Fii tu vocea schimbării! Desegregare prin educație de calitate

Educația timpurie joacă un rol esențial în formarea unei societăți echitabile, incluzive și democratice. În calitate de cadru didactic la nivel preșcolar, cred cu tărie că schimbarea începe de la noi, cei care modelăm caractere și punem bazele valorilor umane în mintea și sufletul copiilor. Tema „Fii tu vocea schimbării! Desegregare prin educație de calitate” reprezintă o provocare și totodată o chemare la acțiune pentru toți cei implicați în procesul educativ.

Ce înseamnă desegregarea în educația preșcolară?

Desegregarea educațională presupune eliminarea oricărei forme de discriminare sau separare pe criterii etnice, sociale, economice sau de altă natură. În mediul preșcolar, acest lucru se traduce prin integrarea tuturor copiilor într-un mediu sigur, cald, empatic și echitabil, unde fiecare copil este valorizat și încurajat să-și atingă potențialul.

Educația de calitate înseamnă nu doar conținuturi bine structurate și metode moderne, ci mai ales relații bazate pe respect, empatie, echitate și incluziune.

Rolul cadrului didactic – vocea schimbării

În grădiniță, educatoarea este primul model educațional al copilului. Prin comportamentul său, limbajul folosit, activitățile propuse și climatul creat în grupă, cadrul didactic poate promova:

  • acceptarea diferențelor;
    cooperarea în locul competiției;
    respectul pentru identitatea fiecărui copil;
    valorizarea diversității culturale și sociale.

Vocea noastră contează. Prin fiecare gest de încurajare, prin fiecare activitate menită să dezvolte toleranța și empatia, noi punem bazele unei societăți mai bune.

Exemple de bune practice desfășurate la clasă

În activitatea mea didactică, am integrat constant jocuri, povești și proiecte educative care promovează incluziunea și diversitatea. Un exemplu concret a fost proiectul tematic „Suntem diferiți, dar egali”, unde copiii au descoperit culturi diferite, au aflat despre obiceiuri, au lucrat în echipe mixte și au realizat lucrări artistice care reflectă unitatea în diversitate.  În cadrul acestui proiect, copiii au fost expuși la povești și materiale vizuale despre copii din diferite culturi. Am utilizat povești precum „Elmer, elefantul colorat” sau „Toți suntem speciali”, care promovează acceptarea diferențelor. Copiii au realizat colaje, au ascultat muzică din alte țări și au învățat să spună „bună ziua” în mai multe limbi. Prin jocuri de rol, am exersat empatia și cooperarea în activități de grup mixte.

Am sărbătorit  Ziua Internațională a Toleranței – 16 noiembrie unde am organizat un atelier special dedicat acestei zile, în care fiecare copil a avut ocazia să povestească despre familia sa, tradițiile din casă, ceea ce îi face unici. Părinții au fost invitați să participe și să contribuie cu obiecte, costume sau preparate specifice etniei sau culturii proprii. Astfel, am transformat grupa într-un spațiu al diversității și acceptării.

În colaborare cu mediatorii școlari și asociații comunitare, am contribuit la integrarea copiilor de etnie romă și a celor proveniți din medii defavorizate, am colaborat cu mediatorii școlari și ONG-uri locale. Activitățile s-au axat pe sprijin individualizat, integrarea părinților în procesul educativ și acces egal la resurse educaționale.

O altă activitate desfășurată a fost „Prietenii mei, lumea mea” – activitate integrată (arte, dezvoltare personală, limbaj) unde copiii au realizat un tablou comun, în care fiecare și-a desenat prietenii, încurajându-i să observe diferențele și asemănările. Activitatea a fost însoțită de discuții despre cum putem fi prieteni chiar dacă nu suntem „la fel”.

Consider foarte importantă  colaborarea cu părinții  și esențială în realizarea și desfășurarea acestor activități. Prin ateliere comune, activități extracurriculare și campanii de informare, am reușit să construim împreună o comunitate unită, în care fiecare copil este sprijinit, indiferent de mediul din care provine.

În concluzie, aș putea spune că schimbarea începe cu fiecare dintre noi. Ca educatori, suntem datori să promovăm o educație de calitate, echitabilă, accesibilă tuturor copiilor. Doar prin implicare activă, prin empatie și printr-o viziune educațională centrată pe copil, putem construi un viitor în care segregarea este doar o amintire a trecutului, iar diversitatea este o bogăție care ne unește.

Fii tu vocea schimbării! Educația timpurie poate fi locul unde începe egalitatea.

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Cătălina Raluca Codreanu

Grădinița cu Program Prelungit Nr. 23, Brașov (Braşov), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/catalina.codreanu