„Alege conştient! Stop hărțuirii şcolare!” model de parteneriat educațional

Fenomenul bullying-ului în mediul școlar reprezintă una dintre problemele majore ale sistemelor educaționale contemporane, cu impact semnificativ asupra dezvoltării psihosociale a elevilor. Conform cercetărilor internaționale, prevalența hărțuirii școlare a crescut constant în ultimul deceniu, generând consecințe grave asupra performanțelor academice, stării de bine emoționale și integrării sociale a victimelor (Olweus, 2013). În contextul educației românești, această problemă necesită abordări sistematice și evidence-based, care să integreze perspectivele pedagogice, psihologice și comunitare.

Literatura de specialitate evidențiază eficacitatea intervențiilor multi-nivel care combină activități de conștientizare, instruire și monitorizare (Ttofi & Farrington, 2011). În această direcție, implementarea unor programe educaționale comprehensive care să implice toate categoriile de actori din comunitatea școlară – elevi, cadre didactice, părinți și comunitatea locală – se dovedește esențială pentru reducerea incidenței fenomenului de hărțuire.

Prezentul studiu documentează conceptualizarea și structura unui program educațional integrat destinat combaterii bullying-ului în școlile românești, analizând componentele sale metodologice și potențialul impact educativ.

I. Obiectul acordului: prezentul acord are ca obiect crearea unui climat de colaborare în cadrul Proiectului județean „ALEGE CONŞTIENT! STOP HĂRŢUIRII ŞCOLARE!”

II.  Durata acordului:

III. Drepturile şi obligațiile părților:
1. Unitatea de învățământ aplicantă se obligă:
– să informeze școlile despre organizarea proiectului;
– să respecte termenele de desfășurare a proiectului;
– să evite orice situație generatoare de risc ce poate afecta în mod negativ activitatea proiectului;
– să realizeze monitorizarea, evaluarea internă şi diseminarea rezultatelor proiectului.
2.    Unitățile partenere se obligă:
– să mediatizeze proiectul în unitatea căreia aparțin;
– să participe la organizarea activităților propuse în cadrul proiectului;
– să respecte regulamentul de desfășurare.

Titlul proiectului : „ALEGE COŞTIENT! STOP HĂRŢUIRII ŞCOLARE!”
Domeniul în care se încadrează proiectul: educație civică, voluntariat, dezvoltare personală
Număr de participanți la proiect: 200 persoane (elevi și cadre didactice)

A. REZUMATUL PROIECTULUI
a. Număr de elevi şi număr de cadre didactice implicate: 200 elevi și 8 cadre didactice
b. Beneficiarii direcți şi indirecți:
• direcți: elevi (din învățământul primar, gimnazial și liceal, părinți, cadre didactice)
• indirecți : comunitatea locală
c.    Activități propuse, în ordinea în care se vor desfăşura:
1) dezbatere – „Bullying-ul – un fenomen care ia amploare în mediul școlar”, diseminare informații referitoare la fenomenul ”bullying” în mediul școlar, studiu realizat prin aplicarea „Chestionarului Bullying”, activități interactive cu elevii, părinții și cadrele didactice participante la proiect, concurs expoziție cu lucrările participante la concurs, prezentare de PPT-uri cu imagini de la activități, diseminarea rezultatelor proiectului.
2) diseminarea rezultatelor studiului privind fenomenul bullying; realizarea a două simboluri, de culori diferite,  pe care vor fi scrise numele persoanelor care pot oferi ajutor în școală, în cazul unei agresiuni, respectiv ale celor din afara școlii cu care pot intra în contact; va exista o „cutie poștală” în care vor putea să-şi depună plângerile, precum şi a unui panou unde se vor face cunoscute activitățile proiectului; consilierea elevilor agresați, precum și a agresorilor; activități interactive de diminuare a fenomenului bullying: crearea (în lanț) a unei povești/poezii – fiecare clasă scriind câte o parte- realizate în grup sau individual; realizarea unui NEWSLETTER (online sau pe suport de hârtie) în care vor fi descrise, într-un mod original, toate activitățile derulate pe parcursul proiectului; marș, flashmob, lansare de baloane cu mesaje antibullying.
d. Descrierea activității principale:
Coordonatorii de proiect vor organiza o dezbatere cu tema „Bullying-ul – un fenomen care ia amploare în mediul școlar din România şi din Franţa”, în cadrul căreia se vor disemina informații referitoare la definirea fenomenului bullying și formele lui de manifestare, privind amploarea fenomenului în școlile din România și Franța, prezentarea statisticilor „Temoignages sur le harcelement scolaire” şi se va evidenția nevoia de a dezvolta strategii de intervenție concentrate pe reducerea acestuia.
e. Impactul educativ estimat asupra grupului țintă:
Participanții la activități vor  înțelege ce înseamnă „fenomenul bullying”, îl vor recunoaște atunci când se va manifesta în clasele lor și vor căuta/aplica strategii de gestionare și diminuare al acestuia.

B. PREZENTAREA PROIECTULUI
1. Argument justificare, context (analiză de nevoi)
În școlile românești,  fenomenul de bullying are o incidență din ce în ce mai ridicată.
Bull în limba engleză înseamnă taur. Bullies (în aceeaşi limbă) înseamnă agresori, iar bullying este acțiunea agresivă (verbal, acţional şi implicit emoțional), desfășurată între două sau mai multe persoane, şi începe prin intimidarea unuia de către celălalt. Poate nu întâmplător rădăcina termenului este „taur”, cu trimitere la brutalitate  – „luat în coarne”, forța conflictuală şi comportament agresiv.
Intimidarea/amenințarea este o încercare agresivă, de obicei sistematică şi continuă, în scopul subminării și rănirii cuiva, pe baza unor slăbiciuni percepute la acesta. Deși frecvent asociate cu copiii, agresiunile pot apărea la orice vârstă, iar membrii grupurilor minoritare sunt mult mai susceptibili de a fi hărțuiți la vârsta adultă ( în limbaj de specialitate mobbing-ul).
Efectele asupra  victimei sunt  adesea  devastatoare din punct  de vedere  emoțional  și comportamental.
Bullying-ul poate să transforme școala într-un loc de temut, în timp ce aceasta ar trebui să le asigure elevilor un mediu în care să se simtă în siguranță.
Pentru diminuarea acestui fenomen în școlile românești, ne-am propus să implementăm proiectul „ALEGE CONŞTIENT! STOP HĂRŢUIRII ŞCOLARE!”
Odată informați, copiii pot lua atitudine, pot interveni pentru ei înșiși, dar și pentru ceilalți, iar numărul cazurilor de acest fel se va diminua treptat.
Prevenirea acestui fenomen este responsabilitatea tuturor şi nimeni nu ar trebui să fie indiferent față de acele persoane care se află în incapacitatea de a se descurca într-o asemenea situație.
Cadrele didactice pot să contribuie la diminuarea fenomenului fie prin activități de informare, implicare și combatere a fenomenului, fie prin neacceptarea și sancționarea imediată a unor astfel de comportamente

2. Scopul proiectului
Informarea corectă a elevilor din învățământul primar, gimnazial și liceal, a părinților acestora și a cadrelor didactice cu privire la fenomenul „bullying”: definire, forme de manifestare, cauze, efecte, statistici privind gradul de escaladare a fenomenului în școala românească, forme de prevenție, modalități de a lua atitudine, de a interveni pentru ei înșiși și/sau pentru alții, în vederea diminuării numărului cazurilor de acest fel.
Vizitarea de către elevi a unei instituții de cultură franceză, unde să vizioneze materiale şi filme legate de fenomenul de bullying în Franța.

3. Obiectivele specifice ale proiectului
*Diseminarea informațiilor despre  fenomenul  „bullying”: definire, forme de manifestare, cauze, efecte, statistici privind gradul de escaladare a fenomenului în școala românească;
*Aplicarea Chestionarului Bullying, pentru a se stabili gradul de răspândire a fenomenului Bullying în rândul elevilor;
*Creșterea gradului de conștientizare a efectelor negative ale fenomenului „bullying” în rândul a cel puțin 200 de elevi, părinți ai acestora, cadre didactice etc și al nivelului de informare al acestora  asupra necesității implicării în prevenirea şi combaterea acestui fenomen;
*Însușirea de către cel puțin 200 elevi, părinți ai acestora și cadre didactice, a unor tehnici de gestionare corectă a situațiilor în care elevii sunt victime ale unor persoane care practică „bullyingul”;
*Consilierea elevilor/persoanelor care practică ”bullying-ul”, cu accent pe dezvoltarea altor metode de exprimare a emoțiilor negative și de rezolvare a conflictelor interioare proprii;
*Instruirea cadrelor didactice și a părinților elevilor cu privire la felul în care își pot sprijini elevii/ copiii implicați în situații de tip „bullying” („victime” sau „agresori”);
*Diseminarea rezultatelor proiectului, într-un interval de o lună.

4. Descrierea grupului țintă căruia i se adresează proiectul
* elevi din învățământul primar, gimnazial și liceal;
* cadre didactice.

5. Beneficiarii direcți și indirecți
• direcți: elevi, părinți, cadre didactice
• indirecți : comunitatea locală

6. Descrierea activităților:

Activitatea nr. 1
a. Titlul activității: Dezbatere  „Bullying-ul – un fenomen care ia amploare în mediul școlar”,
b. Data/perioada de desfășurare:
c. Locul desfășurării:
d. Participanți: Reprezentanți ai comisiilor pentru violență şi disciplină, ai consiliilor elevilor, ai asociațiilor de părinți  din școală.
e. Descrierea pe scurt a activității:
* Prezentarea fenomenului de bullying și a nevoii de a dezvolta strategii de intervenție concentrate pe diminuarea acestuia;
* Prezentarea unor exemple de activități ce pot fi desfășurate cu elevii;
* Prezentarea „Chestionarului Bullying” ce urmează a fi aplicat.

Activitatea nr. 2
a. Titlul activității: Bullying – definire, forme de manifestare, cauze, efecte, statistici privind gradul de escaladare a fenomenului în școala românească
b. Perioada :
c. Locul desfășurării:
d. Participanți: elevi, părinți și  profesori.
e. Descriere pe scurt a activității:
*Aplicarea ”Chestionarului Bullying” .
*Prezentarea PPT a fenomenului.

Activitatea nr. 3
a. Titlul activității: Activități interactive
b.  Data/perioada de desfășurare:
c.  Locul desfășurării:
d. Participanți: elevi și  profesori .
e. Descrieți pe scurt activitatea:
Pe baza informațiilor prezentate la activitatea precedentă și a celor descoperite pe Internet, referitoare la fenomenul de bullying, precum și pe a nevoii de a dezvolta strategii de intervenție concentrate pe reducerea acestuia, se vor desfășura activități interactive de tipul: aplicarea de chestionare, vizionări de filmulețe tematice, urmate de dezbateri, jocuri de rol, procese literare, crearea de postere/lucrări plastice/grafice, concursuri etc) pe tema: „STOP BULLYING! ALEGE CONŞTIENT!”, vor realiza o emblemă specifică două simboluri, de culori diferite,  pe care vor fi scrise numele persoanelor care pot oferi ajutor în școală, în cazul unei agresiuni, respectiv ale celor din afara școlii cu care pot intra în contact.

Activitatea nr. 4
a. Titlul activității: Concurs „ALEGE CONŞTIENT! STOP HĂRŢUIRII ŞCOLARE!”
b. Data/perioada de desfășurare:
c. Locul desfășurării: în școală.
d. Participanți (elevi, cadre didactice, părinți, reprezentanți ai comunității locale etc.)
e. Descrieți pe scurt activitatea :
Participanții vor înscrie în concurs postere, creații plastice/grafice.

Activitatea nr. 5
a. Titlul activității: Vernisaj și premiere – Concurs „ALEGE CONŞTIENT! STOP HĂRŢUIRII ŞCOLARE!”; prezentarea piesei de teatru „Furia de a trăi”, de Julie Rossello de către trupa de teatru a liceului;
b. Data/perioada de desfășurare:
c. Locul desfășurării:
d. Participanți (elevi, cadre didactice, părinți, reprezentanți ai comunității)
e. Descrierea pe scurt activității: prezentarea piesei de teatru.

Proiectul „Alege conștient! Stop hărțuirii școlare!” reprezintă un model de intervenție educațională care integrează principiile pedagogiei participative cu strategiile de prevenție bazate pe dovezi științifice. Prin abordarea sa multi-dimensională, programul adresează atât dimensiunea cognitivă (conștientizarea fenomenului), cât și cea comportamentală (dezvoltarea competențelor de gestionare a conflictelor) și socială (implicarea comunității educaționale).

Punctele forte ale acestei inițiative includ: (1) caracterul participativ al activităților, care facilitează învățarea experiențială; (2) implicarea tuturor categoriilor de actori din comunitatea școlară; (3) utilizarea unor instrumente de evaluare specifice (Chestionarul Bullying); și (4) componenta de monitorizare și diseminare a rezultatelor. Aceste elemente sunt în concordanță cu recomandările literaturii internaționale privind programele eficace de combatere a hărțuirii școlare.

Implementarea acestui program poate contribui semnificativ la crearea unui climat școlar pozitiv, la reducerea incidenței comportamentelor agresive și la dezvoltarea competențelor socioemotionale ale elevilor. Pentru a maximiza impactul educativ, se recomandă monitorizarea sistematică a rezultatelor prin aplicarea repetată a instrumentelor de evaluare și adaptarea activităților în funcție de feedbackul obținut.

Această inițiativă poate servi ca model pentru alte instituții de învățământ din România, contribuind la dezvoltarea unei culturi școlare bazate pe respect, empatie și responsabilitate socială.

Bibliografie
Olweus, D. (2013). School bullying: Development and some important challenges. Annual Review of Clinical Psychology, 9, 751-780.
Ttofi, M. M., & Farrington, D. P. (2011). Effectiveness of school-based programs to reduce bullying: A systematic and meta-analytic review. Journal of Experimental Criminology, 7(1), 27-56.


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Nicolae Munteanu

Liceul Tehnologic, Iancu Jianu (Olt), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/nicolae.munteanu1