Folosirea instrumentelor digitale în învățământul preșcolar

Este incontestabil faptul că societatea românească este într-o continuă dezvoltare, astfel, necesitatea unei schimbări majore în sistemul educațional fiind practic inevitabilă. Aceste schimbări au fost impuse, puțin forțat, de contextul perioadei pandemice pe care o traversam. Mutarea actului educațional în on-line a prins mulți elevi și profesori nepregătiți, fără abilități digitale sau resursele necesare acestor schimbări. Mulți copii și cadre didactice s-au confruntat cu necesitatea unei adaptări rapide, realizată prin studiu individual sau, după caz, urmând cursuri de perfecționare costisitoare.

Dacă pentru nivelul primar, gimnazial și liceal, lucrurile sunt oarecum mai clare, în învățământul preșcolar aspectul educației on-line este puțin diferit, pentru că, indiferent de forma desfășurării activităților, sincron sau asincron, actul educațional depinde în mare măsură de disponibilitatea, suportul și implicarea părinților.

Practic, învățământul on-line nu se poate desfășura fără instrumente digitale, de aceea, este nevoie de o selecție clară, ținându-se cont de valențele pedagogice pe care acestea le oferă: interacțiune, colaborare, comunicare, evaluare, dar și de nevoile, caracteristicile sau nivelului de dezvoltare al grupei.

Pentru că principala noastră activitate în grădiniță este jocul, sub toate formele sale, în strategia didactică pentru grupa mea, am folosit instrumente digitale care să păstreze simțul ludic, dar care să-mi ofere și posibilitatea de a capta atenția și a menține interesul copiilor pe toată durata activității, îmbinând aspectul formativ cu cel informativ într-un context creativ, urmărind în același timp crearea de abilități și competențe specifice activității propuse. Din experiența personală, am constatat că aplicațiile de jocuri on-line sunt plăcute și iubite de către copii.

Orice soft sau aplicație poate fi folosită creativ în procesul didactic, însă fără folosirea în exces a acestora. Din gama variată de instrumente digitale care m-au ajutat în procesul educativ, amintesc câteva:

WorldWall wordwall.net/ platformă pentru crearea de quizuri, jocuri etc.
Jigsaw Planet www.jigsawplanet.com/ puzzles online gratuite;
HitFilm Express fxhome.com/hitfilm-express editor video gratuit foarte capabil;
Zoom zoom.us/ aplicaţie pentru conferinţe online;
Wizer.me www.wizer.me/ platformă pentru crearea de fişe de lucru online;
SlideShare https://www.slideshare.net/ aplicaţie prin care distribui prezentări, documente, fotografii;
Quizziz quizizz.com/ crearea de chestionare / teste interactive online;
LiveWorksheets www.liveworksheets.com/ fişe de lucru interactive online;
Livresq livresq.com/ro/ crearea lecţiilor online;
Genially www.genial.ly/en colaje, postere şi prezentări colorate.

Pornind de la multitudinea de instrumente digitale existente, fiecare profesor are libertatea să aleagă după preferințe și experiența personală, astfel încât să ofere coerență actului didactic, în acest context dinamic. Chiar dacă învățământul on-line nu poate suplini pe deplin învățământul clasic, dar având un rol important ca extensie a acestuia, integrarea noilor tehnologii în educație au scopul de a influența pozitiv rezultatele procesului instructiv-educativ și de a îmbogății performanțele sistemului educațional.

 

prof. Elena Neagoe

Grădinița cu Program Normal, Udrești (Vâlcea) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/elena.neagoe

Articole asemănătoare