Când vorbim despre inteligența artificială (IA), ne referim la capacitatea unui computer de a îndeplini sarcini și de a imita inteligența la un nivel similar cu cel al oamenilor. Aceasta poate include orice, de la învățarea automată la procesarea limbajului natural, de la viziunea computerizată la robotică și rețelele neuronale. IA are potențialul de a fi periculoasă, dar aceste pericole pot fi atenuate prin implementarea reglementărilor legale și prin ghidarea dezvoltării IA cu o gândire centrată pe om.
Ne sperie evoluția fulminantă a Inteligenței Artificiale, am ajuns să o considerăm un real pericol, dar nu ne gândim la faptul că o utilizăm de ani de zile, poate fără să realizăm că o facem și suntem foarte mulțumiți de ajutorul ei în toate domeniile.
În fiecare zi, aparatele „inteligente” ne sortează căsuța de e-mail, ne recomandă muzică, ne aspiră podeaua sau ne învață limbi străine… Ne amintim sau urmărim pentru prima dată dar cu mare nerăbdare seriale SF, de genul Star Wars sau Star Trek. Prindem drag de robotul R2D2 sau Threepio, droidul de protocol auriu, un robot asemănător omului (din Star Wars) sau de Data – un android în căutarea umanității (din Star Trek). Ciudat cum tehnologia inovatoare, robotica și inteligența artificială (IA) ne-au pătruns în viață de când am văzut pentru prima dată pe Threepio și R2D2 lăsând urme prin deșertul Tatooine sau pe Data care studia comportamentul uman spre a reuși să înțeleagă emoțiile.
În educație, Inteligența artificială (IA) nu mai este doar o fantezie. Au durat doar câteva luni pentru ca ChatGPT să zdruncine educația.
Noua tehnologie are implicații de anvergură pentru învățare și educație și a fost acceptată de elevi/studenți ca instrument de asistență pentru teme sau ca un substitut complet al lucrărilor de scris. Noua tehnologie a fost o amenințare atât de mare pentru învățarea tradițională, încât școlile publice din New York au interzis ChatGPT de pe dispozitivele din școală la doar câteva săptămâni după lansare.
Este clar că IA generativă declanșează o transformare în educație și acesta este doar începutul. În zilele noastre, majoritatea oamenilor se pot gândi la instrumente IA generative precum ChatGPT atunci când se gândesc la inteligența artificială, dar aceasta funcționează în culise online și în sisteme informatice de ani de zile.
Companii precum Meta Platforms și Netflix se bazează pe recomandarea IA pentru a decide ce conturi și filme să îți arate, iar lanțuri de magazine îți cunosc profilul și te bombardează cu reclame preferate spre a te influența în luarea deciziilor relativ la cumpărături. În plus, chatboții și asistenții vocali precum Alexa și Siri oferă un alt exemplu de sisteme IA utilizate pe scară largă.
Traducerea, învățarea limbilor străine/ redactarea corectă a scrierilor
Una dintre cele mai directe aplicații ale inteligenței artificiale în educație este traducerea și învățarea limbilor străine. ChatGPT poate gestiona traducerile cu mare capacitate și poate servi ca instrument de învățare a limbilor străine, ajutându-i pe elevi/ studenți să-și verifice munca și învățându-i lucruri precum vocabularul și gramatica. În timp ce unii elevi/ studenți au descoperit deja că ChatGPT poate fi un instrument util pentru externalizarea temelor, tehnologia IA generativă oferă, de asemenea, beneficii reale pentru elevii care învață să scrie sau încearcă să scrie mai clar.
Diacritice.ai este un exemplu de instrument IA utilizat pentru corectarea automată a diacriticelor în limba română; sau Grammarly, instrumentul de verificare a ortografiei și a gramaticii limbii engleze bazat pe inteligență artificială, este un exemplu binecunoscut de instrument de inteligență artificială utilizat pentru a ajuta la scriere. Programul oferă sfaturi pentru claritate, ton și alte calități pentru a îmbunătăți scrisul.
În mod similar, ChatGPT și alte programe IA generative pot rescrie, edita sau aduce modificări documentelor în alte moduri, după cum este necesar.
Pentru scriitorii creativi, instrumentele IA pot ajuta, de asemenea, cu sugestii de scriere, idei de povești, dialog și alte nevoi și îi poate ajuta pe profesorii de scris să vină cu idei similare pentru a ajuta la predare.
Deși plagiatul va fi întotdeauna lipsit de etică, este o greșeală ca educatorii să ignore potențialul programelor IA de a ajuta elevii/ studenții să devină scriitori mai buni.
Educația timpurie
Există, de asemenea, o gamă largă de aplicații existente și potențiale pentru IA în educația timpurie. IA poate fi folosită pentru a crea jocuri interactive și alte instrumente de predare care pot învăța copiii mici abilități academice sau sociale.
Inteligența artificială poate fi, de asemenea, utilizată pentru a alimenta sistemele de monitorizare pentru a ajuta la urmărirea comportamentului copiilor pentru a obține informații despre dezvoltarea lor. Poate funcționa ca un ajutor al profesorului, acordând atenție copiilor atunci când profesorul este ocupat.
Unele studii au arătat că IA poate îmbunătăți predarea și învățarea în educația timpurie, inclusiv dezvoltarea abilităților lingvistice.
Există, de asemenea, jucării bazate pe inteligență artificială care pot ajuta copiii să cunoască conceptele de inteligență artificială și să îmbunătățească învățarea timpurie.
Inteligența Artificială în predare
Deși o serie de locuri de muncă sunt expuse riscului de IA, predarea nu pare să fie una dintre ele, copiii/ elevii având nevoie de interacțiune umană în procesul instructiv-educativ, școala oferind și acest beneficiu pentru elevi – socializarea. Cu toate acestea, tehnologiile IA pot oferi o mulțime de beneficii profesorilor, ajutându-i să economisească timp și să-și redirecționeze energia către sarcini mai valoroase.
Sarcinile cu care programele IA precum ChatGPT le pot ajuta includ crearea de planuri de lecție, asistarea cu lucrări de notare și teme, oferirea de ajutor personalizat studenților și chiar crearea de videoclipuri din manuale.
Potențialul este vast, iar profesorii de la clasă ar trebui să urmărească să profite din plin de această descoperire tehnologică.
Educația cu inteligența artificială nu va perturba pe deplin sistemul școlar, dar atât elevii, cât și profesorii profită deja de noile tehnologii precum ChatGPT; va suplimenta infrastructura educațională existentă, mai degrabă decât să o perturbe, iar învățarea utilizării unor astfel de instrumente ar trebui să devină o prioritate pentru elevi/ studenți și profesori, la fel cum informatica a devenit tot mai valoroasă în ultimele trei decenii.