Funcţiile creativităţii determină o structura tridimensională a creativităţii, reflectată în cerinţele funcţionale ale acesteia la nivelul produsului creativității, procesului de creativitate și personalității creatoare.
a) Funcţia socială a creativităţii reprezintă modul de realizare a produsului creator. Constă în stimularea şi dirijarea acelor comportamente ale personalităţii semnificative din perspectiva perfecţionării raportului cognitiv, afectiv, motivaţional asumat faţă de realitatea economică, politică, culturală. În această accepţie, produsul creativ este cu atât mai relevant cu cât este mai extinsă şi mai profundă structurarea posibilităţilor personalităţii de înţelegere a realităţii sociale.
Funcţia socială a creativităţii urmăreşte nu doar calitatea imediată a produsului creator, ci şi efectele optimizante ale acestuia care au o sferă de acţiune din ce în ce mai largă, la nivel temporal şi spaţial, mergând chiar până la nivelul relaţiilor de macrosistem. Fiecare societate stimulează şi reflectă un tip aparte de creativitate (Roco, 1979).
Societatea are o influenţă deosebit de importantă pentru înflorirea spiritului creativ într-un domeniu sau altul. În primul rând, intervin cerinţele sociale. Strălucita epocă a Renaşterii italiene, în domeniul picturii şi sculpturii, se explică prin îmbogăţirea negustorilor, atrăgând după sine cerinţa construirii de palate împodobite cu picturi şi sculpturi, care a stimulat talentele existând totdeauna într-un popor; s-au creat şcoli ilustre permiţând ridicarea acestor arte pe cele mai înalte culmi. În secolul nostru, dimpotrivă, interesele societăţii s-au îndreptat spre progresul tehnicii, aceasta cunoscând o dezvoltare fără precedent (Teodorescu, 1967, p. 91).
b) Funcţia psihologică a creativităţii determină modul de realizare a procesului creator angajând resursele existente la nivelul sistemului psihic uman, cu unele accente evidente care vizează:
– inteligenţa în calitate de aptitudine generală, care asigură premiza sesizării, rezolvării, inventării de probleme şi de situaţii – problemă;
– gândirea, în calitate de produs de cunoaştere logică;
– imaginaţia – în calitate de proces de cunoaştere logică, specializat în (re)producerea noului prin (re)combinarea informaţiilor dobândite anterior,
– aptitudinile speciale, reglatori în anumite domenii de activitate;
– atitudinile (afective, motivaţionale, caracteriale), în calitate de „vectori” ai acţiunii eficiente, autoreglatori în orice domeniu de activitate.
Privite din perspectiva funcţionalităţii lor creative, toate elementele sistemului psihic uman pot evolua ca însuşiri generale ale personalităţii creatoare implicate de-a lungul întregului proces creator.
c) Funcţia pedagogică a creativităţii determină modul de comportare a personalităţii creatoare, angajată în proiectarea unor acţiuni educaţionale, didactice realizabile în condiţii de transformare continuă a raporturilor subiect–obiect, educator–educat. Standardele competențelor profesionale ale cadrelor didactice prezintă ca fiind esențiale conduite ca: centrarea pe elev, atitudinile permisive, eficacitatea pedagogică, afectivă, cognitivă, socială, personală și, bineînțeles, cea creativă.
Învățământul modern pune accent din ce în ce mai mult pe interacțiunea constructivă a actorilor antrenați în activitatea educativă formală. De interactivitate dă dovadă elevul care devine co-participant, alături de profesor la propria formare și co-responsabil de realizarea și efectele procesului de învățare. Acceptându-și rolul de actor, dar și de regizor al propriei formări, elevul devine capabil să-și imagineze proiectul personalizat de învățare, gestionându-și timpul și apelând la evaluări formatoare.
Pregătirea pentru o învățare autonomă valorizează motivația intrinsecă a copilului, dorința de a căuta, de a experimenta, de a descoperi, de a crea și de a inventa.
În aceste condiții, rolul unui cadru didactic devine acela de mediator al învățării, de persoană responsabilă cu orientarea și canalizarea eforturilor elevului spre propria cunoaștere, de partener și coechipier al acestuia.