Dezvoltarea creativitații la preșcolari

Întotdeauna societatea va avea nevoie de oameni creativi care să aducă originalitate și valoare domeniului în care activează. Chiar dacă un om creativ trebuie sa fie înzestrat cu anumite aptitudini, creativitatea poate fi educată, un început bun pentru acest lucru fiind vârsta preșcolarității.

Un copil creativ va fi un adult adaptabil.

Pe lângă activitățile variate desfășurate în grădiniță, un rol important îl are și amenajarea spațiului educațional, iar acest lucru depinde de creativitatea educatoarei. Un mediu de învățare atractiv poate reprezenta o sursă de inspirație pentru copii.

De asemenea, copilul trebuie să fie îndrumat și încurajat să exploreze, să experimenteze dar mai ales să fie lăsat să realizeze liber și în propriu diverse activități, exercițiul fiind cel mai bun profesor.

Pentru dezvoltarea imaginației creatoare, putem folosi atât metode tradiționale dar și metode interactive. De obicei, copiii creativi se evidențiază prin spontaneitate, limbaj și vocabular dezvoltat, dorința permanentă de activități și informații noi. Exemple de activități pentru dezvoltarea creativitatii:

Povești cu început dat. Se cere copilului sa continue o poveste după ce în prealabil s-a făcut o introducere. Acest exercițiu de imaginație îi va îmbogății copilului vocabularul, limbajul și imaginația.

Povești cu final deschis. Copilul este provocat să găsească sau să schimbe finalul unei povești.

Desenul pornit de la un semn dat. Acesta poate să fie un punct, o liniuță, o cifră, o literă, sau orice semn grafic. Copilul este încurajat să realizeze cât mai multe variante de desen, pornind de la semnul respectiv.

Pictura. Pe lângă imaginație, pictura dezvoltă copilului și motricitatea fină, fiind în același timp o activitate relaxantă pentru copil. Acesta poate fi provocat să picteze pe pietre (de exemplu, să picteze emoțiile), pe trunchiul unui copac, pe frunze, implicarea în lucrări plastice de pictură cu palmele, cu tălpile sau dactilopictură. În general aceste activități sunt foarte iubite de copii, creând adevărate „capodopere”.

Transpunerea copilului în situații inedite. „Ce ai face dacă te-ai întâlni cu un elefant roz?”, „Ce s-ar întâmpla dacă într-o zi toate mașinile ar dispărea?”, „Cum ar arata lumea dacă tu ai împărții culorile?”, etc.

Crearea unor personaje din fructe, legume, materiale din natură. (copiii le pot personifica în funcție de dorința și creativitatea fiecăruia).

– „Imaginează-ți un dialog între o furnică și o girafă” (personajele dialogului se pot alege în funcție de interesul și preferințele copilului).

Micul jurnalist: „Interviu cu un extraterestru”.

Plimbările în natură pot reprezenta un adevărat izvor de dezvoltare a creativității la copii. Aceștia pot fi provocați să-și imagineze diverse aventuri care se pot întâmpla în natură, Privind cerul să-și imagineze o conversație între doi norișori, să-i denumească după forma, culoarea lor, etc.

– „Super-erou în lumea mea!”. În cadrul acestei activități, copilul este pus în situația de a crea propriul super-erou. Poate să-i aleagă un nume, puterile magice, chiar realizarea unui costum personalizat etc.

Acestea sunt doar câteva exerciții aplicate copiilor din grupa mea, însă paleta acestora este foarte largă, condiționată și de creativitatea adultului îndrumător. Prin aceste activități, copilul poate da frâu liber imaginației creatoare, în același timp antrenând funcțiile motrice și intelectuale. Dezvoltarea creativității poate îmbrăca multe forme și se poate desfășura în orice moment petrecut împreună cu copilul.

 

prof. Elena Neagoe

Grădinița cu Program Normal, Udrești (Vâlcea) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/elena.neagoe

Articole asemănătoare