Lectura explicativă și varietatea textelor literare

Ciclul primar este o perioadă de trecere de la descifrarea semnelor scrise la înțelegerea și interiorizarea celor citite, aspect delicat și esențial în același timp. Din momentul în care a fost deprinsă, lectura devine una dintre cele mai eficiente căi de învățare. Ea permite însușirea unui volum de cunoștințe de trei-patru ori mai mare decât cel asimilat prin metode expozitive. Cu atât mai valoroasă, din punct de vedere formativ-educativ, devine lectura activă. Una din principalele forme ale lecturii active o constituie lectura explicativă.

Lectura explicativă reprezintă un complex de metode care îmbină conversația, demonstrația, explicația, povestirea și jocul de rol, cu scopul de a facilita înțelegerea unui text.

Aceasta pune accentul pe analiza, înțelegerea  și trăirea ideilor expuse într-un text/fragment, pe aprecierea modului în care sunt exprimate aceste idei, pe scoaterea în evidență a valorii și semnificației acestora. Lectura explicativă este o metodă foarte bună de formare a deprinderii de citire curentă, conștientă, corectă și expresivă, de dezvoltare a comunicării, în general.

La clasele primare, lectura explicativă  capătă o importanță deosebită; este utilizată cu scopul de a-i ajuta pe elevi să înțeleagă textul, respectiv să extragă informațiile dintr-un text și să le interpreteze corect. Presupune citirea integrală a textului, cu explicațiile necesare, toate conducând către înțelegerea corectă a conținutului.  Putem afirma că obiectivul principal al lecturii explicative este formarea capacităților elevilor de a se orienta într-un text și de a-l înțelege.

Specific acestei metode este faptul că citirea este însoțită de explicațiile învățătorului, de ilustrarea celor citite cu ajutorul unui material didactic adecvat.

Aplicarea acestei metode variază în funcție de tipul textului ce urmează a fi citit (literar sau nonliterar).

În anul școlar trecut, le-am propus elevilor mei spre lecturare textul” Înțelepciunea bătrânilor„, o poveste orientală. Este un text narativ ofertant,care s-a dovedit a fi plăcut și înțeles de către elevi. Textul ales aparține genului epic.

În desfășurarea lecției am respectat etapele lecturii explicative:

1) Trezirea interesului elevilor pentru citirea noului text, motivarea pentru învățare („Omul învață mai bine dacă înțelege de ce învață ceea ce învață”). Am realizat acest moment printr-o scurtă conversație pe tema textului și le-am prezentat elevilor imagini potrivite textului.

2) Lectura integrală a  textului de către elevi (clasele a III-a, a IV -a).Dacă este vorba de clase mici, citirea se realizează model, de către învățător. Acest aspect are un rol foarte important: elevii pot să îndrăgească sau nu un personaj; modul expresiv în care învățătorul le citește textul, captează atenția elevilor, îi sensibilizează.

3) Lectura pe fragmente și explicarea cuvintelor și a expresiilor necunoscute, folosirea acestora în enunțuri proprii. Pentru explicarea cuvintelor și a expresiilor folosim explicațiile din manual sau dicționarele; există situații  în care unii dintre elevi cunosc înțelesul cuvintelor/expresiilor și le pot explica ei, colegilor. Pentru a verifica înțelegerea textului, se adresează întrebări.

4)  Analiza textului și evidențierea ideilor principale. Este important să le demonstrăm că enunțul la care se ajunge, nu are formă fixă, ideea respectivă poate îmbrăca mai multe forme, dar prezintă același lucru.

5) Repovestirea textului- elevii refac firul întâmplărilor, în acest mod demonstrând că au înțeles textul.

6) Recitirea integrală a textului. Este etapa în care se clarifică și se fixează cunoștințele, informațiile dobândite. Elevii își exprimă propriile sentimente, opinii despre textul studiat. La cerința învățătorului, se desprinde mesajul textului.

În cazul povestirilor, basmelor,legendelor sau altor texte epice, lectura explicativă pune mare accent pe clarificarea firului narativ, înțelegerea personajelor și a relațiilor dintre ele.

Dacă aș concluziona tot ce am scris mai sus, aș afirma că lectura explicativă nu se limitează doar la un simplu citit al cuvintelor, ci implică o analiză amănunțită a textelor.  Atunci când citesc, elevii  întâlnesc  cuvinte și expresii noi, lucru care  conduce la îmbogățirea propriului vocabular, învață să-și  exprime propriile păreri, trag concluzii,iar în acest mod își dezvoltă gândirea critică și capacitatea de analiză.

Nu în ultimul rând, trebuie să precizăm că lectura explicativă stimulează imaginația și creativitatea.

Potrivit unor articole de specialitate, lectura explicativă este benefică atât pentru copii, cât și pentru adulți, contribuind la dezvoltarea personală și profesională.

Bibliografie
• Norel, Mariana, Strategii didactice pentru dezvoltarea competențelor de lectură în ciclul primar, Institutul de Științe ale Educației, 2019
• Norel, M., Lectura explicativă în dezvoltarea gândirii critice la elevii din ciclul primar. Editura Universității din București, 2015
• Bărbulescu, G. & Beșliu, D., Metodica predării citirii, Editura Didactică și Pedagogică, 2005
• Cerghit, I., Radu, I.T., Popescu, E., Vlăsceanu, L., Didactica, Manual pentru clasa a X-a-școli normale, Editura didactică și pedagogică, R.A.-1996.

 

prof. Cristina Irina Drăgan

Școala Gimnazială Buică Ionescu, Glodeni (Dâmboviţa), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/cristina.dragan2