Învățământul trebuie să-și actualizeze finalitățile, să se adapteze, să-și diversifice resursele pentru a sprijinii noua generație, astfel încât să răspundă provocărilor din contextul actual și atragă elevii cu metode eficiente și ușor de utilizat. Introducerea tehnologiei în educație este, fără dar și poate, cea mai eficientă modalitate de a oferi elevilor accesul la o educație de înaltă calitate. Sunt de părere că utilizarea noilor tehnologii în procesul de predare-învățare-evaluare simplifică accesul la resurse educaționale, elevul este mult mai implicat în învățare deoarece folosește un instrument familiar, de asemenea îmbunătățește experiența de învățare a elevilor, implicit retenția cunoștințelor și dezvoltarea abilităților noi.
Noile mijloace de comunicare nu puteau să fie excluse deoarece educația se bazează pe comunicare, iar aceasta presupune și angajament formativ. Se întâmplă ca tehnologia (caculatorul, telefonul, tableta) să intre în spațiul școlar, cu ușurință, alteori acestea sunt formate încă de la bun început pentru a fi utilizate în procesul instructiv-educativ, venind în completarea celorlalte mijloace moderne de învățământ precum: tabla interactivă, platformele educative virtuale, aplicații pe telefoanele mobile, etc. Tehnologiile actuale de comunicare și informare formează un nou sistem de referință în procesul de evaluare, mai ales cel creat de către lumea virtuală.
Voi începe cu câteva informații despre aplicațiile multimedia care atrag elevii cu ajutorul imaginilor şi sunetului.
Unul dintre cele mai importante motive ale utilizării aplicației multimedia „Kahoot” este legat de faptul că aceasta poate fi folosită nu numai în laboratorul de informatică care de regulă este ocupat, ci și în orice clasă. Această aplicație ajută elevi să-și dezvolte independența în procesul de învățare, ajutând la diferențierea învățării.
Platforma Kahoot face parte dintre platformele multimedia preferate pe care le folosesc în activitatea mea didactică: în evaluarea sumativă dar și în cea formativă, pentru recapitularea cunoștințelor, în fixarea acestora și mai puțin în etapa de predare.
Lansată încă din anul 2013, platforma Kahoot este de mare ajutor profesorului pentru a crea teste interactive și elevului pentru a se autoevalua. În prezent, este folosită de peste 50 de milioane de utilizatori din întreaga lume.
Este o aplicație preferată de către elevi, dar și de profesori, deoarece este ușor de folosit. Elevii accesează aplicația de pe dispozitivul mobil, iar profesorul de pe laptop, calculator, tablă smart, intrând pe site-ul kahoot.it, fără a fi nevoie să se descarce aplicația. Exemple sunt create sub formă situații de învățare din diferite domenii precum: psihologie, matematică, limbă și literatură română, științe socio-umane (cultură civică, educație financiară, educație anreprenorială, logică, etc.), biologie, limbi străine (engleză, franceză, germană), chimie, fizică, geografie, etc.
Includerea platformei Kahoot în procesul de evaluare la disciplina „Educație antreprenorială” demonstrează faptul că utilizarea platformei Kahoot în procesul de învățare-evaluare, conduce la:
- creșterea interesului elevilor și implicarea activă a acestora în propria lor formare-evaluare, asigurându-se astfel o creștere a performanțelor școlare și totodată a progresului școlar;
- creșterea interesului elevilor față de procesul de învățare-evaluare masurabil prin numărul de platforme și aplicații folosit în procesul de predare-învățare-evaluare;
- creșterea numărului elevilor care dovedesc competențe digitale utile în procesul de învățare-evaluare folosind noile tehnologii;
- îmbunătățirea rezultatelor școlare inițiale prin introducerea noilor tehnologii în procesul de predare-învățare-evaluare.
Avantajele folosirii aplicației Kahoot pentru elevi:
- îmbunătățirea abilităților din domeniul digital;
- îmbunătățirea controlului și totodată a autocontrolului;
- dezvoltarea încrederii de sine.
Așadar, atracția cadrelor didactice către utilizarea noilor tehnologii în procesul de -evaluare contribuie cu succes la dezvoltarea incontestabilă a viitorului absolvent.
Bibliografie
1. Cucoş, C., (1999). Psihopedagogie pentru examenele de definitivare şi grade didactice, Iaşi, Editura Polirom
2. Ionescu Miron, Radu Ioan, Didactica modernă, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 2005;
3. Vlăsceanu Lazăr, Decizie și inovație în învățământ, Editura Didactică și Pedagogică, București 2004;