Impactul învățământului online asupra posturii elevilor

Viața a milioane de oameni din întreaga lume s-a schimbat în urma pandemiei de coronavirus din 2019 (COVID-19). Potrivit Organizației Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură (UNESCO), pandemia COVID-19 a determinat închiderea școlilor și perturbarea educației pentru mai mult de 60% dintre elevii lumii. În multe țări din întreaga lume, școlile au fost închise ca parte a răspunsului la pandemia COVID-19. Guvernele s-au confruntat cu un număr tot mai mare de întrebări referitoare la momentul și modul în care să redeschidă școlile. Diferite țări din întreaga lume au introdus diverse soluții, cum ar fi generarea unor platforme online pentru a continua procesul de educație în timpul pandemiei.

În sistemele educaționale actuale, copiii sunt nevoiți să stea timp îndelungat pe scaun, iar utilizarea crescută a tehnologiei în clasă adaugă ore suplimentare de ședere într-o poziție statică. Perioadele lungi de stat au fost legate de apariția disconfortului la nivelul spatelui. Elevii care participă la învățarea la distanță/online pot adopta, de asemenea, diferite poziții obișnuite (de exemplu, stând într-o poziție aplecată, întinși pe spate sau pe burtă, stând pe marginea scaunului etc.) în timpul experiențelor lor de învățare virtuală. Aceste poziții reprezintă poziții de aliniere corporală deficitară care cauzează spasme musculare mici, o scădere a elasticității normale a țesutului moale și modificări în lungimea și forța mușchilor care alterează participarea relativă a antagonistilor și a sinergiștilor. Tipul de poziție susținută sau incomodă pe care elevii o adoptă pe parcursul zilei este probabil un factor contribuitor major la tulburările posturale funcționale (de exemplu, cap înainte, cifoza, lordoza, poziție înfundată etc.). Pozițiile prelungite în timpul învățării online pot duce la adaptări ale țesuturilor (adică mușchi scurți, rigizi, lungi, suprautilizați sau slăbiți). Când lungimea mușchiului este modificată din cauza alinierii incorecte (adică postura deficitară), dezvoltarea tensiunii va fi redusă, iar mușchiul nu va putea genera forța necesară pentru o postură eficientă. De exemplu, o tulburare posturală cauzată de așezarea incorectă poate duce la creșterea durerilor de gât, mijloc și partea inferioară a spatelui, umeri și picioare.

Pentru toți cei implicați, inclusiv elevi, profesori, părinți, cercetători și medici, este crucial să știm dacă obiceiurile posturale sunt o sursă de tulburări posturale. Depistarea și tratamentul precoce al tulburărilor posturale funcționale pot ajuta la reducerea complicațiilor acestora. Persoanele cu tulburări posturale pot beneficia de exerciții corective pentru a îmbunătăți dezechilibrul muscular, forța și flexibilitatea.

Pandemia a avut potențialul de a agrava inactivitatea fizică și de a reduce accesul la sporturile organizate, ambele fiind identificate de mult timp ca probleme de sănătate publică. Se pare că programele de exerciții corective la domiciliu pot reprezenta o nouă abordare pentru îmbunătățirea tulburărilor posturale funcționale în timpul pandemiei. Activitățile regulate la domiciliu pot fi benefice pentru menținerea activității elevilor, prevenirea unor probleme de inactivitate fizică și ajutarea persoanelor să rămână în formă și sănătoase. Acest program poate include activități aerobice (mers prin casă), exerciții de întărire, întindere și echilibru sau o combinație a tuturor acestora.

Datorită avantajelor pentru sănătate ale activității fizice regulate, Organizația Mondială a Sănătății recomandă ca persoanele cu vârste cuprinse între 5 și 17 ani să se angajeze în cel puțin 60 de minute de activitate fizică de intensitate moderată până la intensă în fiecare zi a săptămânii. De asemenea, activități de intensitate ridicată, inclusiv activități aerobice și activități care întăresc oasele și mușchii, ar trebui să fie incluse cel puțin de trei ori pe săptămână.

În concluzie, este imperativ ca familiile, profesioniștii din domeniul sănătății și furnizorii de fitness să educe elevii despre tulburările posturale. Prin creșterea gradului de conștientizare în rândul populațiilor tinere cu privire la repercusiunile unei poziții incorecte în timpul învățării online, elevii pot face eforturi conștiente pentru adoptarea unor poziții recomandate și sigure. În plus, este crucial să extindem utilizarea exercițiilor corective pentru îmbunătățirea modelelor posturale, atât în cadrul intervențiilor terapeutice, cât și în rutinele zilnice.

Prin urmare, în contextul depășirii pandemiei, este recomandabil să includem exerciții corective la domiciliu pentru a reduce tulburările posturale funcționale. Cercetările viitoare ar trebui să exploreze efectele benefice ale diferitelor tipuri de exerciții care vizează ameliorarea poziției corporale inadecvate. Selecția exercițiilor ar trebui să cuprindă rutine potrivite pentru efectuarea în siguranță acasă de către copii și adolescenți.

 

prof. Silviu-Adrian Munteanu

Facultatea de Științe ale Mișcării, Sportului și Sănătății, Universitatea Vasile Alecsandri din Bacău (Bacău) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/silviu.munteanu

Articole asemănătoare