Utilizarea metodei O.R.E.O. în redactarea unui text argumentativ la clasele primare

Încurajarea elevilor să își exprime propriile opinii este o parte importantă în procesul de învățare. Pentru a face acest lucru cu eficiență, este la fel de important să îi ajutăm să dobândească abilitățile necesare pentru a-și exprima opiniile într-un mod argumentat și coerent. În scrierea argumentativă, cel care scrie are o poziție. Pentru sau contra unei situații. El scrie pentru a convinge cititorul să creadă în ceva sau să facă ceva. Scrisul este una din cele mai bune mijloace utilizate de elevi, nu numai pentru a-și exprima opiniile, dar și pentru a explora tăria și corectitudinea argumentelor.

Scrisul e o operă de artă. Atenția pentru detalii este importantă. Dar nu este doar important ca elevii să privească textul în ansamblul său ca și structură,  ci ei ar trebui încurajați să își mute centrul atenției de la text spre nivelul cuvintelor sau al enunțurilor.

Elevii pot utiliza metoda O.R.E.O. ca metodă de început în scrierea argumentativă.  O.R.E.O. este o metodă pentru scrierea argumentativă ce îi ajută pe elevi să își planifice propriul eseu și să aibă un punct de început în redactarea acestuia. Utilizând această metodă, elevii ajung să memoreze părțile critice din scrierea argumentativă, să îi țină concentrați în redarea argumentelor, să își organizeze ideile într-un eseu eficient, să își scrie prima variantă a eseului bazându-se pe notițele O.R.E.O., să își monitorizeze gândurile de-a lungul sarcinii de scris.

Metoda O.R.E.O. poate fi considerată ca fiind un organizator grafic care îi învață pe elevi să scrie argumentându-și ideile, dar și să își scrie opiniile pe hârtie. Această metodă poate fi folosită pe toată durata școlarității, începând cu clasele primare.

OREO este un acronim. O reprezintă Opinia. Pentru început spune ce crezi despre un anumit subiect. R reprezintă aRgumentele. Spune cititorilor de ce susții acea idee. Dacă elevii întâmpină dificultăți în a identifica aceste argumente, este clar că afirmația nu va convinge cititorii. E reprezintă Exemplele. Oferă cititorilor exemple care să vină în completarea ideii, adăugând detalii și dovezi care să susțină ideea. O reprezintă Opinia. Formulează din nou opinia ca o concluzie a eseului.

Pentru că am abordat această metodă încă din clasa a II-a, temele eseurilor au fost din cele mai simple pentru început:

  • Cel mai aromat fruct
  • Cea mai delicioasă înghețată
  • Cel mai mare supererou
  • Cea mai rapidă mașină

Pentru clasele a III-a și a IV-a, temele s-au diversificat și căpătat profunzime:

  • Dulciuri înainte de masă
  • Uniforma la școală
  • Cel mai bun sportiv
  • Cea mai interesantă poveste
  • Cei mai frumoși munți

În redactarea eseurilor, am venit în ajutorul elevilor cu câteva exemple de cuvinte sau expresii cu care să își înceapă enunțurile:

  • Opinia mea este…
  • Consider că …
  • Cred că …
  • Eu prefer să ….
  • Preferatul meu este…
  • Pentru început …
  • Am să încep cu …
  • Cel mai important este …
  • Adevărat este că …
  • De exemplu …
  • În special este …
  • Un exemplu este …
  • De fapt, ….
  • În realitate …
  • În concluzie …
  • În final …
  • Una peste alta …
  • Recapitulând …
  • Cu toți putem fi de acord …

Odată ce elevii și-au format abilități în utilizarea acestei metode, pot să realizeze eseuri prin care își argumentează opiniile sau ideile știind că structura unui astfel de eseu este respectată.

 

prof. Adela Chiorean

Școala Gimnazială George Coșbuc, Baia Mare (Maramureş) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/adela.chiorean

Articole asemănătoare