Debutul proiectului-concurs Lecturiada elevilor a stat în anul școlar 2023-2024 sub semnul celei de-a 10 porunci solomonărești NEVOIA DE ÎNTREBARE ȘI DE MIRARE, lansând invitația iubitorilor de provocări literare să găsească drumul înspre miracolul din ei. Cunoscătorii știu deja că evenimentele se derulează din luna februarie până spre sfârșitul anului calendaristic și includ un număr de secțiuni, care propulsează participanții spre obținerea trofeului mult râvnit, acela de a fi un solomonar-câștigător la etapa națională, găzduită tradițional la Cluj de magica și mult prea generoasa bibliotecă județeană Octavian Goga.
Întrucât Clubul IMAGO al Liceului Tehnologoc Nr.2 Tg-Jiu a făcut parte anul trecut dintre solomonarii care au participat la Cluj la toate activitățile din Peștera Solomonarilor, nu am fi putut nici anul acesta să lipsim de la cele mai inedite evenimente marca ANPRO. În acest context am propus materiale pentru secțiunea AUTORUL MEU PREFERAT, activitate derulată la clasele a IX-a și a X-a, dar și pentru secțiunea DIGIEVENIMENTE și anume Mărțișoare-cărțișoare, în perioada 1-10 martie.
Evenimentul intitulat DAR DE SUFLET s-a bucurat de ecou în rândul elevilor, care au adresat scrisori personajului și autorului preferat, remarcându-se prin spontainetate, creativitate și recomandări de carte care să ajute destinatarii să se elibereze de impasul existențial. Ideile au fost printre cele mai originale, copiii simțind că au libertatea să inițieze conversații cât mai reale cu personajele cărora ar fi dorit să le ia interviu. Astfel, într-o scrisoare adresată personajului Ana din romanul rebrenian ,,Ion’’, acesteia i s-a recomandat să citească romanul „Cartea nunții”, de George Călinescu, motivația pornind de la două citate precum: ,,Numai cine nu poate să iubească, îmbătrânește și moare.’’ și „Cine urăște, nu s-a vindecat de dragoste.’’:
„Și, pentru că eu găsesc în lectură o terapie a sufletului, îți recomand cu mare drag să citești romanul ,,Cartea nunții” de George Călinescu. Știi de ce m-am gândit la acest titlu? Hai să-ți dau câteva indicii ca să te pot convinge. Este vorba despre o frumoasă și sinceră poveste de dragoste între doi tineri, Jim Marinescu și Vera Policrat. Acolo vei fi cuprinsă de vraja iubirii și vei observa că iubirea există cândva și undeva, chiar dacă ea nu dă speranțe la început. Și nu te descuraja pentru că o singură persoană te-a dezamăgit. Vei vedea că uneori destinul ne poate scoate în cale oameni, atunci când ne așteptăm mai puțin. Exact așa s-au întâlnit și tinerii noștri: în tren, fără speranța de a se mai întâlni vreodată. Vei observa cum iubirea prinde contur prin întâmplări aproape banale și prin niște detalii care poate vei crede că nu au nici cea mai mică logică. Atunci când se așteaptă mai puțin, Jim și Vera își ies în cale unul celuilalt. Și zici că destinul nu ne este scris? Eu cred că, dacă avem puțină răbdare, lucrurile se îndreaptă în viața noastră, deși uneori ne simțim neconsolați. Personajele îți vor stimula iubirea de sine și te vor conduce către o lume nouă…’’ Încurajări i-au fost trimise și personajului eliadesc ,,Maitreyi’’, impulsionată să nu se dea bătută, ci să aibă voința de a reuși în ciuda tuturor provocărilor:
„Hai să-ți recomand o carte care m-a impresionat. Este o carte despre viață, încercări, ambiție, greșeli, voință multă și reușită. Cartea se numește ,,Gândește cutezător’’ scrisă de Ben Carson. Povestea este o lecție despre cum încetul cu încetul ajungi să ai încredere în tine. Este vorba despre un tânăr care la început nu avea niciun plan de viitor, fiind atras chiar de anturaje nepotrivite. Este cât pe-aici să fie pus la grea încercare atunci când rănește un coleg, fără să fie la început conștient de ce putea să se întâmple. Apoi, a găsit forța interioară de a continua pe un drum frumos, corect și, prin multă ambiție și perseverență a ajuns printre cei mai buni elevi, apoi studenți la medicină și, în final, doctor…”
Pentru MULTImărțișor, am încurajat copiii să recreeze sub formă de bandă desenată diferite secvențe din cărțile preferate între care s-a clasat fie romanul eliadesc ,,Maitreyi’’ citit, iubit și lucrat la clasă, fie ,,Cișmigiu&Comp’’de Grigore Băjenaru.
Un alt eveniment cu rezonanță pentru noi l-a reprezentat Ziua Internațională a Poeziei, care ne-a atras prin ineditul sarcinilor de lucru pornind de la cinci provocări destinate fiecăreia din zilele săptămânii poetice, sub semnul unui zeu sau al unei zeițe. Răspunsurile creionate merită menționate datorită ingeniozității și seriozității cu care copiii au primit provocarea. Ziua 1, Ziua Începuturilor, a celor care caută versul potrivit zilei, s-a distins prin legătura magică realizată cu textul, așa cum relatează R.P.: ,, Eu nu strivesc corola de minuni a lumii/și nu ucid/ cu mintea tainele ce le-ntâlnesc/ în calea mea/ în flori, în ochi, pe buze ori morminte- L. Blaga. Pentru Ziua de Joi, Ziua aerului, ne-a făcut semn poezia lui N. Stănescu, care ni s-a agățat de suflet: „zeitate melodioasă, subţire,/ca să-mi trec inelul braţului meu/în jurul mijlocului tău nervos, ca un deget./ O, revărsare de mirosuri suave;/alergare de iepuri; albine de ziuă;/lină topire de lumi a gheţii!( Eu te-am rupt pe tine din aer). ZIUA a 7-a considerată Ziua Nostalgiei a oferit răspunsul la întrebarea ,,ce poet/poem/volum de versuri s-ar potrivi cu această zi?’’, P.I., care, mare iubitoare de poezie, a concluzionat: „Ziua de astăzi ploioasă îmi amintește de poezia lui George Bacovia ,, Plouă “, (pentru că mie îmi place poetul, cum scrie), despre imaginea zilelor uneori triste care, deși par incomode, ne arată că uneori viața este în mai multe tonuri, atât de diferite: ,, Da, plouă cum n-am mai văzut/…Cum sună în sufletu-mi mut”. Prin urmare, frumusețea lumii în care trăim se arată prin faptul că este bine că nu e totul atât de uniform în jur, ci ne ajută să ne cunoaștem simțind atâtea emoții diferite. George Bacovia nu este un poet trist, ci un poet sensibil”.
Ziua Poeziei a fost șansa de a iniția o serie de activități la clase diferite, sărbătorind poezia cu fast în comunitatea liceului și a clubului axat pe ateliere de scriere creative. Astfel, am propus o serie de cinci activități, fiecare dintre ele cuprinzând ateliere de lucru dintre cele mai diverse, care să-i determine pe elevi să pătrundă dincolo de formă realitatea textului, să descopere sensibilitatea autorului și să și-o recreeze pe a lor înșiși, să „jongleze’’ jucăuș cu expresii autentice, cuvinte-cheie, să devină autori de texte noi, să citească poezie în limba spargă, pe care să o traducă în interpretare/viziune proprie. Sarcinile de lucru au inclus activități precum:
I. Cu și despre poezie. Am propus câteva definiții ale poeziei (Ana Blandiana, Ion Barbu, Tudor Vianu, Nichita Stănescu, Tudor Arghezi). Am invitat copiii să aleagă o definiție din cele date, să o interpreteze, apoi să selecteze din citatul ales 5 cuvinte cu ajutorul cărora să scrie 5 versuri. Provocarea a venit pornind de la ideea ca fiecare cuvânt din vers să înceapă cu aceeași literă care deschide cuvântul, apoi în baza acestuia să realizeze un ACROSTIH. Le-am cerut și să definească POEZIA și condiția POETULUI în viziunea lor.
II. Veșminte din poezie a avut ca punct de plecare POEZIA lui Lucian Blaga. Cerințele le-am creionat solicitând explicația asocierii dintre fulger și poezie în 3 rânduri și să scrie în 5 minute o poezie în vers alb (5 versuri) fără rimă alcătuită din metafore precum: (dacă)eu sunt un vis, tu ești cerul; (dacă) eu sunt un vers, tu ești un poem…
III. Poezia prietenă a pornit de la textul suport „Despre prietenie’’ de Marin Sorescu, lansând invitația de a scrie propria poezie despre prietenie în stil sorescian și să reinventeze textul poetic prin asocierea primului vers cu ultimul, al celui de-al 2-lea cu penultimul, al celui de-al 3-lea vers cu cel de-al 6-lea vers; să caute 3 cuvinte-cheie din textul extras și să le integreze într-o figură de stil învățată.
IV. La braț cu poezia a surprins prin textul intitulat „ortografia iubirii’’ de Iv cel Naiv, cerându-le să indice în maxim 3 rânduri impresia creată de lectura textului, să creeze o poezie asemănătoare, precum si să realizeze un cvintet. Inițial am menționat definiții acolo unde am crezut că o să întâmpine dificultăți, ca să-i ajute să se orienteze.
V. Gândurile poeziei, ultima activitate care a închis seria celor propuse pentru celebrarea poeziei a venit ca text suport cu ,,Imprecație’’ (poezie în limba spargă)de Nina Cassian, una dintre cerințe fiind rescrierea poeziei în felul în care a fost înțeles textul inițial, urmat de realizarea unei caligrame.
Ziua autorului de cărți pentru copii și adolescenți și-a păstrat notorietatea, bucurându-ne de realizarea celor mai elaborate hărți conceptuale din toți anii, regăsind lecturi esențiale printre alegerile lor, atât din literatura română veche, cât și autori străini, dintr-o listă propusă în cadrul clubului: Panait Istrati, Scott Fitzgerald, Jane Austen, Mircea Eliade, Vladimir Nabokov, Mihail Sadoveanu, Ioan Slavici, Vasile Voiculescu, Hermann Hesse, Stendhall, J.F.Cooper, Victor Hugo.
Lecturiada elevilor își continuă parcursul și nu închide porțile evenimentelor pentru noi. La fel ca în fiecare an de ceva timp încoace, ne reinventăm și descoperim de fiecare data noi surse de inspirație pe care le datorăm în mare măsură lucrurilor minunate împărtășite de cadre didactice dedicate și elevi.
LECTURIADA ELEVILOR se află pe Lista proiectelor de educație extrașcolară, naționale și internaționale ce se desfășoară în România în anul școlar 2023-2024, finanțate de Ministerul Educației. Cuprinde în fiecare an evenimente sub formă de activități de literație care culminează cu proiectul-concurs Școala Solomonarilor derulat anual la Cluj sub egida ANPRO.