Jurnal de ucenic solomonar: Din Oltenia la Cluj

Într-o atmosferă plină de învățare și pasiune pentru literatură, a avut loc, în septembrie 2023z, întâlnirea de la Cluj, un eveniment remarcabil în cadrul concursului național Școala Solomonarilor derulat sub semnul Lecturiadei elevilor. Gazda acestui spectacol intelectual a fost Biblioteca Județeană Octavian Goga din Cluj-Napoca, un centru al educației de calitate și al iubirii pentru literatură.
Școala Solomonarilor de la Cluj din 2023 a fost una dintre cele mai necesare și interesante experiențe la care am participat în ultimii ani. Provocări, creativitate, periplu didactic, vizite cu sens, muzee, oraș medieval, întâlniri cu scriitori, colecții și muuulte momente de reflecție alături de elevi și profesori.

Niciuna dintre zile nu a semănat cu cealaltă. Mai în glumă, mai în serios, cine este pătruns de fiorul Lecturiadei și a solomonarilor săi, cu greu se mai lasă dus de la noul „acasă”.

Școala Solomonarilor: Focarul pasiunii pentru literatură

Școala Solomonarilor, cu  tradiție în educarea elevilor în domeniul literaturii, a fost alegerea perfectă pentru găzduirea acestui eveniment. Profesorii din această școală au cultivat mereu pasiunea pentru lectură și scris în rândul elevilor lor. Cu o bibliotecă impresionantă și un program educațional inovator, Școala Solomonarilor a devenit un reper în educația literară din România.

Întâlnirea de la Cluj: Un concurs național de literatură

Întâlnirea de la Cluj susține o competiție literară de prestigiu care aduce împreună elevi talentați din întreaga țară. Această ediție, cea de-a XIV-a, a reunit elevi din toate colțurile țării, fiecare aducând cu ei pasiunea pentru cuvinte și povești. Concursul a cuprins categorii variate, de la digiscriere la digiportofolii și digiproiecte și a oferit elevilor șansa de a-și demonstra creativitatea și cunoștințele literare.

Nevoia de împrospătare sau cum să devii căutător în lumea în care trăiești: Tema centrală a întâlnirii

Elevii au fost încurajați să exploreze să creeze, să consemneze în  jurnalul intim/extim despre provocările fiecăreia din cele cinci zile pline cu program riguros. Atelierele față-în-față au creat posibilitatea de a ne conecta la o realitate mult așteptată de ceva timp. Conceptul concursului a adus în prim-plan relația unică pe care o dezvoltăm cu literatura și modul în care aceasta ne poate influența viața.

Un viitor luminos pentru literatură

Școala Solomonarilor de la Cluj 2023 a reiterat importanța educației literare și a pasiunii pentru cuvinte în dezvoltarea tinerilor, a dovedit încă o dată devotamentul pentru această cauză și a demonstrat că literatura este o forță vie și palpitantă care continuă să inspire generații de elevi.

Ziua I- 4 septembrie

Peisaje de vis, reflexie a frumuseților noi în spiritul oltenesc,  rezonând cu o tăcere interioară a  călătorilor la drum lung, care caută cu ochii minuni și așteaptă să se mire de preaplinul Clujului cultural și artistic.

Căutăm puncte importante de reper care să ne ajute să găsim locurile de cazare și locul de întâlnire. La prima aruncare de ochi, statuia lui Mihai Viteazul tronează în fața unei catedrale, afirmând în cor că nu o putem lăsa neexplorată pentru zilele care vor urma. Întrebăm și despre Peștera întâlnirilor care vor urma, Biblioteca Județeană Octavian Goga.

Save de place în loc de save de date. Cunoaștem câțiva dintre oamenii minunați care ne oferă cu generozitate indicii despre mersul lucrurilor și seara se lasă călduță peste comunitatea care de-abia ziua următoare va fi partenera noastră într-ale solomonăriei.

Ziua II- 5 septembrie

Emoția revederii live a colegilor profesori cunoscuți doar online se transformă într-un prilej de a crea alte și noi momente pe care le savurăm din perspectiva unui călător la un drum încă necunoscut. Suntem ucenici care salutăm prezența Joimăriței.

Răsfoind jurnalul verzui primit, cu un glosar pentru exploratori începători, remarcăm prezența rubricilor legate de jurnalul intim și cel extim.
Culegem idei de activități, pe care nu uităm să le consemnăm pentru a le multiplica în contexte noi:

  • culege, caută, alege o piatră care să sugereze obișnuitul în locuri neobișnuite-Pietre de colecție
  • avem de ales cinci obiecte din colecțiile deja expuse pentru a fi admirate de participanți și să le atribuim câte o semnificație. Am ales, de exemplu, o scoică-aventură, căutare, mister; o fundă- bucurie, copilărie, o floare tip broșă-eleganță, vârsta de aur; o cutie în formă de inimă-speranța, peștera; un telefon mobil vechi-o poartă peste timp, veste.

De scris și o poveste pornind de la sugestia Viața unei pietre:
„Sunt una dintre cele mai năstrușnice pietre întâlnite, norocoasă de a mă afla în permanență în preajma copiilor. Ce nu sunt eu pentru ei?! Pietricica de la Șotron, cea de la ,,ghicește în care mână mă ascund’’, cea de la jocul ,,Nu te supăra, frate!’’, semnul de carte, talismanul norocos. Sunt de neratat, de neuitat, prietenă bună, piatra de hotar care delimitează spațiul între doi frați care se ceartă. Aproape totul ar putea începe cu mine!Dimineața, o zi de aventuri, o zi de școală, o poveste de iubire, un semn în geam, totul! Viața mea este una a bunei dispoziții. Fii și tu ,,o minunată’’ ca mine!’’

  • un interesant exercițiu de petrografie ne captează pe toți; scriem pe pietre și țesem povești în echipe alese prin tragere la sorți; aflăm despre muzica pietrelor, despre Muzeul pietrelor din România creat de poetul Lucian Avramescu în Prahova, satul Sânger. Am creat un tablou cu pietre, pe care l-am intitulat ,,Tentația omului de a căuta fericirea’’. Unde sunt profesorii? S-au pierdut printre elevi.
  • întâlnirea online cu Simona Popescu în marginea volumului ,,Cartea plantelor și animalelor’’ a creat prilejul de a consemna lucruri interesante despre poezie. Autoarea surprinde prin franchețe și emite idei interesante de reținut pentru cei care iubesc poezia, literatura sau acum o descoperă cu adevărat: ,, universul are miile sale de narațiuni’’, ,,scriitorul este un fel de alchimist’’, ,,să fii scriitor înseamnă să deții informație de calitate pe care nu toți o au’’, ,,poezia este informație accesată de cineva inteligent’’, ,,poezia nu înseamnă niște poezele… e o cercetare’’. Tema autoarei a fost provocatoare: să scriem o pagină de jurnal despre cele cinci minute înainte de a ne întâlni cu autoarea.
  • vizită la Biblioteca Județeană Universitară unde am văzut minunate colecții de șah, colecții rare de cărți și ziare, am aflat legenda unei fantome a bibliotecii, fostă studentă, prezentă printre cărți, care ne-a determinat să iuțim pașii și să ne întrebăm despre asemenea locuri magice de poveste din alte săli, unde ne-am mirat și de o colecție liliputană de cărți rare.

Ziua III- 6 septembrie

Ziua debutează neașteptat cu o propunere de a privi în noi înșine prin intermediul universului din jur. Joimărița, coordonatoarea Școlii Solomonarilor, doamna Monica Onojescu ne învață cum să privim cerul și ce anume să surprindem în poze. Am aflat că toamna cerul este mai înalt, luna este mai departe decât vara când totul pare mai aproape de noi.

  • vizionăm filmulețul realizat de calfa de solomonar Anyia Circa-Chirilă, studentă, un film care ne place mult, mai ales că surprinde cealaltă parte de emoție a noastră, pe care încercăm adesea să o ferim de ochii tuturor.
  • activitatea originală care ni se propune, ne surprinde pe toți. Cu titlul „Două întâmplări și o minune’’ suntem provocați fiecare dintre noi să lipim două postere de culori diferite pe un flipchart: post-it-ul de culoare albastră va cuprinde consemnarea a două momente din ziua trecută care ne-au rămas în suflet, iar post-it-ul de culoare roz va fi legat de o stare de spirit.
  • întâlnirea cu Alex Moldovan a fost printre cele mai ,,delicioase’’, mai ales că ne-a propus un exercițiu de scriere creativă în care să-i urmărim personajul Olguța prin Cluj, aflată în căutarea hoțului care i-a furat tabloul și să menționăm trei locuri în care s-ar putea ascunde acesta, scriere realizată la persoana I. Am aflat și de blocajul scriitorului,  pe care autorul l-a tradus astfel: ,, mă ocup de lucruri enervante, ceva neplăcut, pentru a mă întoarce la scris…”, „lucrez în paralel la mai multe cărți”. Dar, cum noi numai în blocaj nu trebuia să fim, iată ce am scris:

„Sunt efectiv șocată și ghinionistă pentru că tabloul nu mai este. Yuhuuu…drum deschis spre aventuri. Voi fi un Sherlock Holmes de oraș, iar Farid, Watson. Să fac o listă de adevărat detectiv!. Ce ar trebui să am la mine? Lupă, ochelari de înotător ( sunt buni de camuflaj), plasă de țânțari ( să o arunc hoțului în față) sau cea de fluturi ( ca să i-o arunc în cap), lanternă pentru a-i proiecta lumina în ochi, marmeladă ( să o arunc pe jos, bună pentru patinoar sau mărgelele mamei, ca să defileze repede-repede spre mine), cremă de pantofi pentru a mă schimba în coșar. În ce locuri aș putea să-l găsesc pe hoțul care se pricepe la artă și la colecții?La BCU cel mai  posibil, răsfoind un album de tablouri celebre sau poate la Biblioteca Octavian Goga la vreo activitate de-a Școlii Solomonarilor. Sau, poate în Grădina Botanică printre flori, mulțumit de isprava sa. Ce aș mai putea lua pentru găsirea celui care mă lipsește de un bun de preț, pentru care oricum trebuia să aștept prea mult, până la 18 ani? Voi putea lua, cred, în apărarea mea o praștie, cu care să-l lovesc în ceafă. Sau, aș mai putea să-i întind o cursă. Am auzit  că hoții se întorc adesea unde au mai furat. Să las ușile casei deschise la vedere? Sau, aș putea fain frumos să-i trimit un mesaj cam așa: Dacă ai luat tabloul meu, mâncăm împreună o înghețată, hoțule de tablouri și distrugător de visuri.’’

  • căutările ucenicilor solomonari au continuat plimbările prin Clujul Medieval de la Turnul Pompierilor la Bastionul Croitorilor având  o temă de înclinație artistică, aflați în căutarea de uși și ferestre care să inspire și să ne inspire și să ,,culegem’’ un obiect găsit în drum spre Școala Solomonarilor, despre care urma să facem o documentare de stare. Ce este o documentare de stare? O fișă de catalog, care cuprinde: denumirea și dimensiunile obiectului, materialul, data primirii în inventar, locul unde a fost găsit, descriere vizuală(schiță), potențiala categorie, note  suplimentare despre obiect, inițialele colectorului. (rubrici preluate din cartea lui Keri Smith, ,, Cum să devii un explorator al lumii în care trăiești’’)

Ziua IV- 7 septembrie

Deschiderea zilei a fost despre obiectele găsite în drum spre bibliotecă, semnificația acestora, observarea directă a mediului înconjurător, a  lucrurilor simple de lângă noi.

  • suntem provocați să răspundem la câteva întrebări, un feedback asupra activităților realizate împreună:
    Ce am făcut efectiv? Am cercetat în jur, am descoperit locuri magice și am notat idei despre activități interesante.
    De ce am făcut?Din dorința de a  acumula alternative de învățare, bucuria de a fi împreună.
    Am rămas cu ceva pentru viitor? Cele mai provocatoare și interesante activități sunt cele de predare integrată, cu valoare multiculturală.
    S-a menționat și diferența între un colecționar și un horder (persoană care strânge impulsiv obiecte de diferite feluri).
  • a urmat întâlnirea cu autoarea Ruxandra Cesereanu, vizionând un filmuleț numit Stranioteca, apoi am atins cele mai interesante cărți pe care le-am văzut, exemplare rare, ,,Submarinul iertat’’, carte experimentală de poezie scrisă la două mâini de Ruxandra Cesereanu și Andrei Codrescu, o carte îmbrăcată în satin; ne-a atras atenția și un poem despre Clujul medieval real și fantastic.
  • ziua  a continuat cu atelierul ingenios  Muzeul viitorului, lucru în echipe, fiind provocați să descriem exponate din perspectiva unui om al viitorului.

Ziua V- 8 septembrie

Ultima zi, pentru că a coincis cu Ziua literației, a debutat cu o dictare colectivă, urmată de o retrospectivă asupra celor patru zile, apoi atelierul Cu mască, fără mască în care s-a și propus Decalogul ucenicilor exploratori, care propunea:
„Fii dornic de împrospătare!
Fii colecționar de valori ale lumii tale!
Fii retrospectiv cu experiențele tale!
Fii sociabil în orice grup!
Fii deschis spre explorare!
Fii optimist în orice împrejurare!
Fii întotdeauna încrezător!
Fii tolerant cu semenii!
Fii demn pentru lumea în care trăiești!
Fii ucenic și maestru în fiecare zi!”

La sfârșit, ne-am surprins în poza de grup și am pus la cale proiecte pentru întâlnirile de anul viitor, în care ne-am propus să fim la fel de activi la toate activitățile Lecturiadei din anul școlar 2023-2024.

În concluzie, întâlnirea de la Cluj din 2023 a fost o celebrare a literaturii și a geniului creativ al elevilor. Școala Solomonarilor a fost gazda perfectă pentru acest eveniment, iar tinerii participanți au arătat că viitorul literaturii este promițător în mâinile lor. Acest concurs național de literatură a fost, cu siguranță, un moment memorabil în calendarul cultural și educațional al României.

 

prof. Cristina Liliana Diaconița

Liceul Tehnologic Nr. 2, Târgu-Jiu (Gorj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/cristina.diaconita

Articole asemănătoare