Educația pentru mediu. Este energia nuclearӑ un produs sustenabil?

Întrebare simplă cu răspuns delicat în contextul actual.
Se discută suficient de mult despre sustenabilitate?
În Educație, încă nu se discută sau poate nu în sens larg. E posibil să se spună câte ceva acolo unde există disciplina Protecția mediului sau există ceva, ca un ultim cuvânt într-un manual unde se discută despre surse de energie. E ca atunci când cauți un termen pe Google și mai citești și altceva. Este bine însă că se discută dar nu suficient din punct de vedere educațional. Să facem ceva, contează!

Dar acum, pentru a răspunde mai personal la întrebare aș începe cu o altă întrebare: Când este un produs sustenabil?

Am citit despre cei 3 P, câte o treime cu aceeași importanță în ponderea lor, nu știm care este primul P, cel de-al doilea sau al treilea P, deoarece toți contează în aceeași măsură. Aceștia roiesc în jurul cuvântului sustenabilitate și sunt: Planetă, Populație, Profit sau Profit, Planetă, Populație sau…

Ne dorim o viață mai bună, plecând de la nevoi, în condițiile în care unii dintre noi au devenit doar utilizatori ai dezvoltării tehnologice, unii bine ancorați în economie, alții mai puțin, unii mai bine integrați social, alții mai puțin. Indiferent cine ai fi, un fapt este evident: resursele devin insuficiente, mediul se deteriorează, clima se schimbă.

Despre cei 3 P:

  • Planeta: Să o protejăm! Cum? Reducem deșeurile, investim în energii regenerabile, gestionăm eficient resursele naturale, locul de muncă și munca în teren.
  • Populația: Oamenii care muncesc, obiceiurile lor, impactul și acțiunea muncii lor asupra comunității, cât de mult beneficiază comunitatea de pe urma muncii lor (salarii corecte, protecția muncii, condiții bune la locul de muncă…).
  • Profitabilitatea: Suferă o transformare într-o concepție nouă, aceea prin care o companie sustenabilă are și profit dar pune accent și pe reutilizare și reciclare, iar în procesul de producție să nu cauzeze dezechilibre mediului înconjurător.

În ceea ce privește energia nucleară, sustenabilitatea ține de impactul asupra comunității, dacă materiile prime sunt prietenoase cu mediul, cât de bună este strategia de a colecta, reutiliza și elimina deșeurile pentru a dăuna cât mai puțin dar și de susținerea unor proiecte de cercetare în noi tehnologii.

Din punct de vedere financiar, producerea de energie nucleară trebuie să includă trei zone de capital, și anume capital pentru mediu (planeta), capital social (populația) și capitalul economic (profitul).

Rolul energiei nucleare ca energie curată și prietenoasă cu mediul înconjurător se încadrează într-un proces de finanțare sustenabilă în condițiile în care proiectele nucleare vor înlocui energia din combustibilii fosili, contribuind astfel la reducerea amprentei de carbon.

În martie 2021, au avut loc discuții (Franța, Cehia, Ungaria, Polonia, România, Slovenia, Slovacia), la Comisia Europeană pentru susținerea proiectelor energetice dezvoltate în Europa pentru perioada tranziției energetice spre emisii zero de gaze ca efect de seră.

Energia nucleară este capabilă să îndeplinească aceleași obiective ca proiectele de energie regenerabilă în condițiile în care sunt propuse proiecte inovatoare de cercetare și dezvoltare a unor tehnologii nucleare noi, mai sigure și mai prietenoase cu mediul înconjurător.

Pentru a finanța sustenabil energia nucleară, Grupul de Experți Tehnici (TEG) a stabilit dacă energia nucleară afectează sau nu semnificativ mediul înconjurător. Astfel, au venit cu un raport argumentat științific și tehnic, prin care au stabilit că: „Analizele nu au pus în evidență dovezi științifice conform cărora energia nucleară afectează sănătatea sau mediul mai mult decât alte tehnologii de producere a energiei electrice care deja au fost incluse în Taxonomie, ca activități pe care se poate sprijini tranziția energetică spre neutralitatea climatică”.

Spre ce ne îndreptăm?

JRC s-a pronunțat în raport, dar se pare că mai sunt experții (din Tratatul EUROATOM și Comisia SCHEER). Interesant va fi atunci când totul va fi gata din punct de vedere tehnic și vor începe negocierile politice la nivelul Uniunii Europene, atâta vreme cât sunt și state care sunt sceptice, precum și organizații care militează pentru calitatea mediului, dar care folosesc energia electrică și în aceasta perioadă de tranziție.

Ca perspectivă, de ce nu, anul 2050, contribuția energiei nucleare are pondere importantă cu scepticism cu tot (10%-20%) și finanțarea sustenabilă a energiei nucleare înseamnă un proiect de lunga durată, în care investiția nu trebuie oprită…

În acest context, motivația necesității introducerii în școală, interdisciplinar, pliat pe aria curriculară Matematică și științe dar și legat de educația antreprenorială a unor noțiuni legate de ceea ce înseamnă dezvoltare durabilă, produse sustenabile în domenii cat mai diverse de activitate, ar responsabiliza elevii ca viitori adulți, ar cultiva respectul pentru comunitate, mediu și muncă.

Legătura dintre matematică, științe, protecția mediului și educația antreprenorială i-ar determina pe elevi să gândească critic, aplicat în perspectiva unui viitor mai sigur. Un ingredient important este și legătura dintre zona privată, a companiilor și școală. Școala fiind un vector de bază în recrutarea forței de muncă.

Faptul că în acest articol m-am referit la energia nucleară este doar un exemplu, în împrejurările prezentului, însă subiectul despre dezvoltarea durabilă/ sustenabilitate este unul deschis și care trebuie neapărat să fie introdus și în spațiul educațional preuniversitar, mai ales în liceu, unde nevoia unei alegeri profesionale este o motivație în sine.

Bibliografie

www.euractiv.com/section/energy/news/brussels-wont-stand-in-the-way-of-new-nuclear-plants-says-eu-climate-chief/
www.zf.ro/eveniment/anul-2021-cel-dur-examen-forta-romaniei-atrage-bani-europeni-peste-20067599
ec.europa.eu/health/scientific_committees/scheer_ro
www.gov.pl/web/premier/joint-letter-by-seven-state-leaders-to-eu-commission-on-the-role-of-nuclear-power-in-eu-climate-and-energy-policy
ec.europa.eu/info/sites/default/files/business_economy_euro/banking_and_finance/documents/210329-jrc-report-nuclear-energy-assessment_en.pdf
www.euractiv.com/section/energy/interview/foratom-balance-of-power-in-the-eu-is-shifting-against-nuclear/
medium.com/efden/ce-este-un-produs-sustenabil-ba70d89a57ea

 

prof. Camelia Băran

Colegiul Național Mihai Viteazul, Ploiești (Prahova) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/camelia.baran

Articole asemănătoare