Recunosc că am așteptat cu nerăbdare cursul despre evaluarea standardizată. Știam câte ceva despre platforma Brio, îi ascultasem în diverse rânduri pe dl. Dragoș Iliescu și pe d-na Gabi Bartic, astfel că nu am fost dezamăgită de cursul online pe cale l-am urmat pe platforma educațională iTeach.ro, Evaluarea standardizată a performanțelor elevilor. Testarea BRIO – aplicare la clasă și semnificație pentru educație.
Ultimele zile din iulie și primele din luna august le-am alocat parcurgerii acestui curs și pot spune că Brio.ro este o platformă educațională care oferă testare, feedback și sprijin pentru elevii din România – mi-am făcut cont de profesor, m-am introdus și ca elev cu o altă adresă și am simulat un test de literație. Platforma oferă o varietate de teste, teste de matematică, limba română, literație, literație digitală, științe, istorie și geografie. Testele sunt adaptate la nivelul fiecărui elev, astfel încât să poată învăța și să se dezvolte la ritmul lor propriu. Platforma oferă, de asemenea, feedback personalizat pentru fiecare elev, astfel încât să poată identifica zonele în care trebuie să se îmbunătățească, precum și timpul pe care trebuie să îl aloce. Brio.ro este un instrument valoros pentru elevii care doresc să-și îmbunătățească rezultatele școlare și să se pregătească pentru examene.
Însă ceea ce mi-a atras atenția și cred că este foarte important pentru un elev, pentru profesorul acestuia și pentru părinte îl reprezintă scorul pe care îl obții în urma unui astfel de test. Nu avem note, ci un scor centilă, acesta fiind un scor care arată unde se situează un elev în raport cu alți elevi din grupul său de vârstă. Scorul centilă este calculat prin compararea scorului elevului cu scorurile altor elevi care au luat/dat același test. Scorul centilă este exprimat ca procent, iar un scor mai mare înseamnă că elevul a avut un scor mai bun decât mai mulți elevi. De exemplu, un scor centilă de 80 înseamnă că elevul a avut un scor mai bun decât 80% dintre elevii care au luat testul. Scorurile centile sunt utile pentru a compara performanța elevilor din diferite grupuri de vârstă sau din diferite școli. De asemenea, pot fi folosite pentru a identifica elevii care ar putea avea nevoie de ajutor suplimentar. Niște întrebări se pun totuși! Care este pragul critic? De unde începem să fim mulțumiți de scor?
Cursul propus de platforma iTeach.ro este structurat pe două module și partea finală care cuprinde evaluarea (un test provocator) & feedbackul pe care poate dorești să-l dai.
Modulul I – realizează o privire de ansamblu asupra evaluării performanțelor școlare, în ce condiții putem vorbi de o evaluare autentică, în ce condiții putem compara rezultatele obținute de un elev de colegiu dintr-un oraș cu cele obținute de un elev de la o școală sătească.
Elementele de teorie (enumerarea tipurilor de evaluare – normativă, criterială, formativă, diagnostică, sumativă, autentică, autoevaluarea/ ipsativă; definiția testului standardizat; efectul de backwash; formularea completă a unui obiectiv operațional care să cuprindă capacitatea, condițiile și criteriul; corespondența dintre obiectiv și itemul de evaluare; taxonomia lui Bloom) s-au împletit armonios cu scurte momente de evaluare (căci „evaluarea este învățare”), cu filme și interviuri revelatoare. Este un curs în care înveți și din ceea ce împărtășesc ceilalți participanți, căci recunosc că am stat să citesc cu interes și curiozitate ce au scris colegii mei la exercițiile obligatorii pe care am fost nevoiți să pe încărcăm pe forum și la care am avut acces doar după ce ne-am realizat sarcina.
Modulul II – s-a oprit asupra testelor standardizate Brio, brio.ro, modul în care sunt concepute, număr mare/ banca de itemi pe care se bazează, modul de scorare, raportarea pe care o primește elevul, profesorul, părintele, caracteristicile tehnice și pedagogice pentru aplicarea acestor teste, beneficiile pe care le aduce tuturor factorilor implicați, elev-profesor-părinte, cum poți avea acces la aceste teste.
Metoda elaborată de cei de la Brio este una de calitate și foarte complexă, căci fiind produsul unor specialiști în psihometrie și domeniul educație, având în spate o bancă imensă de itemi, cu peste 60.000 de elevi testați, generatoare de feedback imediat sub formă de raport cu indicații clare despre ceea ce trebuie să remediezi nu are cum să nu te prindă. Indicarea poziției pe care un elev testat o ocupă la nivel național, comparativ cu toți elevii din același an de studiu din țară (prin scorul centilă), posibilitatea monitorizării progresului, ușurința administrării sunt plusuri incontestabile, la cere se adaugă și faptul că ține pasul cu tehnologia. Dacă tehnologia ne poate ajuta, de ce să nu o lăsăm?
În ultima perioadă de timp se pune tot mai mult și mai acut problema unei evaluări standardizate a elevilor la nivel de țară, în condițiile în care s-a discutat și de evaluarea performanței profesorului în funcție de rezultatele elevului. (🙄Oare cum ar fi aceasta gândită? căci nu putem compara un Colegiu Național dintr-un oraș cu o școală sătească.)
În prezent, la noi în țară au loc doar la sfârșitul a două mari cicluri de învățare, la sfârșitul ciclului gimnazial prin Evaluarea Națională (examenul de capacitate) și la final de liceu prin Bacalaureat astfel de evaluări, când elevii sunt supuși aceluiași examen și se poate stabili o ierarhie. Din păcate Evaluările naționale de la clasa a II-a, a IV-a și a VI-a, organizate de Ministerul Educației și Cercetării începând cu anul școlar 2015-2016 și administrate de Centrul Național de Evaluare și Examinare, adaptate la nivelul fiecărui ciclu de învățământ și sunt concepute pentru a evalua competențele elevilor în limba română, matematică și științe nu și-au găsit rostul și finalitatea, căci se pare că sistemul nu a cunoscut o îmbunătățire.
Recunosc că mi-ar plăcea să am parte de testările celor de la Brio, pentru a le parcurge cu elevii mei. Este important să știm unde ne aflăm, unde ne dorim să ajungem și cât efort suntem dispuși să investim pentru aceasta.