Adaptările organismului la efortul din educație fizică

Pentru o înțelegere mai bună a subiectului să definim mai întâi termenii din titlu, dar mai înainte să motivăm alegerea acestei teme.  Tema adaptărilor imediate ale organismului la efortul din educația fizică reprezintă un aspect important în înțelegerea modului în care corpul reacționează și se adaptează imediat la solicitările exercițiilor fizice. Acest subiect este esențial pentru oricine este interesat de sănătatea și performanța fizică și mai ales pentru părinții/ bunicii/ tutorii/ aparținătorii elevilor din ziua de astăzi. Este frustrant să auzi comentarii sau plângeri din partea acestora din urmă, legate de: transpirația sau oboseala sau febra musculară a elevilor, fie ei mici sau mai mari. Și este și mai frustrant când încerci să le explici, că, exercițiile fizice generează o serie de reacții imediate în corpul uman.

Să facem din copiii ce cresc sub ochii noștri oameni care înțelegând nevoia mișcării, să o traducă în fapt prin îndeplinirea zilnică a unor forme de activitate sportivă ușoară și apoi să le rămână definitive toată viața.” – Eugen Pora

De la modificări în funcționarea cardiovasculară și respiratorie până la răspunsurile hormonale și metabolice, organismul se adaptează rapid la cerințele impuse de efortul fizic. Aceste adaptări imediate sunt esențiale pentru a menține homeostazia și pentru a susține funcționarea optimă a corpului în timpul activității fizice intense sau a exercițiilor regulate. Si tot explici, și tot explici, dar, în fiecare generație de părinți, tot apar astfel de situații, în care specialistul trebuie să explice și să-și explice activitatea la lecție, pentru că părinții nu au minim de cunoștințe despre acest subiect și consideră că efectele efortului asupra organismului elevului sunt semne de boală.

Astfel, avem următoarele definiții:

Organismul uman – reprezintă un sistem hipercomplex, integrativ, care reunește aparate și sisteme, cu funcții distincte, ce exprimă ca rezultat unitatea dintre sfera somatică și cea psihică și, implicit, adaptarea la condițiile externe. (Bota. C., 2000);

Adaptările organismului – conform dicționarului explicativ este definită ca un proces de modificare a organismelor vii (care a suferit un proces de adaptare), în urma căruia rezultă o corelare a structurii morfologice și a funcțiilor fiziologice ale viețuitoarelor în raport cu mediul înconjurător.

Efortul fizic – stimul predominant biologic adecvat care obligă organismul să răspundă prin manifestări electrice, biochimice, mecanice, termice etc., acestea conducând la forme diverse de solicitare, corespunzătoare parametrilor săi. ( Bota C., 1999).  A. Demeter apud Bota. C., consideră efortul starea opusă repausului, realizată prin contracții ale musculaturii striate. Efortul fizic semnifică o activitate voluntară sau involuntară a unui organ, segment sau al organismului, în scopul depășirii randamentului obișnuit. Din punct de vedere energetic, efortul este o transformare a energiei chimice în energie mecanică. În aceeași perspectivă fiziologică, efortul provoacă o serie de perturbări în organism ce afectează marile funcții, adaptarea aparatelor și sistemelor fiind dependentă de natura acestuia.

Educația fizică școlară – Educația fizică și sportul sunt activități de interes național sprijinite de stat.  Educația fizică școlară este disciplină obligatorie, prevăzută în planurile de învățământ cu un număr de ore diferențiat, conform curriculumului stabilit de comun acord între MTS și  ME⁷. ”Educația fizică este o componentă a educației generale, realizată în cadrul unui proces instructiv-educativ sau în mod independent, în vederea dezvoltării armonioase a personalității și creșterii calității vieții. Educația fizică cuprinde un complex de stimuli ce influențează procesele de dezvoltare somato-funcțională, motrică și psihică.„⁴

Este important de menționat că adaptările la efort variază de la elev la elev și depind de intensitatea, durata și tipul activităților fizice desfășurate. În plus, pentru a obține beneficiile adaptării la efort, este crucial de menținut o rutină regulată a exercițiilor fizice, adică elevul să participe regulat la lecții.

Pe scurt voi prezenta adaptările imediate ale organismului la efortul din educația fizică, ce apar în timpul și imediat după exercițiile fizice dar și adaptările ce pot interveni în urma efortului efectuat sistematic și continuu, incluzând:

Creșterea fluxului sanguin: În timpul exercițiilor fizice, ritmul cardiac și fluxul sanguin cresc pentru a furniza oxigen și nutrienți esențiali țesuturilor musculare și altor părți ale corpului care sunt implicate în activitatea fizică.  Exercițiile fizice regulate duc la îmbunătățirea capacității sistemului cardiovascular. Inimă, plămâni și vasele de sânge se adaptează, crescând puterea și eficiența pompării sângelui și a transportului oxigenului către țesuturi;

Eliberarea endorfinelor: Exercițiile fizice activează eliberarea endorfinelor, cunoscute și sub numele de „hormoni ai fericirii”, care îmbunătățesc starea de bine și reduc stresul și anxietatea adică pot îmbunătăți starea de spirit și pot reduce senzația de durere. Acestea pot contribui la prevenirea sau tratarea problemelor de sănătate mentală, precum depresia.

Creșterea ritmului respirator: Respirația devine mai rapidă și mai profundă pentru a furniza mai mult oxigen țesuturilor musculare care lucrează, ajutând la eliminarea dioxidului de carbon și a altor deșeuri metabolice. Iar pe termen lung beneficiul elevului este acela de a înregistra o creștere a capacității respiratorii generale. Prin exercițiile de rezistență sau activitățile cardio, se antrenează mușchii respiratori și se îmbunătățește capacitatea pulmonară. Acest lucru face ca procesul de respirație să fie mai eficient și poate crește cantitatea de oxigen pe care corpul o poate utiliza în timpul efortului, indiferent de tipul acestuia, cu efecte pozitive, inclusiv asupra capacității de învățare.

Creșterea temperaturii corpului: Activitatea fizică poate duce la creșterea temperaturii corpului, ceea ce ajută la îmbunătățirea flexibilității musculare și a eficienței generale a sistemului muscular și duce și la apariția transpirației. Corpul se adaptează la efortul fizic prin reglarea temperaturii sale. Pe măsură ce efortul fizic crește, corpul produce mai multă căldură, iar mecanismele de transpirație sunt activate pentru a menține temperatura corpului în limite normale.

Mă opresc puțin mai mult asupra acestui fenomen natural, și anume, transpirația.  Ea este definită de specialiști ca un proces fiziologic esențial care are loc în timpul activităților fizice și în alte situații.  Transpirația, are multiple roluri în organismul uman.

Unul dintre cele mai importante roluri ale transpirației este reglarea temperaturii corpului. Atunci când individul se implică în activități fizice, cum ar fi exercițiile intense sau sportul, corpul lui generează căldură. Pentru a preveni supraîncălzirea și pentru a menține temperatura corporală în limitele normale (aproape de 37°C), glandele sudoripare eliberează apă sub formă de sudoare pe suprafața pielii. Acest proces permite evaporarea apei, ceea ce are un efect de răcire asupra corpului.

  • Transpirația poate conține, pe lângă apă, și substanțe chimice și compuși reziduali, precum săruri, uree și unele toxine. Prin eliminarea acestor deșeuri prin transpirație, organismul contribuie la menținerea sănătății.
  • Transpirația conține apă, ceea ce ajută la menținerea hidratării pielii.
  • Transpirația poate avea proprietăți antimicrobiene, contribuind la protejarea pielii împotriva bacteriilor și fungilor.
  • Pe lângă apă, transpirația conține și electroliți precum sodiu, potasiu și clor. Eliberarea acestor electroliți ajută la menținerea echilibrului hidric și mineral al corpului.

Este important de menționat că cantitatea de transpirație și viteza de transpirație pot varia de la un elev la  altul, în funcție de factorii genetici, capacității fizice, temperatura mediului și gradul de efort depus.

Creșterea ritmului metabolic: Efortul fizic stimulează metabolismul, care arde calorii și poate continuă să fie ridicat chiar și după terminarea exercițiului, ajutând la arderea grăsimilor și la creșterea energiei. Exercițiile fizice regulate pot contribui la ajustarea metabolismului și la îmbunătățirea gestionării glucozei și a insulinei. Aceasta poate fi utilă în prevenirea sau controlul diabetului de tip 2.

Reacții imediate la stres: Corpul răspunde la stresul fizic al activității fizice prin creșterea nivelurilor de hormoni de stres, cum ar fi adrenalina, care poate crește ritmul cardiac și tensiunea arterială. Aceștia pot și ei genera transpirație.

Aceste adaptări imediate reprezintă modul în care corpul reacționează la solicitarea exercițiilor fizice și cum se pregătește pentru a face față cerințelor impuse de efortul fizic. Efectele acestor adaptări imediate variază în funcție de intensitatea, tipul și durata exercițiilor fizice. Mecanismele de adaptare la efortul fizic reprezintă modul în care corpul se schimbă și se ajustează în timp pentru a face față solicitărilor crescute pe care le implică activitatea fizică regulată.

Adulții de astăzi își fixează obiective legate de numărul de pași și ajung să fie conștienți de importanța crucială a activităților fizice doar atunci când sunt „strânși cu ușa” de către medic sau mai bine spus de către problemele de sănătate. Aceste probleme de sănătate din păcate nu îi ocolesc nici pe elevii noștri. Problemele legate de sedentarism, creșterea în greutate și scăderea imunității. Geo Bogza spunea în Spovedania unui biciclist „Sunt sigur că va veni o vreme în care oamenii, în sfârșit înțelepți, vor lăsa în garaj, de câte ori vor voi să-și ofere o mare bucurie, tigrii de oțel ai automobilelor, de dragul celor două roți subțiri, care le pot prelungii ființa fizică ți spirituală”. Referindu-se desigur la biciclete, putem generaliza și referi la orice tip de activitate fizică sau orice sport și observ persoane trecute de 45-50 de ani pe „ulițele” satului meu, mergând pe jos, în ritm alert sau cu bicicleta, dând ocoluri de cartier, dar din ce în ce mai puțini copii care să lase dispozitivele și să zburde pe aceleași ulițe efectuând un efort constant, prin joacă, în evitarea sedentarismului și a problemelor de sănătate.

Iată câteva dintre mecanismele de adaptare la efort, mecanisme care pe termen lung protejează elevul dar și viitorul adult de multe neplăcerile legate de starea de sănătate:
1. Creșterea forței și a rezistenței musculare prin practicarea exercițiilor fizice regulate, mușchii se adaptează prin creșterea forței, rezistenței și a flexibilității. Aceste adaptări includ creșterea masei musculare și modificări în fibrele musculare pentru a face față cerințelor exercițiilor. Acest lucru permite corpului să facă față sarcinilor mai mari sau să susțină efortul pentru perioade mai lungi.
2. Creșterea capacității cardiovasculare prin efort fizic regulat. Acesta se adaptează prin creșterea capacității plămânilor de a furniza oxigen către sânge și prin creșterea capacității inimii de a pompa sângele. Astfel, inima devine mai eficientă în distribuirea oxigenului și substanțelor nutritive către țesuturi iar vasele de sânge se dilată pentru a permite un flux sanguin mai bun către mușchi și alte țesuturi.  Exercițiile fizice cardio, cum ar fi alergarea, ciclismul sau mersul în ritm alert, determină o adaptare a sistemului cardiovascular.
3. Adaptări ale sistemului osos. Exercițiile fizice pot determina o creștere a densității osoase și o mai mare rezistență a oaselor. Activitatea fizică cu impact (cum ar fi alergarea sau ridicarea de greutăți) stimulează formarea osoasă și întărește oasele. Acest lucru poate preveni osteoporoza și poate contribui la menținerea sănătății scheletului.
4. Adaptări metabolice. Cu efort fizic regulat, organismul devine mai eficient în arderea caloriilor și în utilizarea energiei din alimente. Aceasta poate ajuta la controlul greutății și la menținerea unei compoziții corporale sănătoase.
5. Creșterea flexibilității și mobilității cu ajutorul  antrenamentului de flexibilitate și exercițiile de stretching, se poate îmbunătăți gama de mișcare a articulațiilor și se poate preveni rigiditatea musculară.
6. Creșterea rezistenței la oboseală: Prin expunerea repetată la efort fizic, corpul devine mai bun în gestionarea oboselii. Acest lucru poate permite menținerea performanței fizice pentru perioade mai lungi de timp.
7. Creșterea sănătății fizice: Activitatea fizică ajută la menținerea unei greutăți sănătoase, la dezvoltarea sistemului muscular și a rezistenței, și la îmbunătățirea sistemelor cardiovascular și respirator. Acest lucru reduce riscul de boli cronice, precum obezitatea, diabetul și bolile de inimă.
8. Dezvoltarea abilităților motrice: Educația fizică și sportul ajută la dezvoltarea abilităților motrice de bază, precum alergarea, săritul, aruncarea și prinderea. Aceste abilități sunt esențiale pentru o dezvoltare fizică armonioasă și pentru a preveni problemele de sănătate legate de sedentarism.
9. Dezvoltarea unui stil de viață activ: Practicarea activităților fizice în copilărie poate ajuta la crearea unui obicei de a fi activ pe tot parcursul vieții, ceea ce are beneficii semnificative pentru sănătatea pe termen lung.
10. Îmbunătățirea calității vieții: Sportul și activitatea fizică pot aduce bucurie și satisfacție, iar starea generală de bine rezultată dintr-un stil de viață activ poate contribui la o viață mai fericită și mai sănătoasă.

În cadrul lecțiilor de educație fizică, este important să se sublinieze importanța exercițiilor fizice regulate pentru menținerea sănătății și a stării de bine a corpului. Aceste adaptări se produc pe termen lung ca răspuns la exercițiile fizice regulate și constante. Totuși, ele pot varia în funcție de tipul, intensitatea și durata exercițiilor fizice. Este important să ai în vedere că adaptările pot să se modifice în funcție de nivelul de antrenament și de stilul de viață. În cadrul lecțiilor de educație fizică, se discută adesea despre mecanismele de adaptare la efortul fizic pentru a ajuta elevii să înțeleagă cum corpul lor reacționează și se adaptează în timpul activităților fizice. Elevii ar trebui să înțeleagă că adaptările corpului la efortul fizic necesită timp și regularitate în practicarea exercițiilor fizice.  Este important ca educația fizică și sportul să facă parte din viața copiilor și tinerilor, pentru a le oferi toate aceste beneficii. Părinții, școlile și comunitățile au un rol important în promovarea activității fizice și a unui stil de viață sănătos pentru tineri. Este important să se ghideze copiii și tinerii către o practică sportivă sănătoasă și echilibrată.

„Pentru ca 100 de oameni să adopte cultura fizică, e necesar ca 50 să facă sport. Pentru ca 50 să facă sport, e necesar ca 20 să se specializeze. Pentru ca 20 să se specializeze, e necesar ca 5 să se arate capabili de performanțe uimitoare„ Pierre de Coubertin ¹²

Bibliografie
1. Cârstea, G., ( 2000), Didactica educației fizice, A.N.E.F.S, București;
2. Bota, C., (2002), Fiziologie generală – Aplicații la efortul fizic, Editura Medicală, București;
3. Bogza. G., (1974),  “Paznic de far” , Editura Minerva, București;
4. Bota, C., (2000), Ergofiziologie, Editura Globus, București;
5. Dicționarul Explicativ  al Limbii Române – Academia Română, (2016) Ed. a 2-a, rev., Univers /Enciclopedic Gold. București
6. Dragnea, A. (coord.) (2006). Educație fizică și sport – teorie și didactică. Editura Fest, București;
7. Legea Educației fizice si sportului, nr. 69/2000
8. Mitra, Ghe., Mogoș, A., (1980). Metodica educației fizice școlare. Editura Sport – Turism;
9. Oprea, L., Pîslaru, V.A., Calistru, M.G., Stoican, D., Șuță, V.E.N., Educație fizică și sport: manual pentru clasa a Va, Editura Didactică și Pedagogică, 2018;
10. Popescu, G.,  Ciolcă, C. (2011). Managementul lecției de educație fizică. Editura Discobolul, București;
11. Stănescu, M., (2012), Didactica educației fizice. Editura Universitară, București;
12. Silvestru, P., (coord.)(1983), Enciclopedia practică a copiilor- Sportul și turismul. Editura Ion Creangă, București;

 

prof. Carmen Preda

Școala Gimnazială Nr. 1, Adunații-Copăceni (Giurgiu) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/carmen.preda

Articole asemănătoare