În lumea modernă, care devine din ce în ce mai dependentă de tehnologiile digitale, școlarii și profesorii trebuie să fie familiarizați cu acestea. Iar unui profesor, dacă îi pasă de elevii săi, de viitorul lor, trebuie să-i ajute să-și dezvolte noi abilități vitale. Utilizarea tehnologiei informatice nu este o tendință de modă, ci o necesitate dictată de nivelul actual de dezvoltare educațională.
Avantajele utilizării TIC pot fi reduse la două grupe: tehnice și didactice. Avantajele tehnice sunt viteza, manevrabilitatea, eficiența, capacitatea de a vizualiza și asculta fragmente și alte funcții multimedia. Avantajele didactice ale lecțiilor interactive sunt crearea unui efect de prezență („Am văzut!”), Elevii dezvoltă sentimentul autenticității, realitatea evenimentelor, interesul, dorința de a învăța și de a vedea mai mult.
Utilizarea TIC în procesul de predare și educare a elevilor de la nivel înalt crește nivelul general al procesului de învățământ și sporește activitatea cognitivă a elevilor. Dar pentru ai învăța pe școlari mai mici în acest fel, doar dorința nu este suficientă. Un profesor trebuie să stăpânească o serie de abilități tehnice și pedagogice.
Scopul principal al utilizării tehnologiilor digitale în educație este îmbunătățirea calității învățării. Calitatea pregătirii este ceea ce intenționăm să ameliorăm.
Pregătirea unor astfel de lecții necesită o pregătire mai atentă decât de obicei. Pentru a crea o lecție folosind TIC, trebuie să vă gândiți la succesiunea operațiilor tehnologice, forme și metode de prezentare a informațiilor pe marele ecran. Gradul și timpul de suport multimedia pentru o lecție pot fi diferite: de la câteva minute la un ciclu complet.
Pe vremuri, marele profesor K.D. Ushinsky scria: „Dacă intri într-o clasă din care este greu să scoți un cuvânt, începe să arăți imagini, iar clasa va vorbi și, cel mai important, vorbește liber…”. De pe vremea lui Ushinsky, imaginile s-au schimbat în mod cert, dar sensul acestei expresii este mai actual ca niciodată. Iar practica arată că o lecție care include diapozitive de prezentare și date ale enciclopediei electronice evocă un răspuns emoțional la copii, inclusiv la cei mai dezinhibați. Ecranul atrage atenția, ceea ce uneori nu putem realiza când lucrăm cu clasa frontal.
Una dintre cele mai reușite forme de pregătire și prezentare a materialului educațional pentru lecțiile din școala elementară este crearea de prezentări multimedia.
Un proverb englezesc spune: „Am auzit și am uitat, am văzut și mi-am amintit”. Potrivit cercetătorilor, o persoană își amintește 20% din ceea ce aude și 30% din ceea ce vede și mai mult de 50% din ceea ce vede și aude în același timp. Astfel, facilitarea procesului de percepere și amintire a informațiilor cu ajutorul imaginilor vii stă la baza oricărei prezentări moderne. Un profesor de școală primară poate folosi prezentări personale în munca sa. Testele și cuvintele încrucișate care sunt dezvoltate în Microsoft Office Word pot fi foarte eficiente. Cu ajutorul resurselor TIC și Internet, este posibil să se efectueze călătorii virtuale reale în lecții despre lumea din jurul nostru, care a fost prezentată la lecția deschisă „Mica mea patrie”.
Unul dintre domeniile de aplicare a TIC în implementarea sistemului educațional al clasei este organizarea de evenimente de clasă și întâlniri părinți-profesori. Acum, am clasa I. La prima întâlnire cu părinții, am făcut o prezentare utilizând suportul vizual „Adaptarea unui elev de clasa I la școală”. Utilizarea instrumentelor TIC nu permite să facem aceste evenimente mai bine înțelese și mai interesante.
După cum arată practica, nu mai este posibil să ne imaginăm o școală modernă fără noi tehnologii informaționale. Lecții de utilizare a TIC devin obișnuite pentru elevii din școala primară, iar pentru profesori devin o normă – în opinia mea, acesta este un instrument important al muncii inovatoare în practica profesorilor din școala primară.