Una dintre metodele interactive eficiente pentru învăţarea unei limbi moderne este jocul. Pedagogia ne învaţă că jocul împlinește în cel mai înalt grad dorința de activitate a copilului, generată de trebuinţe, năzuințe, progrese specifice copilului.Îmbrăcând forma jocului, activitatea este tot atât de utilă dezvoltării psihice şi fizice a copilului, ca şi lumina soarelui.
„Jocul este cel mai elevat tip de cercetare.” Albert Einstein
Iată câteva exemple de jocuri și activități ce pot fi de ajutor în cadrul orelor de limba engleză, atât ca o cale de efectuare și consolidare a cunoștințelor, cât și ca o modalitate de dezvoltare a creativității și imaginației elevilor.
1. Activitate orală- „Ce poți face cu…?” (”What can you do with…?”). Acest joc le cere elevilor să se gândească și să enumere cât mai multe întrebuințări inedite pentru diverse obiecte din viața cotidiană. Exemplu: Ce poți face cu un ou?, Ce poți face cu un pantof?, Ce poți face cu o eșarfă?. Elevii își pun imaginația în mișcare și găsesc soluții pentru fiecare obiect propus.
2. Activitate orală- „Balonul cu aer” (”The Hot Air Balloon”). Fiecare elev își alege un personaj pe care îl va imita în cadrul jocului. Li se spune că ei se află în coșul unui balon cu aer care pierde altitudine și că, pe rând, trebuie să sară în gol pentru a salva viețile călătorilor. Votul elevilor decide care personaj trebuie să sară și care rămâne în coș. În final va supraviețui doar acela care a adus cele mai persuasive raționamente în favoarea sa.
3. Activitate orală- „Zece lucruri” (”10 Things”). Acest joc pune accent spritul creativ al fiecărui elev în parte. Astfel, elevii sunt rugați să noteze un număr de lucruri… care le plac/… pe care le doresc/… care îi sperie. Apoi, în perechi, elevii își vor clarifica unul altuia motivele pentru care eu făcut alegerile respective. Ei au în acest fel ocazia să-și exprime punctele de vedere și să se cunoască mai bine unii pe alții.
4. Activitate scrisă- „1/2 Rebus”. Elevii interacționează în perechi. Profesorul le va propune un rebus completat parţial. Unul dintre elevi va avea o jumătate de rebus, iar celălalt a doua jumătate. Nu vor exista indicații pentru găsirea cuvântului. Elevii vor formula, pe rând, propriile opinii, respectiv definiţii astfel încât fiecare dintre ei să poată duce la bun sfârșit rebusul. Acest joc stimulează dezvoltarea vocabularului şi exprimarea liberă, dar poate fi folosit şi pentru recapitularea vocabularului la sfârşitul unei lecții/ unităţi de învăţare. Aceast joc este foarte potrivită în cazul elevilor de nivel avansat, deoarece ei pot formula argumente mai ample, ajutându-se şi de vocabularul acumulat.
5. Activitate scrisă- „Jurnalul meu” (”Dear Diary”). Această activitate presupune ținerea unui jurnal inedit. Elevii pot pretinde că sunt diverse personalități: un scriitor, un manager, o prințesă, o vedetă de cinema. Ei pot consemna întâmplările remarcabile care le marchează existența și-și pot împărtăși creațiile colegilor.
6. Activitate scrisă- Basmul (”The Fairytale”). Elevii sunt grupați câte trei sau patru. Profesorul le propune un basm cu început dat (de exemplu: „Era odată o fetiță săracă care locuia împreună cu bunica ei bolnavă într-o căsuță sărăcăcioasă de la marginea unui lac…”). Pe rând, fiecare elev din fiecare grupă are voie să scrie câte o singură propoziție, până când povestea ajunge la final. Variantele vor fi surprinzătoare: produsul unui autentic proces creativ.
Jocurile didactice au diverse valenţe: nu doar ating cu mai mare precizie obiectivele educaţionale; creează un climat recreativ în clasă, reduce blocajele emoţionale, alungă apatia şi plictiseala. Jucați-vă cât puteți de mult cu copiii!
Bibliografie:
1. Nunan David, Research methods in language learning, Cambridge University Press, 1992.
2. Ionescu Miron, Didactica modernă, Ed. Dacia, Cluj- Napoca, 2001.