Proiectul educațional, în general, vizează ca prin intermediul unui ansamblu de acțiuni să producă o „transformare” implicând resurse umane (actori ai transformării), resurse materiale și resurse financiare și se desfășoară întotdeauna într-un context spatio-temporal particular. Se observă deci că definirea unui proiect educativ este determinată de mediul în care se situează, proiectul fiind, în fapt, un proces global și integrator. În această categorie se integrează și proiectele eTwinning care sunt proiecte de colaborare internațională și al căror scop este de a produce învățarea, de a forma competențe și mai ales de a integra acest demers în curriculum național.
Poate vă întrebați sau v-ați întrebat de ce să facem proiecte eTwinning, că avem destule altele de făcut? Pentru mine personal, acest tip de proiect este despre entuziasm, entuziasm că pot să ies din rutină, entuziasm că pot intra în contact cu cadre didactice din Europa și nu numai, entuziasm că am acces la expertiza europeană, entuziasm că fac parte dintr-o comunitate care are un scop comun și anume pregătirea cetățenilor europeni de mâine. Un alt motiv pentru acest de ce este pentru a împărtăși din experiența mea, pentru a promova și celebra cu alte cadre didactice activitățile mele reușite.
Dar ce este eTwinning?
- eTwinning este o comunitate, comunitatea cadrelor didactice din Europa și nu numai ( la platformă mai sunt câteva țări non-europene care participă la acțiune)
- eTwinning înseamnă colaborare: aici este spațiul unde ne întâlnim și colaborăm. Este foarte important să înțelegem acest lucru: colaborarea este cheia. În proiectele în care vă veți implica (ca membru fondator sau simplu partener) încercați să fiți partener și nu doar participant, aduceți-vă contribuția, împărtășiți experiența voastră, solicitați asta fondatorilor.
- Și mână în mână cu colaborarea este comunicarea. Comunicați cu partenerii, colegele, părinții, dați mai departe experiențele voastre.
- În eTwinning avem o comunitate care învață, care reflectează asupra activității desfășurate într-un proiect iar aplicația pentru Certificatul Național de Calitate tocmai asta trebuie să fie o reflecție asupra a ceea ce am făcut în proiect. Platforma oferă și oportunități de dezvoltarea profesională – cursuri de scurtă durată, webinare.
Proiectul ”The mysterious world of buttons” este un exemplu de bune practici pe care doresc să-l împărtășesc aici și a fost derulat cu copiii preșcolari în perioada septembrie – decembrie 2020, o perioadă provocatoare, cu grădința închisă sau deschisă, cu activități online sau față în față. Ziua Nasturelui (12 decembrie) a constituit punctul culminant al proiectului nostru.
Pentru derularea proiectului au fost aduși nasturi de acasă, am observat nasturi de diferite mărimi, culori, forme apoi i-am integrat în activitatea noastră în activitățile celor cinci domenii de dezvoltare: dezvoltarea fizică, a sănătăţii şi igienei personale, dezvoltarea socio-emoţională, capacități și atitudini față de învăţare, dezvoltarea limbajului, a comunicării şi a premiselor citirii şi scrierii, dezvoltarea cognitivă şi cunoaşterea lumii . Proiectul s-a desfășurat atât față în față în primele activități, fiind transferați în mediul online pentru următoarele activități propuse. Din păcate vizitele nu au putut fi derulate din cauza restricțiilor impuse de pandemie. Produsul final al acestui proiect a fost o carte cu povești despre nasturi.
Scopul proiectului a fost dezvoltarea creativității și a imaginației cu ajutorul unui element simplu precum nasturele.
Nasturii pot fi subiectul a numeroase activități creative prin multitudinea de culori, forme, dimensiuni și pot stimula imaginația celor mici în cele mai neașteptate moduri. Totodată, nasturii, prin utilizarea lor în context educațional, aduc învățarea mai aproape de copiii, legând-o de obiecte ce pot fi întâlnite la orice pas. Activitățile cu nasturi au stimulat continuarea activității din grupă și acasă și a încurajat folosirea unor obiecte din casă (jucării, tacâmuri, șosete, haine) pentru derularea unor activități instructiv-educative.
Activitățile desfășurate în cadrul acestui proiect au vizat:
1. Realizarea unei colecții de nasturi – fiecare copil a adus nasturi de acasă
2. Matematică cu nasturi – am consolidat pozițiile spațiale cu nasturi și format mulțumi după anumite criterii
3. Artă cu nasturi – am modelat nasturi, am rupt nasturi din hârtie respectănd conturul
4. Poveste… cu nasturi – am găsit un nasture și am creat o poveste, pe care am și ilustrat-o.
5. E ziua ta… (12 decembrie) – compoziții artistico-plastice cu ajutorul nasturilor
Curriculumul pentru educație timpurie lasă la dispoziția cadrelor didactice din educația timpurie alegerea temelor, a mijloacelor, a materialelor didactice pentru atingerea obiectivelor propuse pentru atingerea comportamentelor dezirabile. Integrarea în curriculum pentru educație timpurie a acestui proiect a fost oarecum firească, cunoscut fiind faptul că copiilor le place să investigheze, să pipăie, să caute și să descopere lucruri noi iar ținta educației timpurii de dezvolta copilul integral devine tot mai palpabilă prin acest tip de activități. De data acesta vedeta proiectului, nasturele, a captat atenția preșcolarilor prin ideea surprinzătoare oarecum de a utiliza materiale aparent de neutilizat în activitatea didactică Astfel că introducerea nasturilor în activitatea noastră a fost una relativ ușoară. Având în vedere că hainele noastre se încheie cu nasturi, am putut lega nasturii și de proiectul tematic în care ne aflam la momentul derulării activității.
În acest proiect care s-a întins pe parcursul a trei luni, am folosit nasturii pentru a dezvolta comportamente din sfera tuturor domeniilor de dezvoltare (cunoștințe și deprinderi elementare matematice, precum identificarea formelor, a mărimilor și culorilor unor obiecte, efectuează operații de grupare, clasificare și se implică în rezolvarea unor situații-problemă, motricitatea fină și grosieră, creativitatea prin activitățile de modelaj, dezvoltarea limbajului prin povestea educatoarei, simțul estetic, competențe socio-emoționale).
Activitățile s-au desfășurat atât în mod clasic adică fizic la grădiniță și apoi online pe platforma grădiniței. Așadar copii au lucrat o perioadă la grădiniță însă ultimele două activități s-au derulat acasă, ceea ce a întărit relația cu familia, acesta devenind partener real care susține învățarea.
Utilizarea nasturilor în diferite activități a reprezentat ineditul acestui proiect, mai întâi am identificat nasturi pe hainele pe care le folosim zilnic, am adus nasturi de acasă și am putut observa că nasturii au diferite forme, dimensiuni, culori, unii au patru găuri, alții una, alții două, alți nu au găuri ci au o cheiță pe spate. Deși aparent un material banal, nasturele a stârnit interesul copiilor dar și al părinților care au fost uimiți când le-am cerut să ne aducă nasturi de acasă pentru a realiza o colecție de nasturi. Nasturii aduși de acasă în ziua stabilită au fost colectați într-o cutie de plastic și apoi joaca cu ei a putut începe.
În activitatea ulterioară, fiecare copil a primit câțiva nasturi diferiți pe care i-au examinat preț de 1 minut și apoi le-am cerut să descrie nasturii pe care îi au pe masă (formă, culoare, mărime). Din nasturii primiți, fiecare copil trebuia să aleagă doar unul și să motiveze de ce a ales acel nasture și pe ce articol de îmbrăcăminte ar coase acel nasture.
În altă activitate am integrat nasturii într-o activitate matematică, utilizându-i pentru învățarea pozițiilor spațiale, copii așezând nasturele în poziția spațială cerută sau ulterior în cea pe care o doreau dar și pentru formarea mulțimilor după mărime și culoare. Fiecare acțiune trebuia verbalizată utilizând limbajul matematic.
În cadrul domeniului Estetic și creativ, le-am cerut copiilor să modeleze din plastilină nasturi și am pictat fără a preciza alte detalii lăsându-i să-și manifeste creativitatea în realizarea temei. Pentru a ne exersa motricitatea fină, am rupt nasturii imprimați pe hârtie, respectând conturul dat.
Transferați online, am realizat povestea”Rainbow Button” – fiecare copil trebuia să continue povestea cu câte o propoziție, au fost notate propozițiile și prelucrate ulterior de către cadrul didactic. Povestea a fost citită online în limba română și copiii trebuiau să deseneze personajele din poveste. Poveștile au fost adunate într-o carte comună a tuturor partenerilor: Buttons stories by kasiam – Flipsnack.
Pentru activitatea finală din Ziua Nasturelui (Button Day- 12.12.2020) le-am trimis copiilor prin poștă nasturi autocolanți și câteva modele de lucrări realizate cu nasturi, copiii având posibilitatea de a alege fie unul dintre modele, fie orice alt model.
În urma acestui proiect, preșcolarii au devenit mai implicați în învățare, mai încrezători în forțele proprii, au învățat să accepte părerile celorlalți, și-au îmbogățit limbajul cu noi cuvinte, au învățat să rezolve probleme, au devenit mai creativi.
Copiii au avut ocazia să mânuiască nasturii și să îi folosească într-un mod inedit. Aportul lor la acest proiect este vizibil în lucrările realizate.
Pentru a împărtăși și altora din isprăvile noastre am participat cu o fetiță din grupă la Concursul Național ”Made for Europe” 2021 – faza județeană, unde a prezentat sub formă de versuri proiectul ”The mysterious world of buttons”, în special ebook-ul creat ca și produs final al proiectului.
Patru țări și opt povești
În ebook poți să găsești
Și doar nasturi minunați
În povești o să aflați.
Din Polonia sosește nasturele militar
Nasturi și mai speciali ne dă România-n dar
Și din Cehia sosește nasturele fericit
Cel din Turcia ne-arată că e gata de iubit.
Povești frumos create
Și mai apoi desenate
De copii, educatori
Și-apoi iar vor fi citite
Altor copii ca și noi.
Ca urmare a implementării proiectului am stimulat şi cultivat interesul preşcolarilor pentru utilizarea unor materiale scoase din contextul în care sunt folosite în mod curent ducând făcând astfel ca învățarea să fie parte din viață.
Am utilizat instrumentele TIC mai mult ca niciodată, atât pentru documentare cât și pentru derularea activităților, mai ales în momentul în care am intrat în online, pentru că trebuie să recunoaștem avem în fața noastră generații pentru care tehnologia este principala modalitate de liniștire și de divertisment. Cred că principala provocare pentru noi, dascălii, este să-i învățăm pe copiii, încă din grădinițe, să utilizeze tehnologia în manieră responsabilă.
Bibliografie
1. Curriculum pentru educație timpurie, MEN, 2019.
2. Suport pentru explicitarea și înțelegerea unor concepte și instrumente cu care operează curriculumul pentru educație timpurie, 2019.
3. Repere fundamentale în învățarea și dezvoltarea timpurie a copilului de la naștere la 7 ani, Ministerul Educației UNICEF România Centrul Step by Step pentru Educație și Dezvoltare Profesională, 2024
4. etwinning.ro