Impactul jocului didactic asupra dezvoltării competenței de citire la elevii din clasa I (Studiu)

Cititul reprezintă una dintre competențele fundamentale formate în ciclul primar, având un rol esențial în dezvoltarea cognitivă, emoțională și socială a elevilor. Clasa I constituie etapa de debut a achizițiilor de bază în domeniul limbajului scris, iar modul în care se realizează predarea-învățarea cititului influențează semnificativ parcursul școlar ulterior al elevilor.

1. Introducere

În contextul actual al educației centrate pe elev, jocul didactic se impune ca metodă activ-participativă eficientă, adaptată particularităților de vârstă ale școlarului mic. Prin caracterul său atractiv și motivant, jocul didactic facilitează implicarea elevilor în actul învățării și contribuie la formarea unei atitudini pozitive față de citit.

Prezentul studiu își propune să analizeze impactul utilizării jocului didactic asupra dezvoltării competenței de citire la elevii din clasa I, evidențiind beneficiile acestei metode în procesul instructiv-educativ.

2. Fundamentarea teoretică

Literatura de specialitate subliniază importanța utilizării metodelor interactive în învățământul primar. Potrivit pedagogiei moderne, jocul didactic îmbină învățarea cu activitatea ludică, stimulând interesul, creativitatea și gândirea elevilor. Jocul didactic contribuie la:

  • formarea și consolidarea deprinderilor de citire;
  • dezvoltarea fluenței și corectitudinii citirii;
  • reducerea anxietății asociate actului de citire;
  • creșterea motivației pentru activitățile de lectură.

În procesul de învățare a cititului, jocurile bazate pe litere, silabe, cuvinte și propoziții facilitează trecerea de la citirea mecanică la citirea conștientă și expresivă.

3. Scopul și obiectivele cercetării

Scopul cercetării este de a evidenția influența jocului didactic asupra dezvoltării competenței de citire la elevii din clasa I.

Obiectivele cercetării:

  • identificarea nivelului inițial al competenței de citire;
  • aplicarea sistematică a jocului didactic în activitățile de citire;
  • evaluarea progresului elevilor în urma utilizării jocului didactic;
  • compararea rezultatelor inițiale și finale.

4. Ipoteza cercetării

Utilizarea sistematică a jocului didactic în procesul de predare-învățare a cititului determină îmbunătățirea fluenței, corectitudinii și motivației pentru citit la elevii din clasa I.

5. Eșantion, metode, instrumente

Cercetarea a fost realizată pe un lot de 17  elevi din clasa I, din Școala Gimnazială ”Iustin Pîrvu” Poiana Teiului. Elevii au vârste cuprinse între 7 și 8 ani și provin din medii socio-culturale diferite.

Metode de cercetare:

  • experimentul pedagogic;
  • observația sistematică;
  • analiza produselor activității elevilor;
  • testarea inițială și finală.

Instrumente de cercetare:

  • test de evaluare a citirii (inițial și final);
  • fișe de lucru și fișe-joc;
  • grilă de observație a comportamentului elevilor;
  • caiete și materiale realizate de elevi.

6. Desfășurarea cercetării

Cercetarea s-a desfășurat pe o perioadă de 8 săptămâni și a cuprins trei etape:

Etapa inițială: Aplicarea testului inițial pentru stabilirea nivelului de pornire al competenței de citire (recunoașterea literelor, citirea silabelor și a cuvintelor simple).

Etapa experimentală: Integrarea jocului didactic în activitățile de citire, utilizând jocuri precum:

  • „Vânătoarea de silabe”;
  • „Cuvântul misterios”;
  • „Roata cuvintelor”;
  • „Puzzle de propoziții”.

Jocurile au fost aplicate sistematic, de 2–3 ori pe săptămână, în cadrul lecțiilor de Comunicare în limba română.

Etapa finală: Aplicarea testului final pentru evaluarea progresului elevilor și compararea rezultatelor cu cele obținute la testul inițial.

7. Analiza și interpretarea rezultatelor

Compararea rezultatelor obținute la testele inițial și final evidențiază un progres semnificativ în ceea ce privește:

  • creșterea numărului de cuvinte citite corect;
  • reducerea erorilor de citire;
  • îmbunătățirea fluenței;
  • creșterea interesului pentru activitățile de citire.

Observațiile sistematice au relevat o implicare activă a elevilor și o atitudine pozitivă față de învățare.

8. Concluzii

Rezultatele cercetării confirmă ipoteza formulată, demonstrând că jocul didactic are un impact pozitiv asupra dezvoltării competenței de citire la elevii din clasa I. Utilizarea acestei metode contribuie la crearea unui climat educațional favorabil și la formarea unei atitudini pozitive față de citit.

9. Valoarea practică a cercetării

  • oferă un model de bună practică pentru cadrele didactice;
  • poate fi aplicată și adaptată în alte clase primare;
  • contribuie la îmbunătățirea strategiilor didactice utilizate în învățământul primar.

Anexa 1 – Test de evaluare inițială a cititului (clasa I)

Scop: evaluarea nivelului inițial al competenței de citire.
1. Recunoașterea literelor:
• Elevul recunoaște și denumește literele indicate de cadrul didactic.
2. Citirea silabelor:
• ma, la, sa, mo, lu, pa
3. Citirea cuvintelor:
• masa, luna, copil, mama
4. Citirea unei propoziții scurte:
• „Ana are mere.”
Indicatori urmăriți: corectitudine, fluență, ezitări.

Anexa 2 – Test de evaluare finală a cititului (clasa I)

Scop: evaluarea progresului în dezvoltarea competenței de citire.
1. Citirea silabelor complexe:
• bra, tra, plo, gru
2. Citirea cuvintelor:
• prieten, floare, copilărie
3. Citirea unui text scurt (3–4 propoziții):
• „Ana merge la școală. Ea citește o carte. Cartea este interesantă.”
4. Întrebări de înțelegere:
• Unde merge Ana?
• Ce face ea?

Anexa 3 – Grilă de observație a comportamentului elevilor

Nr. crt. Indicator Da Parțial Nu
1 Participă activ la jocurile didactice
2 Citește cu plăcere
3 Manifestă interes pentru lectură
4 Colaborează cu colegii

Bibliografie
• Cucoș, C. (2008). Pedagogie. Iași: Polirom.
• Cerghit, I. (2006). Metode de învățământ. București: Didactică și Pedagogică.
• Programa școlară pentru disciplina Comunicare în limba română – clasa I.

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Mariana Deleanu

Școala Gimnazială Iustin Pîrvu, Poiana Teiului (Neamţ), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mariana.deleanu