Experiențe de cunoaștere și învățare prin proiectele eTwinning

Beneficiile derulării parteneriatelor internaționale prin proiecte eTwinning sunt multiple. Acestea completează și întregesc strategiile naționale privind asigurarea calității educației, oferă o modalitate eficientă de abordare a educației în secolul XXI, cresc motivația elevilor pentru învățare/ cunoaștere, permit cunoașterea altor sisteme de învățământ și sporesc formarea competențelor de comunicare într-o limbă străină.
Astfel, în anul școlar 2022-2023, m-am implicat cu elevi ai Colegiului Național „Petru Rareș”, Beclean, în două proiecte eTwinning, amândouă obținând Certificate Naționale de Calitate, unul din ele primind anul acesta și Certificat European de Calitate.

Proiectul «Le fr@ncais, une porte sur l’Europe»,  un proiect dedicat elevilor care învață limba franceză ca limbă străină, s-a derulat pe parcursul a 6 luni la clasa a VII-a A și a reunit elevi și profesori din 4 țări: Grecia, Italia, Portugalia și România. Scopul principal al acestui proiect a fost promovarea diversității culturale și a dialogului intercultural, dar și îmbunătățirea abilităților lingvistice orale și scrise în limba franceză.

Colaborarea dintre școlile partenere a fost constantă. Fiecare activitate a fost pregătită în prealabil, profesorii au colaborat la implementarea fiecărei activități în parte, au ținut legătura prin e-mail, WhatsApp și au lucrat în colaborare cu ajutorul diferitelor instrumente Web2.0 ( Google Docs, Canva, Mentimeter etc.) Fiecare activitate a fost precedată de întâlniri on-line între partenerii proiectului și pregătită în prealabil în amănunt.

Elevii au învățat să lucreze într-un mediu multicultural, să-și construiască anumite abilități pentru a cerceta și a explora diverse teme,  lucrând atât individual, prin activitate de cercetare și redactare, cât și în echipe mici,  formate din grupuri de doi-trei elevi sau echipe mari, multinaționale, reușind să colaboreze cu partenerii din alte țări pentru realizarea produsului final. Câteva dintre activitățile realizate au fost: Le logo de notre projet, Qui suis-je? Mes racines, C’est Noël!, Ma classe/ Mon école, Emploi du temps/ Mes matières préférées, J’habite à…, J’aime manger!, C’est déjà Paques, On mange sain,  prilej pentru elevii români  de a interacționa cu elevii străini, de a se cunoaște și a lega prietenii. Elevii au colaborat și la realizarea produselor finale ale proiectului, filmulețe de feed-back la finalul fiecărei etape, raspunsuri la chestionarul de feed-back pentru elevi, realizarea jurnalului de proiect.

Al doilea proiect intitulat «Voyageurs eTwinning/ eTwinning Travelers»,  a avut ca scop principal realizarea unui ghid de călătorie în limbile franceză/ engleză. Am implicat elevi ai clasei a XI-a și am avut parteneri 80 de  elevi și 20 de profesori din mai multe țări, precum: Spania, Italia, Portugalia, Turcia, Serbia și România. Proiectul a presupus multă muncă de echipă, sprijin reciproc și efort comun pentru realizarea sarcinilor, stimulând performanța, implicarea și motivația. Elevii au avut șansa de a-și dezvolta competențele digitale prin folosirea mai multor aplicații, în realizarea fiecărei activități, precum: Avatar Maker, Mentimeter, Canva, Genially, Voki, Book creator, Google Docs. Aceștia au colaborat eficient în mediu virtual prin folosirea instrumentelor, a aplicațiilor și a spațiului virtual pus la dispoziție de platforma eTwinning, dar au existat și experiențe directe, precum întâlniri virtuale online sau schimb de informații pe teme de interes general sau personal.

Prin utilizarea eTwinning elevii au trăit, așadar, experiențe noi: comunicare cu colegi din alte școli din țară sau din alte țări, lucru în echipe multinaționale, implicarea în planificarea etapelor proiectului, alegerea instrumentelor de realizare a activităților, gestiunea timpului de realizare a produselor, precum și șansa de a folosi limbile franceză și  engleză în mod constant și creativ, ajutându-i să-și îmbogățească vocabularul prin achiziția de cuvinte din mai multe domenii, să comunice cât mai cursiv și fluent, să poarte un dialog cu  elevii din celelalte țări.

Participarea în cadrul acestor proiecte a fost o provocare- pentru elevi și profesori deopotrivă- oferindu-ne  șansa unei experiențe de învățare valoroase și o nouă abordare educativă menită să lărgească orizontul de cunoaștere și să stimuleze dorința de învățare continuă, contribuind în același timp la promovarea imaginii școlii.

 

prof. Dora Laura Florean

Colegiul Național Petru Rareș, Beclean (Bistriţa-Năsăud) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/dora.florean

Articole asemănătoare