”Where Education Meets Democracy”: Conferința anuală eTwinning, Cannes (2019)

Conferința anuală eTwinning 2019 a avut loc în perioada 24-26 octombrie 2019, în  Mandelieu-la-Napoule, Cannes, Franța. Tema conferinței din acest an a fost „Where Education Meets Democracy”, în concordanță cu tema anuală eTwinning. La acest eveniment au participat peste 600 de profesori din Uniunea Europeană, dar și din parteneriatul estic, încercând să descopere împreună cum poate eTwinning contribui la dezvoltarea valorilor europene, a colaborării și schimbului de bune practici între școlile eTwinning, precum și la stimularea unei culturi de participare democratică în școli.

În cadrul conferinței a avut loc decernarea premiilor europene, au fost organizate sesiuni plenare, dar și 50 de ateliere de lucru (derulate în sesiuni paralele, cu tematici diferite), pentru profesori, manageri școlari reprezentanți ai ministerelor învățământului (Ministerul Educației și . Am fost invitată la Conferința Europeană de către Biroul Național de Asistență eTwinning România, având astfel șansa de a urca pe scenă, alături de partenerii din proiectul „Herit@ge Matters”, care a obținut Premiul Yunus Emre pentru Umanism și Înțelegere Interculturală (Yunus Emre Prize for Umanism and Intercultural Understanding). Pentru competiția din acest an, au fost selectate, dintre cele 860 de aplicații, 8 proiecte câștigătoare la conform categoriilor de vârstă și 8 proiecte la categorii speciale. Astfel, peste 60 de profesori, fondatori și participanți din 16 proiecte eTwinning au urcat în scenă și li s-a înmânat unul dintre premiile europene eTwinning la cele 16 categorii. Premiul „Yunus Emre pentru Umanism și Înțelegere Interculturală” a fost sponsorizat de Agenția Națională de Suport din Turcia.

Prima zi a conferinței a debutat la ora 17.00, avându-i ca amfitrioni pe Anne Gilleran și Santi Scimeca, de la Biroul Central de Asistență eTwinning, care au făcut prezentările, au realizat conexiunile și au contribuit la crearea unei atmosfere excelente. Primul discurs oficial a fost oferit de către domnul Jean Marc Merriaux – din partea Ministerului Educației din Franța; a urmat discursul doamnei Sophie Fouace – din partea Réseau Canopé, iar apoi, cuvântul de bun-venit oferit de Sophia Eriksson Waterschoot – de la Comisia Europeană (departamentului Youth, Education and Erasmus+), care a subliniat importanța eTwinning pentru dezvoltarea și derularea unor proiecte europene de calitate.

Au fost trecute în revistă țările participante la acțiunea eTwinning, iar apoi, au fost menționați prietenii eTwinning (instituțiile/ organizațiile cu care eTwinning colaborează și care le pot fi utile dascălilor în derularea de proiecte europene. Dintre acestea amintim: Scientix, Terre des Hommes, COFACE, Salto-Youth, House of European History, The House of Anne Frank, Europeana). Sesiunea plenară a fost încheiată de prof. Isabel Menezes, de la Universitatea din Porto, Facultatea de Psihologie și Științele Educației,  care ne-a vorbit despre educația pentru cetățenie democratică; despre trecutul, prezentul și viitorul democrației; despre școli – drept laboratoare pentru promovarea democrației.

A urmat apoi festivitatea de ceremonie, condusă de Irene Pateraki, din partea Biroului Central de Suport. În cadrul acesteia, au fost înmânate trofeele pentru proiectele/ echipele câștigătoare.  Întreaga ceremonie a fost transmisă live, înregistrarea este disponibilă aici:  groups.etwinning.net/89904/pages/page/671341/

Țin să le felicit pe colegele din România, Veronica Angela Păun și Gabriela Mazilu, care au obținut locul al II-lea cu proiectul „Learning with experiments” (la categoria proiecte pentru învățământ preșcolar).

Pentru mine, faptul că am reușit, în sfârșit, să îi cunosc de-adevăratelea (nu doar online), pe oamenii extraordinari cu care am colaborat în derularea proiectului Herit@ge Matters a fost o onoare și o bucurie imensă. Proiectul acesta este rezultatul unei colaborări excelente între școli din Grecia (40th Gymnasium of Preveza – prof. Barbara Zadraveli), Portugalia (Agrupamento de Escolas Manuel Gomez de Pereira – prof. Marisa Rocha), Croația (Osnovna škola Lovas – prof. Marko Brajkovic), Belgia (Athénée Royal Jean Absil – prof. Catherine Daems), Germania („Anne Frank” Schule – prof. Heidi Giese), Republica Moldova („Heritage International” School – prof. Tatiana Popa) și România (Colegiul Național „Petru Rareș” Beclean – prof. Cîmpean Marika Emese). O surpriză deosebită a reprezentat-o faptul că ne-am regăsit proiectul prezentat ca exemplu de bună practică.

A doua zi a conferinței a fost dedicată atelierelor de lucru. Am participat la patru ateliere, după cum urmează:
– Prima sesiune (între 9.30 și 11.00), Empower young students to disrupt hate speech, cu Sabrina Vorbau mi-a dat șansa de a descoperi Selma toolkit și a-mi însuși metode de lucru pentru a-mi ajuta elevii cum să evite discursurile discriminatorii. A fost o activitate antrenantă și extrem de utilă;
– Sesiunea a doua (între 11.30-13.00), Speak – Nobody else can tell your story, cu Siobhan Keenan Fitzgerald, a fost un atelier antrenant, motivational. Nu doar activitățile practice, cât și trucurile oferite, dar și personalitatea formatoarei – toate au creat o atmosferă plăcută… nemaivorbind de faptul că am descoperit o serie de metode utile pentru organizarea discursurilor (utile atât pentru profesorul care predă comunicare, dar și pentru persoana care are de ținut un discurs). Chiar a fost un atelier pe care m-am bucurat că l-am ales.
– Un atelier pe care l-am așteptat cu nerăbdare a fost  cel din sesiunea 3 (între 14.00 –  15.00), moderat de Irene Pateraki, eTwinning Schools: towards a shared leadership model și care a construit, a motivat, a inspirat. Am avut șansa de a vedea și exemple de bună practică (de exemplu, munca ambasadoarei Angela Lucia Capezzuto, din Italia), dar și a reflecta la viitorul și responsabilitatea școlilor eTwinning;
– Ultima activitate la care am participat (între 15.30 – 16.30), GPS: an assessment tool for citizenship education, moderat de Sampermans Dorien, a oferit modele de activități pentru promovarea democrației participative.

Ultima zi a conferinței a fost dedicată activității de învățare despre democrație, în cadrul căreia profesorii au lucrat în echipe (grupuri mici, în prima parte – eu am făcut parte din Equality land), am sumarizat apoi, în grupurile lărgite (grupurile orașelor în care fuseserăm repartizați încă din prima zi). Fiecare oraș și-a prezentat soluția găsită pentru întrebarea: Cine va păstra Ostraka? Evident, în fața reprezentanților regiunii din care făceam parte (au fost patru grupuri mari).

Am ales soluția reprezentativă (prin vot, doar învățam despre democrația participativă), astfel, au rezultat patru idei/soluții care au ajus să fie prezentate pe scenă (câte una/fiecare regiune). Apoi, am votat din nou. După pauză, reprezentanții regiunilor au fost rugați să rămână, ca prezentatori, participând apoi la o discuție, având-o ca moderator pe Rute Baptista.

A doua sesiune a zilei, How can we influence Schools to be more democratic? a fost moderată de Rute Baptista și Antonia Loncar, cu participarea lui Karen Polak (Anne Frank House, a lui Lieselot Deckers și Berkan Aici; cu intervențiile  lui Martin Schmalzried (COFACE Families Europe) și ale lui Lysiane Andre (de la Terre des Hommes). Discuțiile au evidențiat modul în care putem construi și menține democrația.

Înainte de discursul de încheiere, al Dr. Markus Rester (din partea Comisiei Europene), am urmărit un video cu punctele cheie ale conferinței, am revăzut și ne-am bucurat împreună de concluziile acestor minunate zile.

Pentru mine, aceasta a fost prima Conferință Europeană la care am participat, așadar, bucuria a fost dublată de întâlnirea cu partenerii de proiect, cu ambasadorii care mi-au călăuzit pașii/cu care am lucrat în cadrul grupurilor europene. A fost șansa de a fi acolo, împreună, alături de cei mai buni educatori din 2019. A fost o plăcere să fiu în compania reprezentanților Institutului de Științe ale Educației (Mirela Alexandru și Silvia Timisescu), dar a reprezentat o surpriză plăcută și prezența doamnei Anca Denisa Petrache (din partea MEN). Chiar am simțit că echipa României a funcționat ca o adevărată echipă și m-am simțit mândră să fiu alături de voi.

Mulțumesc, eTwinning România, pentru că mi-ați oferit această oportunitate!

Cu respect,
Marika Emese Cîmpean
Ambasador eTwinning

 

 

 

prof. Marika Emese Cîmpean

Colegiul Național Petru Rareș, Beclean (Bistriţa-Năsăud) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/marika.cimpean

Articole asemănătoare