Gamma AI – aplicații: Moara cu noroc, de Ioan Slavici

Digitalizarea în educație – o sintagmă constantă în societatea contemporană, care presupune o nouă viziune didactică. Dacă, în urmă cu aproximativ 10 ani, accentul era pus pe metodele interactive, astăzi educația se axează pe implementarea unor metode noi, participativ – interactive generate cu ajutorul inteligenței artificiale. Având în vedere atitudinea elevilor față de mediul virtual, procesul educațional trebuie să promoveze un demers adecvat și coerent, aflat în strânsă legătură cu evoluția tehnologiei digitale.

Disciplina Limba și literatura română se pretează pentru o predare digitalizată, făcând apel la anumite aplicații AI (spre exemplu, Gamma Ai, Invideo).

Gamma AI este o aplicație eficace pentru realizarea de prezentări, fiind adecvată  deoarece creează într-un mod atractiv lecțiile, captând atenția și participarea beneficiarilor direcți ai actului educațional.

Predarea nuvelei realist-psihologice Moara cu noroc, de Ioan Slavici, poate fi realizată cu ușurință prin folosirea aplicației Gamma AI.  În cele ce urmează, voi evidenția modul în care se poate realiza o lecție al cărei conținut este caracterizarea personajului principal Ghiță.

I. Evocare

Prin intermediul metodei brainstorming, profesorul îi întreabă pe elevi:
a) Care sunt modalitățile de caracterizare?
b) Care este personajul central al operei studiate?

Elevii răspund în mod liber. 3 min

II. Realizarea sensului

Elevii sunt anunțați că vor avea de vizionat un videoclip și că, pe parcursul vizionării, trebuie să răspundă succint. Elevii primesc o fișă care conține următoarea cerință:
– Notează, în caiet, pentru fiecare secvență, o trăsătură reprezentativă a lui Ghiță și menționează modalitatea de caracterizare (directă sau indirectă). 1 min

Pe tabla interactivă, elevii vizionează videoclipul care conține secvențele importante ale operei studiate (Anexa 1). Fiecare elev își notează în caiet trăsăturile protagonistului, precizând tipul de caracterizare. 17 min

Profesorul numește 3-4 elevi care citesc trăsăturile identificate. 4 min

Ulterior, având în vedere răspunsurile date de elevi, profesorul proiectează pe tabla interactivă prezentarea realizată în Gamma AI. Elevii urmăresc paginile prezentării și, prin intermediul metodei problematizării, analizează trăsăturile și destinul protagonistului din Moara cu noroc. 20 min

Elevii primesc prezentarea în format ppt. pe GoogleClassroom, având astfel acces la informația discutată.

III. Reflecție

Elevii primesc ca sarcină de lucru redactarea unei fraze care să pună în legătură o trăsătură a protagonistului discutată pe parcursul orei cu titlul operei studiate. Vor fi citite în clasă 2-3 fraze. Toți elevii vor atașa pe Classroom frazele realizate. 5 min

Bibliografie
1. Moara cu noroc – Wikisource
2. Examenul de bacalaureat – Scene importante din opera Moara cu noroc (Anexa 2- videoclipul analizat)
3. Exemple de aplicații realizate cu Gamma.ai: https://digitaledu.ro/resurse-educationale-deschise/?_sft_category=gamma-app

 

prof. Florentina Mirela Jantea

Colegiul Tehnic Iuliu Maniu (Bucureşti), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/florentina.jantea