiii devin un colectiv unit și dezvoltă relații de încredere și de prietenie.

Fericirea pentru elevi

Dar ce spun elevii? Daragics Alexandra, elevă în clasa a VI-a C, mărturisește că cel mai important lucru pe care l-a învățat anul trecut la ora fericirii a fost: ”să ne bucurăm și pentru lucruri mai mici, să fim mai atenți cu prietenii și cu persoanele pe care le iubim”.

„Am devenit mai atentă cu prietenii și familia mea în lucrurile simple pe care nu le observăm zilnic. Încerc să fiu mai politicoasă și harnică și mă simt mai fericită. Da, ora fericirii ar trebui să existe în toate școlile. Este o oră în care ne relaxăm, facem lucruri interesante cu prietenii, ascultăm păreri pe diferite teme și învățăm cum putem să avem o viață mai bună”, precizează eleva.

* * *

Mai multe informații sunt în articolul jurnalistic „Ora fericirii, la un colegiu din Sfântu Gheorghe…”, SparkNews: https://sparknews.ro/2022/01/17/ora-fericirii-la-un-colegiu-din-sfantu-gheorghe-elevii-invata-sa-gandeasca-pozitiv-sa-se-accepte-mai-usor-unii-pe-altii-si-sa-aprecieze-micile-bucurii/

 

prof. Gyöngyvér Botos

Liceul de Artă Plugor Sándor, Sfântu Gheorghe (Covasna) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/gyongyver.botos

Articole asemănătoare