Oare avea dreptate Mircea Eliade când spunea „Lectura este pentru omul modern, un viciu sau o osândă? Citim ca să trecem examenele, ca să ne informăm sau citim din profesiune”. Din păcate, există un mare adevăr în cuvintele sale, în vremurile astea moderne, suntem atât de grăbiți că nu mai avem nici răbdarea, nici timpul să citim.
Și totuși, există chiar în timpurile acestea moderne, mulți copii, mulți tineri și adulți, care încă mai citesc și care mă fac să sper la adevărul spus de Miron Costin : „Nu e alta mai frumoasă și de folos în toată viața omului, decât cititul cărților ”.
Lectura este una dintre cele mai obișnuite și mai frumoase activități ale omului. Între paginile unei cărți putem să călătorim dintr-o lume în alta, dintr-o epocă în alta, de la o cultură la altă cultură. Cărțile pot fi ferestre spre viață pentru fiecare dintre noi. Psihologul Valentina Băjan explică foarte bine ,, ce se întâmplă în creierul nostru când citim o carte frumoasă”. Ea spune că „Lectura, dincolo de faptul că ne transportă într-o altă lume, ne ajută să scăpăm de depresie și ne maturizează emoțional. Toate efectele benefice aduse de citit durează până la cinci zile din momentul în care ai deschis cartea. Lectura este «medicația» care se poate administra pe termen lung și nu are efecte secundare”. Cât de frumos și de simplu ne explică doamna psiholog!
Așadar, dacă lectura este atât de necesară și de benefică creierului uman, să- i îndrumăm pe copiii noștri să citească, să încercăm să-i ajutăm să iubească cărțile, să citească din plăcere!
Cel mai bun mod de a-i încuraja pe copii să citească este puterea exemplului. Lectura nu poate fi învățată printr-o simplă imitare deoarece comportamentul cititorului este un comportament uman, care se dezvoltă natural numai într-un mediu unde se citește. Dacă un copil nu are în familie modele care să iubească lectura, este dificil ca acesta să dezvolte această plăcere pentru citit. Desigur, există și unele excepții, copii care se nasc cu acest interes față de lectură chiar dacă nu au un model în familie.
În mediul școlar, învățătorii și profesorii pot fi cei care inițiază cultul lecturii copiilor din clasele lor. Elevii pot fi încurajați să citească și să împărtășească cu colegii lor, părerile și ideile personale despre cărțile preferate și despre cărțile citite. Pentru a veni în ajutorul elevilor, profesorii pot crea liste de lectură, cu cărțile potrivite pentru vârsta elevilor. Crearea unui club de lectură este o metodă excelentă pentru a- i atrage pe copii în lumea minunată a cărților. De asemenea, crearea unui jurnal de lectură poate fi o altă metodă potrivită pentru a- i ajuta pe copii să se apropie de cărți.
Rolul școlii nu este numai acela de a-i ajuta pe copii să-și dezvolte dorința de a citi, ci să-i ajute să citească cu plăcere. Deseori, copilul confundă lectura cu lecția de citire, care este o activitate școlară de scurtă durată, fără legătură cu activitatea cotidiană de lectură.
Cititul unei cărți este cel mai bun mijloc prin care un copil poate să învețe despre lume pentru că cititul îl ajută pe copil să perceapă lumea din diferite unghiuri, să o vadă în profunzime. Lectura poate fi un excelent mijloc de îmbunătățire a funcțiilor creierului, ea stimulează activitatea cognitivă și dezvoltă capacitatea de concentrare. Prin lectură, copilul învață noi informații, își aprofundează cunoștințele, își dezvoltă vocabularul. Pentru ca un copil să reușească într-un mediu academic, va avea nevoie de un vocabular dezvoltat. Fiecare copil are propriul interes pentru diferite subiecte de lectură, are puncte de vedere diferite și asta îl ajută să înțeleagă mai bine lumea care- l înconjoară, dezvoltându-și propriul mod de a gândi, de a- și exprima părerile. Lectura dezvoltă creativitatea și imaginația. Cărțile de ficțiune îi ajută pe copii să privească viața din altă perspectivă. Lectura dezvoltă spiritul critic al copiilor și din acest motiv este necesar să-i încurajăm pe copii să citească. Lectura le dezvoltă empatia, deoarece experimentează, participă, se identifică cu viața personajelor din cărțile citite. Copiii empatizează cu personajul preferat care traversează perioade dificile, care învinge obstacole. Copilul înțelege mai bine emoțiile, sentimentele, motivațiile personajelor din cărțile citite dar și pe ale sale. Acest fapt dezvoltă în copil compasiunea pentru semeni. Lectura îi permite copilului să evadeze din cotidian. Fiind concentrat să urmărească aventurile personajelor și informațiile din cartea pe care o citește, copilul uită de stresul, de problemele și de plictiseala cotidiană. Lectura îmbunătățește somnul și de aceea este necesar ca părinții să le citească o poveste copiilor, înainte de culcare.
Aceste avantaje ale lecturii sunt valabile nu doar pentru copii ci și pentru adulți. Totuși, rezultatele pe care le are lectura asupra creierului copilului sunt total diferite de rezultatele pe care le au privitul la televizor și navigatul pe Internet. Marx Groucho spune într-un mod cât se poate de simpatic: „Televizorul este pentru mine un foarte bun mod de a mă educa. De fiecare dată când cineva pornește televizorul, mă duc în altă cameră ca să citesc o carte”.
Ca o concluzie a celor spuse mai sus, putem să subliniem câteva beneficii pe care lectura le aduce în viața copiilor: permite copilului să evadeze din cotidian / îi dezvoltă imaginația și creativitatea / îi dezvoltă vocabularul / îi dezvoltă empatia / îi dezvoltă capacitatea de înțelegere a lumii / îi dezvoltă capacitatea de a se concentra / îi îmbunătățește relațiile cu semenii / îi îmbunătățește calitatea somnului.
Bibliografie
adevarul. ro / Valentina Băjan: „Ce se întâmplă în creierul nostru când citim o carte frumoasă? ”
http://www.bienenseigner.com / les 7 avantages de la lecture pour les élèves
http://www.mapiwee.com / l’ importance de la lecture chez les enfants
http://institutrice. com / le rôle de la lecture Giasson, Joyceline, La compréhension en lecture, Quebec, Canada, Ed. G. Morin, 1990