Dezvoltarea competențelor de înțelegere a textului reprezintă una dintre zonele-cheie învățământului primar, care determină succesul pe termen lung al elevilor în procesul de învățare. Scopul prezentului studiu este de a analiza modul în care metoda „Pălăriile gânditoare” poate contribui la dezvoltarea abilităților de înțelegere a textului în rândul elevilor de clasa a III-a.
În procesul educațional, se observă frecvent că elevii se raportează cu anxietate la sarcinile de înțelegere a textului, deși, cu sprijin metodologic adecvat, această dificultate poate fi diminuată. Metoda prezentată mai jos oferă o abordare alternativă, ludică și interactivă, care nu doar că face activitățile de înțelegere a textului mai atractive, ci contribuie și la o înțelegere mai profundă a acestora.
Dezvoltarea competențelor de înțelegere a textului se află de mult timp în centrul discursului pedagogic. În cadrul învățământului bazat pe competențe, sprijinirea înțelegerii textului ocupă un loc esențial, însă rezultatele evaluărilor internaționale PIRLS arată că performanțele elevilor români de clasa a IV-a sunt sub nivelul așteptărilor. În locul metodelor tradiționale, liniare de procesare a textului, se simte tot mai mult nevoia unor metode care, prin caracterul lor ludic și abordarea sistemică, reușesc să-i atragă mai eficient pe copii.
Metoda „Pălăriile gânditoare”, elaborată de Edward de Bono, a fost concepută pentru a sprijini gândirea constructivă. Esența metodei constă în faptul că participanții analizează o problemă sau un text din perspective diferite, într-un cadru de gândire structurat. Cele șase pălării – albă (date obiective), roșie (emoții), neagră (perspectivă critică), galbenă (abordare pozitivă), verde (creativitate), albastră (coordonare, concluzii) – îi ajută pe copii să gândească într-un mod organizat și să evidențieze diferite aspecte ale textului. Pălăriile pot fi utilizate atât ca instrumente fizice, cât și simbolic.
În urma aplicării metodei, s-a observat o implicare mai activă a elevilor, un interes mai mare față de texte și o mai mare încredere în exprimarea propriilor opinii. Pălăriile le oferă posibilitatea de a exersa diverse strategii de gândire, ceea ce favorizează o interpretare mai profundă a textului. Deosebit de eficiente s-au dovedit a fi abordările emoțională (pălăria roșie) și creativă (pălăria verde), care au un impact pozitiv și asupra motivației. Procesul de gândire structurat, coordonat de pălăria albastră, contribuie semnificativ la formularea de răspunsuri coerente și la o mai bună înțelegere a textului în ansamblu.
Caracterul ludic al metodei, vizualitatea și logica sa se potrivesc bine cu modul de gândire specific vârstei școlare mici. Elevii participă cu plăcere la astfel de lecții, iar performanțele lor în creștere duc la întărirea încrederii în sine. Aplicarea metodei poate sprijini, pe termen lung, dezvoltarea competențelor de interpretare a textelor, nu doar în limba maternă, ci și în limbi străine.
Ca recomandare, subliniez că atât cadrele didactice, cât și părinții pot contribui împreună la eficientizarea procesului de înțelegere a textului, dacă adoptă cu încredere metodele de predare ludice și creative. Tehnica „Pălăriile gânditoare” nu este doar un instrument metodologic, ci și o viziune care îi poate ajuta pe copii să devină adulți gânditori și capabili de înțelegere profundă – într-o lume în care această competență a devenit esențială.