Dezvoltarea competențelor lingvistice și de lectură prin intermediul proiectului eTwinning „Clubul de lectură”

În ultima perioadă, a apărut în spațiul public afirmația precum că pentru generația actuală lectura este mai mult un element impus, decât un hobby sau o activitate necesară dezvoltării personale. Pentru a combate acest stereotip, ne-am propus, împreună cu elevii de la Clubul de lectură, să realizăm un proiect eTwinning care să aibă drept scop promovarea lecturii în rândul adolescenților, precum și valorificarea potențialului creativ al tinerilor studioși din liceul nostru.

În luna noiembrie 2023, am inițiat proiectul cu același nume: „Clubul de lectură” și am purces la stabilirea obiectivelor și a procedeelor de lucru. Am hotărât să dezvoltăm prin intermediul acestui proiect nu doar gustul pentru citit, dar și să integrăm teoria inteligențelor multiple, pentru a-l face un proiect transdisciplinar, oferindu-le elevilor posibilitatea de a integra cunoștințele de la alte discipline în context literar. Ne-am dorit ca acest proiect să trezească copiilor interesul și curiozitatea față de lectură, să îi ajute să dobândească abilități artistice, să-și dezvolte capacitățile de analiză, sinteză și evaluare,  folosind gândirea creativă.

Proiectul s-a adresat adolescenților și l-am  realizat împreună cu doamna Ionela Cernat-Mihai, profesoară de limba și literatura română la Școala Gimnazială Nr. 128 din București. Activitățile au fost structurate pe tipul de inteligență dezvoltată: inteligența lingvistică (Cartea și simbolurile), artistică (cartea și muzica, Cartea și arta plastică), interpersonală (Eu sunt o carte), matematică (Matematica din cărți), naturală (Natura și cartea), chinestezică (Cartea și dansul) și au fost stabilite împreună cu partenerii în timpul întâlnirilor și discuțiilor lunare. Pe parcursul proiectului, elevii au citit individual, sau în grup 12 cărți din literatura română și  universală, dar, pe lângă acestea, au consultat peste 50 de surse de critică literară și alte informații suplimentare.

În timpul desfășurării proiectului, elevii au dezvoltat competențe digitale, de lucru în grup, de colaborare și cooperare, creativitate, disciplină, atitudine pozitivă, sociabilitate, gândire critică. Copiii s-au implicat cu mult entuziasm la toate etapele proiectului, de foarte multe ori, veneau cu idei privind desfășurarea activităților pe care împreună le puneam în practică. Evaluarea și diseminarea proiectului au fost realizate în cadrul Conferinței anuale a pedagogilor din instituția noastră, a ședințelor cu părinții și pedagogii din instituție, a ședinței Comisiei metodice „Limbă și comunicare” din liceu. Elevii s-au prezentat pe post de speaker, dezvoltându-și astfel abilitatea de vorbire în public și de gestionare a emoțiilor.

Impactul proiectului asupra elevilor și a instituției a fost unul major. Pe lângă dezvoltarea abilităților de cooperare și lectură aplicativă, a libertății de exprimare și de gândire, proiectul a dat posibilitate elevilor să îmbine  gustul pentru citit cu activitățile interdisciplinare, ceea ce a avut efecte benefice din punct de vedere psihopedagogic.

Astfel, proiectul eTwinning „Clubul de lectură” a oferit elevilor și profesorilor posibilitatea de a-și dezvolta abilități complexe, care sunt atât de necesare pentru o dezvoltare armonioasă în secolul schimbărilor.

 

prof. Olesea Slivca

Liceul Teoretic Ion Luca Caragiale, Orhei (Orhei) , Republica Moldova
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/olesea.slivca

Articole asemănătoare