Jocurile de mișcare practicate în aer liber asociate cu cei trei factori de călire – aer, apă, soare – vor contribui din plin la dezvoltarea copiilor, deoarece prin natura sa, jocul de mișcare cuprinde anumite deprinderi, educa trăsături de caracter, prilejuiește puternice trăiri emoționale.
Valențele jocurilor de mișcare și exercițiilor pentru dezvoltarea fizică a copiilor sunt multiple și includ:
- Dezvoltarea sistemului cardiovascular: Jocurile cu activități fizice, cum ar fi alergatul, săritul în coardă sau jocurile de echipă, contribuie la îmbunătățirea sănătății inimii și a sistemului cardiovascular al copiilor.
- Îmbunătățirea rezistenței și a forței fizice: Jocurile și exercițiile fizice în aer liber ajută la creșterea rezistenței și a puterii fizice a copiilor.
- Dezvoltarea coordonării motorii: Activitățile fizice în aer liber, precum alergatul în zigzag, săritul peste obstacole sau jocurile cu mingea, contribuie la dezvoltarea coordonării motorii și a abilităților de mișcare ale copiilor.
- Îmbunătățirea flexibilității și a capacității de echilibru: Jocurile în aer liber și exercițiile fizice, cum ar fi stretching-ul sau echilibrarea pe un picior, ajută la îmbunătățirea flexibilității și a capacității de echilibru la copii.
- Dezvoltarea rezilienței emoționale și sociale: Activitățile în aer liber, cum ar fi jocurile cu echipa, contribuie la dezvoltarea rezilienței emoționale și sociale a copiilor. De exemplu, jocurile de echipă îi învață pe copii să lucreze împreună și să coopereze pentru a atinge un obiectiv comun, dezvoltând astfel abilități de comunicare, încredere și relaționare.
- Stimularea creativității și a imaginației: Jocurile de mișcare încurajează copii să-și folosească imaginația și creativitatea într-un mod activ și interactiv. Prin intermediul jocurilor în aer liber, copiii își pot dezvolta abilități creative și imaginative prin inventarea și adaptarea regulilor jocului, crearea scenariilor și povestirilor, și utilizarea imaginativă a mediului în care se joacă.
- Promovarea sănătății mentale și a capacităților cognitive: Jocurile în aer liber au fost asociate cu îmbunătățirea sănătății mentale și a capacităților cognitive la copii.
MELCUL
Tema: mers organizat în coloană câte unul.
Se desenează pe sol un melc mare, corespunzător numărului de copii. Copiii se țin de mâini. Educatoarea conduce sirul de copii pe desen, pana se formează melcul. După o scurtă pauză, copiii fac stânga împrejur si vor desface melcul.
PASARELELE ÎNVAȚĂ SĂ ZBOARE
Tema: mers organizat in coloana cate unul, combinat cu ridicarea si coborârea brațelor prin lateral.
Copiii sunt încolonați cate doi. Unul este păsărica mamă, iar celălalt puișorul. Mama își învață puișorii sa zboare pentru a pleca in tarile calde. Copiii se deplasează perechi, ridicând si coborând brațele, ca păsărelele aripile. După trei-patru ridicări de brațe, se odihnesc, apoi „zboară” din nou.
TRENUL
Tema: mers alternat cu alergare.
Copiii sunt așezați in flanc cate unul, cu brațele îndoite din cot si pumnii strânși, pentru a putea executa miscarea de rotatie a bratelor. La comanda conducătorului jocului: „Trenul pleacă din gară”, copiii se deplasează in mers obisnuit.
La comanda „Trenul merge cu viteza”, copiii incep sa înainteze in pas alergator. Cand educatoarea spune: ” Trenul intra in gara”, grupa se deplaseaza in mers obisnuit.
IEPURAȘII ÎN GRĂDINĂ
Tema: săritura pe ambele picioare cu deplasare înainte
Se trasează pe sol doua linii cu o distanta de 70-80 cm intre ele, care marchează râul. In râu se gasesc pietrele pe care trec iepurașii (trei cerculețe asezate in zigzag).
Pentru a ajunge in gradina cu varză, iepurașii trec raul sarind din piatra in piatra cu ambele picioare.
In spațiul delimitat ca râu, se pot desena 3-4 rânduri de (pietre), in raport cu numărul copiilor, pentru a participa la joc cat mai multi in același timp.
Bibliografie
Silvia Dima; Elena Firea; Ileana Sima; Elena Bojin – Jocuri si exercitii pentru dezvoltarea fizica a preșcolarilor; Editura didactica si pedagogica, Bucuresti 1974