Experiențe de formare ce merită să fie trăite

În ultima perioadă, noi cadrele didactice am participat din necesitate la o multitudine de cursuri online, webinare care să ne ajute să ne descurcăm în această perioadă plină de provocări, nu doar pentru noi, ci și pentru copii și părinți.
Am parcurs de curând cursul online organizat de Salvați copiii „Profesor real într-o școală virtuală”. În urma participării la acest curs, am reușit să aflu foarte multe informații utile despre nevoile copiilor nativi digitali și al rolului important pe care noi adulții, atât părinții, cât și cadrele didactice, îl avem în folosirea în siguranță a internetului de către copii.

Am conștientizat faptul că tot noi avem un rol important în diminuarea efectelor ce pot apărea în cazul utilizării excesive a internetului, care poate duce chiar la dependență. Am aflat că uneori tehnologia devine dădacă în situațiile în care părinții nu pot fi alături de copii fizic sau emoțional din diverse motive.

Am învățat multe lucruri despre cyberbullying, sexting, știri false și discursul instigator la ură și chiar dacă elevii mei sunt în ciclul primar și încă nu ne-am lovit de astfel de situații, sunt convinsă că nu va trece mult timp și ele vor apărea, iar noi trebuie să fim pregătiți pentru a le face față. Am descoperit că în cazul bullying-ului existent, fără doar și poate, în orice școală, victime sunt nu numai agresorii, ci și cei care sunt autorii comportamentului agresiv. De asemenea, am aflat despre cum funcționează internetul și care sunt recomandările specialiștilor în securitatea online, cât de importantă este acum menținerea unei stări de bine emoționale la copii, utilizarea unor metode de lucru interactive, dar și realizarea unui parteneriat solid școală-familie-comunitate.

Copiii, după cum spun foarte bine formatorii din acest curs, își dezvoltă capacitatea de a-și gestiona emoțiile în cadrul unei relații de încredere cu persoane apropiate. Printre acestea ne aflăm și noi, cadrele didactice. Când copiii primesc sprijinul necondiționat al nostru și al membrilor familiei, atunci ei sunt încurajați să caute ajutorul și să încerce să gestioneze situațiile dificile. Știm cu toții că toți copiii învață prin observarea și imitarea comportamentului adulților, de aceea noi trebuie să fim un model în ceea ce privește gestionarea emoțiilor.

Pe umerii noștri, a dascălilor se află o presiune enormă de a găsi soluții și de a gestiona cu succes învățarea, dar în același timp trebuie să fim conștienți da faptul că elevii învață nu numai de la noi, ci și prin interacțiunea cu alte persoane, fie ei membri ai familiei, prieteni sau chiar comunitatea în general.

Tehnologia este un instrument pe care noi alegem cum îl folosim și este clar că integrarea ei în procesul educațional este inevitabil datorită nevoilor existente în societate. Învățarea online nu poate fi considerată o alternativă a celei clasice, ci poate, mai degrabă o completare. Cu toate acestea, dacă reușim să o punem în practică cu succes, ea poate avea o serie de beneficii, după cum se subliniază în unul dintre modulele cursului și anume:

  • elevii nu mai sunt receptori pasivi de informații, ci unii activi
  • se dezvoltă competențe digitale
  • elevii pot să reia unele explicații, postate de cadrele didactice pe diverse platforme educaționale
  • crește motivația copiilor
  • feedback-ul este imediat
  • timpul petrecut față în față se axează pe aspectele importante
  • părinții sunt mult mai implicați.

Cu siguranță voi încerca să pun în practică la clasă noțiunile teoretice asimilate la curs, în procesul de predare-învățare-evaluare online, ținând seama de faptul că el trebuie să fie unul simplu, atractiv, captivant, interactiv și colaborativ, să conțină un feedback verbal prin care să încurajăm aspectele pozitive ce va duce la creșterea motivației copiilor, iar conținutul informațiilor să fie unul simplificat și adaptat pentru a avea mai mari șanse de a fi asimilat de copii.

Nu cred că voi întâmpina obstacole în practica mea din școală, deoarece copiii sunt deschiși să afle lucruri noi, iar părinții lor să se implice în activitățile propuse de mine.

A fost o experiență minunată, de care îmi doresc să se bucure și alte cadre didactice, de aceea le sugerez să participe cu încredere la acest curs interesant și deosebit de util în aceste vremuri în care trăim.

Consider că în urma parcurgerii lui am devenit un cadru didactic mai bine informat, mi-am dezvoltat noi competențe și abilități atât de necesare în îndrumarea activă și eficientă a elevilor și de asemenea mi le-am completat și consolidat pe cele pe care le aveam și le utilizam deja.

 

prof. Cristina Sas

Școala Gimnazială Nr. 7 Sfânta Maria, Timișoara (Timiş) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/cristina.sas

Articole asemănătoare