Instrumente pentru formarea competențelor digitale ale elevilor din ciclul primar

De-a lungul istoriei, evoluția continuă a științelor transformă societatea umană prin schimbarea teoriilor și metodelor de cercetare. Progresul cunoașterii impune adaptarea constantă a individului pentru a asigura eficiență și dezvoltare personală. În sfera educațională, inovațiile tehnologice în informație și comunicare (TIC), alături de progresele din pedagogie și psihologie, necesită o adaptare permanentă din partea tuturor actorilor implicați – elevi, studenți, cadre didactice, părinți și specialiști.

Cultivarea abilităților de comunicare scrisă și vizuală începând din ciclul primar contribuie semnificativ la formarea copiilor, oferindu-le avantaje considerabile în dezvoltarea personală, intelectuală și socială. Câteva beneficii ale dezvoltării comunicării scrise și vizuale în rândul elevilor, încă din clasele primare. sunt:

  • Abilități de comunicare eficiente: Cel mai important, poate, înțelegerea și exprimarea clară a gândurilor și ideilor în scris sau prin imagini sunt esențiale pentru succesul în educație și în viața de zi cu zi.
  • Gândire critică și creativitate: A învăța să comunici vizual și în scris încurajează gândirea critică și dezvoltarea creativității. Elevii sunt încurajați să gândească în mod logic și să găsească modalități de a transmite informații și idei.
  • Îmbunătățirea abilităților de citire și scriere, precum și de prezentare orală: Elevii învață să interpreteze texte, să sintetizeze informații și să-și îmbunătățească exprimarea scrisă. De asemenea, prin prezentarea proiectelor realizate, elevii învață de mici să transmită informații într-un mod mai atractiv și captivant.

În încercarea de a ne adapta la aceste schimbări am introdus în anumite momente ale activităților de la clasă câteva seturi de instrumente digitale esențiale care pot fi utilizate în clasele primare, cum ar fi:

WordArt: cu precădere pentru clasele pregătitoare, clasa I și a II-a.

Aplicația realizează cu ușurință un „nor de cuvinte”, adică un mod de reprezentare vizuală a unui text sau a unui set de cuvinte. Cu ajutorul acestui instrument am  transformat, alături de elevii mei, un element (cuvânt) principal într-o reprezentare vizuală realizată cu ajutorul celorlalte cuvinte într-o formă sugestivă pentru cuvântul principal.

Ca profesor, am  utilizat acest instrument simplu pentru a realiza exerciții practice pentru elevii  de la clasă. Elevii și-au  exersat vocabularul nou și au îmbogățit exprimarea.

Canva: cu precădere pentru clasele a III-a și a IV-a.

Canva este o platformă de design grafic care permite utilizatorilor să creeze grafică,  prezentări, afișe și alte tipuri de conținut vizual. Este disponibilă pe web și mobil și integrează milioane de imagini, fonturi, șabloane și ilustrații.

Șabloanele disponibile ce pot fi adaptate ușor și pot fi folosite la clasă, atât de către elevi, cât și de către profesori. Elevii pot exersa abilități de exprimare a ideilor în cuvinte și imagini, precum și creativitatea  vizuală.

Am utilizat acest instrument pentru a crea materiale de tot soiul pentru ore, precum prezentări, postere pentru anumite evenimente ale clasei noastre și multe altele.

Cele două platforme de grafică pe pe care le-am exersat și le-am folosit în  activitățile de la clasă  au avut un rol multiplu:

• M-au ajutat să îmi creez propriile materiale vizuale relevante pentru activități la clasă;
• I-a sprijinit pe elevi să își dezvolte competențele de comunicare și  creativitatea
• I-a ajutat la deprinderea unor minime abilități de editare foto.

Story Jumper: este o aplicație folosită pentru crearea unor cărți sau albume digitale. Story Jumper permite chiar conectarea cu Google Classroom, astfel încât mai mulți elevi să poată colabora la aceeași carte.

ChatterPix Kids. Este o aplicație interactivă de înregistrare vocală și animație, special concepută pentru copii. Această aplicație le permite copiilor să creeze personaje și să le aducă la viață prin înregistrarea propriei voci.

Procesul de funcționare al aplicației este simplu: copiii fotografiază un obiect, un desen sau o imagine, apoi desenează o gură obiectului sau persoanei din acea imagine.

Prin înregistrarea vocii lor, gura animată se va mișca în concordanță cu sunetul înregistrat   dând impresia că personajul vorbește.
ChatterPix Kids este ușor de utilizat și captivant pentru copii, oferindu-le o modalitate distractivă de a-și dezvolta creativitatea și abilitățile de comunicare.

Această aplicație le permite să creeze propriile animații și să împărtășească poveștile lor într-un mod inovator și interactiv. De la povești amuzante la prezentări educative, ChatterPix Kids oferă o platformă versatilă prin care copiii își pot exprima ideile și pot da viață imaginilor într-un mod captivant.

Padlet. Padlet este un website și o aplicație care le permite elevilor să creeze proiecte individuale sau de echipă cu imagini, text, linkuri, fișiere audio și video postate ca niște notițe pe un perete virtual. Toate într-un singur loc, aranjate în formate prestabilite sau ușor de personalizat de la zero, creative și colorate, atractive pentru ei. Padlet oferă numeroase funcționalități în varianta gratuită.

Edpuzzle este o platformă accesibilă care promovează interacțiunea elevilor cu conținutul de învățare sub forma unui videoclip presărat cu întrebări create special pentru conținutul video.

Materialele multimedia, care combină mai multe moduri de transmitere a informațiilor (video, audio, scris), nu doar atrag elevii spre procesul de învățare, dar îi și pot ajuta să înțeleagă mai bine, într-un mod cât mai autentic, ceea ce învață în timpul orelor de curs. De aceea, considerăm relevant să adăugăm în portofoliul digital esențial un astfel de instrument pentru crearea de materiale video pentru lecții.

Poți folosi conținuturi video din mai multe surse: platforme consacrate, creații ale altor profesori – chiar din România – sau pe care le creezi special pentru elevii cu care lucrezi. Toate aceste materiale video pot fi editate tocmai pentru a verifica înțelegerea conținuturilor, pentru a explica suplimentar sau pentru a evalua cunoștințele elevilor tăi.

Kahoot este o platformă de învățare prin joc, folosită în special pentru evaluarea formativă în clasă, adecvată elevilor de clase primare și nu numai. Elevii participă la jocuri interactive de tip quiz, obținând feedback imediat și consolidând cunoștințele într-un mod distractiv.

Kahoot încurajează participarea activă și consolidează cunoștințele elevilor prin întrebări ghidate de platformă. Elevii se bucură de o modalitate distractivă de a-și demonstra cunoștințele și abilitățile, iar acest mod de a vedea evaluarea contribuie în sine la creșterea angajamentului și a rezultatelor elevilor.

Ca profesor, poți crea simplu jocuri personalizate pentru a evalua progresul și a identifica nevoile de îmbunătățire ale elevilor. Prin utilizarea acestei platforme interactive, procesul de evaluare formativă și, în general, de învățare, devine mai atractiv și eficient, atât pentru tine, cât și pentru elevii tăi.

Într-un timp destul de scurt, inovații uimitoare precum iPad-urile, laptopurile și smartphone- urile, tablele intractive au deschis o nouă lume a informațiilor pentru elevii de toate vârstele. Adaptarea la această nouă realitate interesantă a fost o provocare atât pentru profesori, cât și pentru elevi. Dar pentru cei care o îmbrățișează, avantajele sunt practic nelimitate.

Utilizarea platformelor educaționale în clasă este foarte eficientă. Activitățile independente îi ajută pe elevi să efectueze o varietate de sarcini practice pe computer, a unui set de materiale didactice diferite pe unități de conținuturi.

Formarea competențelor digitale trebuie să înceapă din clasele primare. Cea mai mare provocare a învățământului online a fost pentru elevii de vârstă școlară fragedă care au rezistat tuturor obstacolelor, dar aceste etape din viața lor de școlar au avut și o serie de avantaje în  dezvoltarea competențelor digitale încă de la o vârstă mică.

Bibliografie
1. cursuri.predauviitor.ro/courses/course-v1:asociatia_techsoup+T02+2023_1/course/
2. padlet.com/Ciobanu_Cristina/din-activit-ile-noastre-clasa-a-iv-a-prof-ciobanu-cristina-2m8bky099s7eaxcw
3. www.canva.com/design/DAGdtD72flE/iyCEGIWBMa9JjCVMCkSMRw/edit

 

prof. Cristina Ciobanu

Școala Gimnazială Episcop Gherasim Putneanul, Vadu Moldovei (Suceava), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/cristina.ciobanu5