Exemple de bune practici incluzive și adaptate nevoilor copilului cu TSA care pot contribui la crearea unui mediu relaxant și încrezător

Un copil cu TSA (Tulburare de Spectru Autist) poate avea dificultăți în comunicare, interactiune socială şi comportamente repetitive. Este important să înţelegem nevoile individuale ale fiecărui copil şi să le oferim sprijinul şi compasiunea, necesare pentru dezvoltarea lor. Într-o clasă cu un copil cu TSA, adoptarea bunelor practici poate contribui semnificativ la crearea unui mediu de învăţare pozitiv şi susţinător.

Iată câteva exemple de bune practici:
1. Comunicare clară şi concisă: Foloseşte instrucţiuni simple şi limbaj clar pentru a asigura înţelegerea.
2. Participare activă: Găseşte modalităţi prin care copilul să poată participa activ, potrivind activităţile cu interesele sale specifice.
3. Comunicare deschisă cu părinţii: Menţine o comunicare deschisă şi regulată cu părinţii pentru a afla mai multe despre nevoile individuale ale copilului şi pentru a obţine feedback privind progresele sale.
4. Program structurat: Stabileşte un program pentru oră, cu momente bine definite, pentru a oferi predictibilitate.
5. Spaţiu sigur: Creează un mediu sigur şi liniştit, oferindu-i copilului spaţiul să se retragă dacă simte nevoia.
6. Utilizarea vizuală: Foloseşte suporturi vizuale, cum ar fi imagini şi diagrame, pentru a facilita înţelegerea conţinutului.
7. Adaptarea materialelor: Alege sau adaptează materialele didactice în funcţie de stilul de învăţare al copilului cu TSA.
8. Încurajarea interacţiunii sociale: Încurajează participarea într-un mod adaptat nivelului de confort al copilului şi promovează interacţiunea pozitivă cu ceilalţi copii.
9. Pauze regulate: Acordă pauze regulate pentru a evita suprasolicitarea şi pentru a menţine atenţia copilului.
10. Colaborarea cu profesioniştii specializaţi: Lucrează împreună cu profesioniştii specializaţi pentru a implementa strategii personalizate de sprijin.
11. Încurajarea autonomiei: Dezvoltă şi încurajează abilităţile de autonomie ale copilului, oferindu-i oportunităţi să-şi gestioneze propriile sarcini.
12. Folosirea tehnologiei: Explorează şi utilizarea tehnologiei pentru a oferi suport în învăţare şi pentru a face conţinutul mai accesibil, adaptându-l la stilurile de învăţare ale copilului.
13. Monitorizarea bunăstării emoţionale: Fii atent la starea emoţională a copilului şi oferă sprijin suplimentar sau adapteză activităţile în funcţie de nevoile sale emoţionale.
14. Promovarea empatiei şi înţelegerii: Organizează discuţii deschise în clasă pentru a promova empatia şi înţelegerea reciprocă între elevi.
15. Feedback constructiv: Oferă feedback constructiv şi încurajează progresul, evidenţiind punctele forte ale copilului.
Prin implementarea acestor practici, se poate crea un mediu de învăţare incluziv şi pozitiv, în care copilul cu TSA să se simtă acceptat şi sprijinit în dezvoltarea sa educaţională şi socială.

„A iubi un copil nu înseamnă să îi faci toate capriciile, ci a scoate tot ce este mai bun din el și a-l învăța să iubească dificultățile.” (Nadia Boulanger)

În continuare, voi prezenta un exemplu de activitate practică la clasă, unde există un copil cu TSA.

Activitatea practică: „Căutarea comorilor secrete” (Jocul descoperirii vizuale)
Clasa pregătitoare

1. Pregătirea materialelor:
– se adună cutii transparente sau recipiente de plastic cu capace
– în fiecare cutie se adaugă diverse obiecte colorate (de exemplu bile, cuburi, jucării, diferite forme geometrice).
– se va asigura ca fiecare cutie să conţină obiecte de aceeaşi culoare.

2. Instrucţiuni:
– se explică regulile jocului utilizând instrucţiuni simple şi vizuale. Când se vor prezenta etapele jocului, ar fi benefic pentru copilul cu TSA, să se utilizeze pictograme sau imagini pentru a le ilustra aceste etape ale jocului.

3. Organizarea spaţiului:
– e nevoie ca spaţiul să fie organizat şi sigur pentru desfăşurarea jocului.

4. Începerea jocului:
– se începe jocul prin a arăta cutiile pregătite, explicându-le că în interiorul lor se află ascunse “comori colorate”

5. Explorarea şi recunoaşterea:
– copiii vor fi încurajaţi să exploreze cutiile, iar prin atingere să recunoască obiectele colorate din interior. Este momentul pentru a oferi suport individual copilului cu TSA, dacă e necesar.

6. Colaborare şi comunicare deschisă:
– se va promova colaborarea între copii, dar vor fi şi încurajaţi să discute între ei despre ce obiecte au găsit şi să le împartă cu ceilalţi.

7. Feedback şi aprecierea:
– se va oferi un feedback pozitiv pentru participarea fiecăruia  şi se vor folosi expresii simple şi nonverbale pentru a li se comunica recunoaşterea.

8. Finalul jocului:
– aprecierea se va face la general. Vor fi întrebaţi ce au învăţat  din activitatea desfăşurată.

Activitatea practică are la bază experienţa vizuală şi tactil-senzorială, astfel toţi copiii, inclusiv copilul cu TSA, au putut fi implicaţi activ în desfăşurarea activităţii.

 

prof. Mihaela Ivan

Școala Gimnazială Nr. 174 Constantin Brâncuși (Bucureşti) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mihaela.ivan2

Articole asemănătoare