O vizită inedită la bancă în cadrul unui opțional și a unui proiect județean interdisciplinar „Călător în lumea finanțelor”

Ideea proiectului a venit din dorința de a oferi participanților ocazia de a-și forma deprinderi, abilități și cunoștințe adaptate nivelului lor de vârstă, care să-i pregătească pentru un start spre independența financiară în viață prin conștientizarea valorii reale a banilor, necesitatea economisirii acestora și gestionării bugetelor pentru îndeplinirea nevoilor și dorințelor personale.

Scopul proiectului de faţă este de a mobiliza şcolarii în adoptarea unui comportament financiar sănătos prin familiarizarea cu utilizarea și gestionarea eficientă a banilor, descoperirea modalităților de economisire justă a acestora prin jocuri și activități practice și interdisciplinare menite să asigure starea de bine și să stimuleze comunicarea, cooperarea, creativitatea, spiritul de inițiativă şi antreprenoriat al elevilor.

Printre activitățile propuse în cadrul proiectului județean, am cuprins și o vizită la BCR care a avut ca scop familiarizarea cu operațiunile unei instituții bancare și descoperirea modului de utilizare a unui bancomat și a importanței acestuia, precum și diseminarea materialelor realizate în orele opționalului de educație financiară (bancomate, planșe cu poezii despre fiecare bancnotă, despre card și bancomat, Imnul micului bancher).

Am pregătit în prealabil vizita printr-o lecție în cadrul căreia elevii au fost informați cu privire la scopul vizitei și regulile pe care trebuie să le respecte pe parcursul deplasării. Ne-a ajutat fișa propusă în programul Școala de bani și proiectul educațional LifeLab Național, care oferă peste 300 de materiale educaționale și care își propune să aducă în sălile de clasă noțiuni de educație financiară la toate materiile de la toate ciclurile de învățământ.

Astfel, conform fișei educaționale descărcate din cadrul programului LifeLab Național, elevii au avut de răspuns la mai multe întrebări: ”Cum este organizat spațiul dintr-o instituție bancară?; Ce rol are fiecare departament?; Ce operațiuni bancare se desfășoară într-o bancă?; De ce fel de servicii poate un copil să beneficieze?; Cum folosesc un bancomat?; Vreau să știu mai mult (pun întrebări care să lămurească ceea ce n-am înțeles)!; Termeni de specialitate utilizați și semnificația lor (sold, retragere, depunere, curs valutar, profit, dobândă); Observații legate de ținuta și modul de adresare al angajaților; Recitește planul și gândește-te dacă ai aflat ce te interesa!”

Pe parcursul vizitei și după finalizarea acesteia, elevii au reușit să își îmbogățească cunoștințele cu informații importante. Au aflat că spațiul unei bănci este modern, generos, bine organizat, cu birouri și calculatoare, cu bancomate sau ghișee multifuncționale la intrare pentru clienți. Au descoperit rolul și varietatea departamentelor dintr-o bancă precum: creditare, contabilitate, casierie, instrumente de plată, operațiuni valutare, investiții financiare, marketing, juridic, resurse umane. Au aflat despre operațiunile bancare (acordarea de credite și atragerea de depozite, depuneri şi retrageri de bani, emiterea unui card de debit sau de credit, efectuarea plăţilor, plăţile prin card şi transferuri, etc.). Copiii prezenți au aflat cu bucurie despre Campania din luna copilului oferită de BCR intitulată ”Alege bine pentru tine și cei dragi”, în cadrul căreia se propune alegerea Contului George pentru copii și acesta primește 300 de lei, direct în cont, ca prim pas spre independența financiară. Au  descoperit ce conține în interior și cum se foloșește un bancomat. Au aflat că au nevoie de un card bancar pentru a beneficia de operațiuni precum: Eliberare mini extras, Interogare sold, Schimbare PIN, Retragere de numerar în LEI + EUR. Au întrebat și au aflat care este diferența dintre un ATM și un ghișeu multifuncțional? Au găsit asemănări și au descoperit că la un Ghișeu multifuncțional poți să plătești cu numerar facturi curente cu furnizorii agreați de utilități/servicii, depui în numerar, schimb valutar, MoneyGram Transfer de Bani, etc. De asemenea, au descoperit noi termeni de specialitate și au găsit formula de calcul pentru profitul băncii.  Profitul băncii = (Dobânda încasată – Dobânda plătită) – Cheltuielile de funcționare. La rubrica legată de ținuta angajaților au completat mai multe observații precum: 1. O conduită model 2. O ținută impecabilă, 3. Un comportament adecvat față de clienții mai puțin receptivi, 4. Disponibilitatea de a lucra în afara programului de muncă, 5. Dorința de a crește, de a te perfecționa, 6. Responsabilitate. În rubrica finală au completat cu datele aflate despre operațiunile care le oferă un ATM (retragere de numerar, efectuare plăţi, informare privind situaţia contului, schimbare cod PIN etc.).

Înainte de plecare toți copiii au parcurs traseul de pe posterul primit de la BCR, au recapitulat cunoștințele de pe fișa propusă de Școala de bani și au fost felicitați și premiați de către personalul băncii cu bănuți de ciocolată și suc.

După vizită, în cadrul altei ore de opțional de educație financiară, elevii au aflat despre cardul de credit și cardul de debit, despre beneficiile oferite de bănci la plata cu cardul de credit și despre diferența dintre ele. De asemenea, au aflat și câteva sfaturi pentru posesorii de carduri și au completat, în echipă un chestionar cu întrebări precum ”Ce date confidențiale aferente cardului nu trebuie comunicate nimănui?”, ”Ce trebuie să faci când ai fost victima unui fraude?”, sau ”Ce este un POS?”.

În final, au concluzionat că tot ceea ce au învățat cu ocazia acestei vizite este valoros și important pentru viitor și au reușit să răspundă la întrebarea ”De ce este importantă o bancă?” precizând că ”Cu ajutorul băncii, ne putem depune în siguranţă economiile, pentru care banca ne plăteşte dobânzi. Dacă nu ar exista această instituţie, oamenii ar fi nevoiţi să-şi păstreze şi să-şi protejeze singuri economiile, ceea ce ar implica riscuri destul de mari. Pentru aceste operaţiuni, în funcţie de nevoi, trebuie să ne facem un cont bancar.”

Consider că educația financiară îi ajută pe copii să înțeleagă rolul și importanța banilor, pregătindu-i pentru un start financiar în viață, atât de necesar pentru a-și asigura o independență financiară. Activitățile practice, interdisciplinare, organizate în echipă sau în perechi, dezvoltă creativitatea, spiritul de inițiativă și antreprenoriat care completează profilul de formare al unui absolvent și oferă motivație pentru învățare, ducând la creșterea încrederii și a stimei de sine.


youtu.be/phr8RwcAiQA

 

prof. Mariana Mihaela Lazăr

Școala Gimnazială Nr. 6 Iacob Mureșianu, Brașov (Braşov) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mariana.lazar

Articole asemănătoare