Natura este un loc unic și armonios care ne atrage permanent și ne îndeamnă să o descoperim. Totodată, le dă copiilor oportunitatea de a se mişca în voie, de a experimenta și de a învăța lucruri noi. Natura oferă copiilor materiale diferite şi interesante a căror observare, colecţionare, sortare, conservare şi prelucrare contribuie la lărgirea orizontului de cunoaştere. Numărul infinit de flori, frunze, seminţe, de forme şi culori diferite au oferit inepuizabile modalităţi de realizare a unor tablouri, machete, jucării.
Cu ajutorul acestui opțional, ne propunem să le facem cunoscute preșcolarilor câteva din secretele și minunile lumii înconjurătoare create de om sau de natura însăși prin intermediul unor experimente și activități practice, venind astfel în întâmpinarea setei lor de cunoaștere, în același timp alimentându-le dorința de a afla și mai multe despre mediul înconjurător.
„Frumusețea naturii este egalată numai de frumusețea sufletului.” – Victor Hugo
Metoda experimentală are mai multă forţă de convingere decât oricare altă metodă și ajută la formarea concepţiei ştiinţifice la copii. Dirijându-i pe copii să observe lumea înconjurătoare, să mânuiască materialul biologic şi să interpreteze ştiinţific fenomenele naturii, îi învăţăm să cunoască natura, s-o preţuiască şi s-o ocrotească. Integrarea experimentului în activităţile de învăţare solicită atitudine activă și de independenţă a copiilor, determinându-i să lucreze efectiv cu simţurile, cu mâinile şi cu gândirea.
Preşcolarii învaţă şi înţeleg cel mai bine ştiinţele naturii prin experiment și investigație. Chiar dacă învăţarea prin experiment consumă mai mult timp, s-a demonstrat ştiinţific faptul că gradul de retenţie al informaţiei creşte până la 80-85% în cazul experimentului desfăşurat de copil comparativ cu doar 5-10% în cazul expunerii educatoarei. Astfel preșcolarii vor fi antrenați în acţiuni de observare, de experimentare, de cercetare, de percepere şi redare a frumosului din mediul înconjurător, dezvoltând abilităţi, aptitudini şi capacităţi psiho-motrice şi creative.
Experimentele la care vor participa îi vor ajuta pe copii să se familiarizeze cu noţiuni din diverse domenii, introducându-i în mod subtil în lumea fizicii, chimiei, biologiei, familiarizându-i de asemenea cu termeni pe care îi vor întâlni și utiliza ulterior în şcoală, stârnindu-le astfel interesul pentru ştiinţă. Copiii vor acţiona în mod conştient, vor participa activ la procesul de experimentare, se vor mobiliza într-un efort susţinut ceea ce va conduce la formarea unei gândiri moderne, algoritmice, modelatoare, problematice, probabiliste.
Nu în ultimul rând, trebuie subliniat faptul că obținerea rezultatelor va avea la bază jocul, ne vom juca experimentând – copiii vor fi stimulaţi să se implice în activităţi care au la bază jocul dirijat spre o învăţare activă.
Dimensiuni ale dezvoltării
- Relații operații și deducții logice în mediul apropiat;
- Cunoștințe și deprinderi elementare pentru rezolvarea de probleme și cunoașterea mediului apropiat;
- Iniţierea copiilor în metodele şi tehnicile de realizare a unui experiment;
- Caracteristici structural și funcționale ale lumii înconjurătoare;
- Favorizarea însuşirii de cunoştinţe prin asigurarea contactului direct, nemijlocit cu obiectele/fenomenele, prin provocarea planificată şi controlată a fenomenelor;
Comportamente
- Evidențiază caracteristicile unor obiecte localizate în spațiul înconjurător ;
- Identifică elemente caracteristice ale unor fenomene/relații din mediul apropiat;
- Construiește noi experiențe pornind de la experiențe trecute;
- Realizează în mod dirijat, activități simple de investigare a mediului, folosind instrumente și metode specifice
- Identifică și valorifică unele caracteristici ale lumii vii, ale Pământului, ale Spațiului;
- Manifestă curiozitate și interes pentru experimentarea și învățarea în situații noi;
- Rezolvă situații problem pornind de la sortarea și reprezentarea unor date;
- Manifestă creativitate în activități diverse;
- Utilizează simțurile (văzul, auzul, mirosul, simțul tactil etc) în interacțiunea cu mediul apropiat;
Familiarizarea copiilor cu deprinderile de activitate practică se face prin realizarea si participarea directă la efectuarea experimentelor și la alte activități practice, precum și prin observație, demonstrație, explicație. Tematica experimentelor desfășurate va urmări respectarea unei tematici proiectate în concordanță cu particularitățile de vârstă ale copiilor, cu nivelul de dezvoltare a capacităților individuale ale acestora, cu interesele lor, tematică prin care să poată fi realizate obiectivele propuse, care vor viza formarea unor comportamente specifice.