Cu toții știm că voluntariatul este „activitatea de interes public desfășurată din proprie inițiativă de orice persoană fizică, în folosul altora, fără a primi o contraprestație materială” (conform Legii nr. 339/2006) și de mulți ani în școlile din întreaga lume se pune accent pe a face voluntariat și a deveni voluntar, chiar unii și după finalizarea școlii.
De ce? Ce oferă acest tip de activitate elevilor noștri?
De-a lungul profesiei mele, am fost voluntar și am coordonat voluntari, astfel că am putut observa efectele pe care le are aceasta activitate din ambele perspective. Și pot spune că, de multe ori copiii (mai ales preșcolarii sau școlarii mici) nu înțeleg ce înseamnă a fi voluntar, însă simt acest lucru, chiar mai bine decât un adult: plăcerea de a planta un copac, de a dărui o carte, o jucărie sau un aliment, iar aceste fapte au un răsunet pozitiv în dezvoltarea personalității acestor elevi.
Prin acțiunile de voluntariat elevii învață ce înseamnă să fii altruist, generos, să ai spirit civic, să fii implicat pentru societatea în care trăiești, și în afară de faptul că învață ei simt la nivel emoțional aceste lucruri. Prin faptul că trăiesc și simt ceea ce fac, acest lucru accentuează și mai mult aceste acțiuni ale voluntariatului, deoarece un lucru dacă este acompaniat de emoții va fii mult mai bine memorat și va avea o rezonanță pe un termen și mai lung.
De asemenea faptul că este o activitate benevolă, deci în care nu se primesc recompense materiale, copilul va învăța să facă lucruri și fără a urmări foloase materiale, va învăța dăruirea care vine din interior. Voluntariatul pune accent pe factorul motivațional, pe valorile moral-spirituale, pe satisfacția sufletească și pe stare de bine pe care le simte de obicei un voluntar implicat, toate acestea ducând la dezvoltarea personală a copilului, acestea ajutând la creșterea stimei de sine, a încrederii în sine, la un echilibru emoțional și o stare emoțională pozitivă.
Starea de bine este un indicator al calității vieții în funcție de durata și intensitatea stării de bine, copiii de cele mai multe ori nu știu să își interpreteze emoțiile sau să le exprime în cuvinte, însă le trăiesc în interiorul lor și le exprimă prin comportamente observabile. Copiii implicați în activități de voluntariat dobândesc multe deprinderi și abilități. Aceștia tind să fie mai sociabili, își fac rapid prieteni, încep conversații noi, răspund întrebărilor într-un grup, pun la rândul lor întrebări, au spirit de lider, dar și de echipă, gradul de egoism scade, sunt agreabili, mult mai veseli, deschiși, încrezători, generoși, sunt responsabili și săritori.
În cadrul acțiunilor de parteneriat cu voluntarii, s-a constatat de multe ori că se creează o conexiune între voluntari și elevi, fiecare fiind implicat emoțional și având ce învăța unii de la alții.
În urma activităților de voluntariat, fie că elevii sunt voluntarii, fie că sunt gazdele, aceștia sunt mult mai veseli, au un spirit de explorare mult mai ridicat, implicarea în activitățile școlare crește și de asemenea crește implicit și randamentul și succesul școlar.
Realizarea de activități de voluntariat aduce foarte multe avantaje în rândul celor direct implicați, dar și la nivelul societății. Recomand desfășurarea unor astfel de acțiuni atât în cadrul școlii, cât și în afara ei, deoarece activitatea ajută elevii să se conecteze cu cei din jur, învață să fie implicați social, le sporește abilitățile de relaționare, le oferă o stare generală de bine, îi ajută în dezvoltarea profesională, contribuind chiar și în alegerea carierei.
Concluzionând, subliniez importanța introducerii voluntariatului în activitatea didactică, datorită efectelor pozitive pe care le aduce în rândul celor implicați, aducând beneficii pentru minte, corp și suflet și este foarte important ca profesorii să conștientizeze că în afară de instruirea teoretică și practică pe care o oferă elevilor, aceștia trebuie să fie și parteneri în dezvoltarea elevilor, conlucrând alături de familie și societate pentru o bună creștere a viitorilor cetățeni, ajutându-i pe copii în primul rând să se cunoască pe sine, și apoi învățându-i despre valorile umanitare.
„Fără îndoială că un grup mic dar dedicat şi «gânditor» de cetățeni poate schimba lumea; de fapt, este singurul lucru care a schimbat lumea până acum.” (Margaret Mead)
Bibliografie
1. Legea nr. 339/2006 pentru modificarea și completarea Legii voluntariatului nr. 195/2001
2. Volunteering and its Surprising Benefits: www.helpguide.org/articles/healthy-living/volunteering-and-its-surprising-benefits.htm – accesat la data de 31.03.2021
3. Nițescu, A-I, 11 citate despre voluntariat: blogunteer.ro/2012/01/11-citate-despre-voluntariat/ – accesat la data de 31.03.2021