Metoda SMILE aplicată la ora de literatură

Metoda SMILE (Structura, Mesaj, Imagini, Limbaj, Emoții) este o abordare educațională inovativă, utilizată pentru a analiza și interpreta textele literare. Această metodă ajută elevii să exploreze și să înțeleagă profunzimile literaturii printr-o examinare sistematică a diferitelor componente ale unui text. Aplicată corect, metoda SMILE poate transforma lectura literară într-o experiență mai accesibilă și mai captivantă pentru elevi.

1. Structura

Analiza structurii unui text literar implică identificarea elementelor fundamentale precum introducerea, dezvoltarea acțiunii, punctul culminant și deznodământul. În cadrul metodei SMILE, elevii sunt încurajați să observe modul în care autorul a construit textul pentru a ghida cititorul prin poveste.

Exemplu aplicat:
În cazul unei opere narative, elevii pot identifica expozițiunea (introducerea personajelor și a contextului), conflictele principale, momentele de tensiune maximă și rezolvarea acestora. De exemplu, în „Moara cu Noroc” de Ioan Slavici, analiza structurii ar implica examinarea modului în care autorul construiește tensiunea dintre personajele principale și cum aceasta evoluează spre punctul culminant al tragediei.

2. Mesaj

Identificarea mesajului central sau a temei unui text literar este esențială pentru înțelegerea intenției autorului. Prin metoda SMILE, elevii sunt învățați să extragă și să formuleze mesajele cheie ale textului, reflectând asupra relevanței acestora.

Exemplu aplicat:
În „Luceafărul” de Mihai Eminescu, mesajul central poate fi interpretat ca o reflecție asupra condiției umane, a aspirațiilor și limitărilor inerente existenței. Elevii ar putea discuta despre cum relația imposibilă dintre Hyperion și Cătălina simbolizează conflictul dintre ideal și real.

3. Imagini

Imaginile literare sunt descrieri vii și detaliate care ajută cititorul să vizualizeze scenele și să simtă atmosfera creată de autor. Metoda SMILE încurajează elevii să identifice și să analizeze aceste imagini pentru a înțelege mai bine textul.

Exemplu aplicat:
În „Baltagul” de Mihail Sadoveanu, descrierile peisajelor montane nu doar că stabilesc cadrul narativ, dar și reflectă starea interioară a personajelor. Elevii pot analiza modul în care Sadoveanu folosește imagini naturale pentru a amplifica sentimentul de izolare și determinare al Vitoriei Lipan în căutarea adevărului.

4. Limbaj

Limbajul folosit de un autor este un instrument puternic pentru transmiterea emoțiilor și a mesajelor. Analizând limbajul, elevii pot descoperi stilul autorului, tehnicile literare și semnificațiile subtile ale cuvintelor și frazelor.

Exemplu aplicat:
În „Enigma Otiliei” de George Călinescu, limbajul variază de la descrieri minuțioase ale mediului burghez la dialoguri ce reflectă caracteristicile distincte ale personajelor. Elevii pot discuta despre cum limbajul lui Călinescu contribuie la caracterizarea personajelor și la crearea atmosferei romanului.

5. Emoții

Literatura este un vehicul puternic pentru exprimarea și evocarea emoțiilor. Prin metoda SMILE, elevii sunt încurajați să reflecteze asupra emoțiilor trăite de personaje și asupra modului în care aceste emoții îi afectează pe cititori.

Exemplu aplicat:
În „Ion” de Liviu Rebreanu, emoțiile complexe ale personajului principal – ambiția, disperarea, iubirea și ura – sunt centrale pentru dezvoltarea narațiunii. Elevii pot analiza cum Rebreanu folosește aceste emoții pentru a ilustra conflictele sociale și morale din satul transilvănean.

Concluzie

Metoda SMILE este o abordare educațională eficientă pentru studiul literaturii, oferind elevilor un cadru structurat pentru a analiza și interpreta textele literare. Prin descompunerea textului în Structură, Mesaj, Imagini, Limbaj și Emoții, elevii pot obține o înțelegere mai profundă și mai nuanțată a operei literare, dezvoltându-și totodată abilități critice și analitice esențiale. Aplicarea metodei SMILE în sala de clasă poate transforma lectura într-o activitate interactivă și plină de descoperiri.

Bibliografie
1. Culler, J. (1997). Literary Theory: A Very Short Introduction. Oxford University Press.
2. Eagleton, T. (2008). How to Read Literature. Yale University Press.
3. Nodelman, P., & Reimer, M. (2003). The Pleasures of Children’s Literature. Allyn & Bacon.
4. Rivkin, J., & Ryan, M. (2004). Literary Theory: An Anthology. Blackwell Publishing.

 

prof. Livia-Oana Bugaenco

Școala Profesională, Bordușani (Ialomiţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/livia.bugaenco

Articole asemănătoare