Este binecunoscut că lectura de la vârste fragede joacă un rol important în dezvoltarea globală a copilului și tocmai din acest motiv m-am alăturat unui proiect care are la bază lectura completată ulterior cu activități din toate domeniile de dezvoltare.
Așadar în cadrul proiectului ”The colourful world of Elmer” am abordat 7 povești scrise de David McKee, care îl au ca și personaj pe Elmer, elefantul multicolor. După lecturarea poveștii, copiii aveau de realizat misiuni fie pentru a-l ajuta pe Elmer, fie pentru a imita comportamentul elefantului. Misiunile, gândite împreună de către echipe internaționale, trebuiau să aibă la bază povestea și să vizeze competențe cheie: comunicarea în limba maternă și în alte limbi, competențe din domeniul STEM, digitale, sociale și civice.
Pe tot parcursul proiectul, partenerii din cele 4 țări participante au menținut legătura atât prin postări clare în Twinspace, dar și printr-un grup de Messenger. În ceea ce privește colaborarea din acest proiect pot spune că tot proiectul a fost bazat pe colaborare. Încă de la începutul proiectului, partenerii au fost grupați în echipe cu câte 2 – 3 membri care trebuiau să conceapă misiunile pentru câte o poveste din cele selectate. Am fost consultați în alegerea poveștilor printr-un document Google. Colaborare a existat apoi și în cadrul misiunilor, numeroase misiuni încurajat colaborarea prin întâlniri online cu copiii, prin crearea de produse care trebuiau trimise unui anumit partener sau prin crearea de materiale în care un partener scrie textul iar celălalt trebuia să deseneze/ ilustreze textul,
Împreună cu copiii din grupa mică ne-am străduit să indeplinim toate misiunile din acest proiect: am votat logo-ul preferat, am colorat elefantul trimis de partenerul din Grecia în cadrul Code Week, am contribuit la ilustrarea mesajului pentru Ziua Internațională a Cărții pentru Copiii 2023, ne-am jucat online cu partenerii din Grecia pentru a aduna un anumit număr de obiecte și de o anumită culoare, în funcție de cum de dădea roata, am ilustrat textul propus de partenerii din Grecia, colorând imagini din poveste și creând un colaj, am ales obiectele galbene și verzi pentru un curcubeu colaborativ. Am contribuit la crearea unui quilt (pătura) digital(a) prin decorațiunile de Crăciun realizate în grupă având în minte cuvântul ”JOY”. Ne-am jucat cu partenerii din Germania online, ajutându-l pe Elmer să ajungă la linia de final, noi cei din grupa mică am avut o activitate unplugged, copii din Frankfurt dându-ne indicațiile în engleză cum să pășim pe traseul lui Elmer, ei au utilizat roboți. Chiar dacă a fost mai dificil pentru noi am colorat cifrele din Jamboard împreună cu copiii din Grecia.
Fiind un proiect eTwinning desigur că utilizarea tehnologiei a reprezentat miezul întregii activități, instrumentele folosite evidențiind activitățile proiectului. Am utilizat cu precădere Canva, Gennialy, Padlet, Storyjumper, Google Documents, Jamboard, Emaze, Wordwall. Am utilizat Pic collage pentru crearea colajelor și prezentarea fotografiilor din timpul realizării activităților.
Pentru întâlnirile online am utilizat atât funcția din Twinspace, dar și apeluri video prin Messenger.
Componenta de Let’s have fun din cadrul fiecărei povești a vizat crearea sau identificarea unor jocuri online, în acord cu tematica poveștii care să mențină interesul copiilor pentru povești și pentru proiect. Astfel că jocurile au fost create în jigsaw, scratch, wordwall, gennialy, learningapps, puzzel.org, Google docs, teachingbooks.net.
Proiectul a avut la bază 7 povești care îl au protagonist pe Elmer, elefantul multicolor, scrise de David McKee: Elmer, Elmer și curcubeul, Elmer și cursa, Elmer și hipopotamii, Elmer și Rose, Elmer și Willbur, Elmer și Monstru. Poveștile le-am citit, le-am povestit pe cele care sunt disponibile doar în limba engleză, utilizând tehnici variate pentru a capta atenția copiilor și a menține interesul lor pe tot parcursul poveștii. Pentru a fixa și a evidenția mesajul poveștii am utilizat metode interactive în care copiii au putut mânui imagini din povești, siluete ale personajelor, am făcut dramatizări ale poveștilor.
După prezentarea poveștii, urma realizarea misiunilor, trei la număr, care prin activitățile propuse subliniau mesajul poveștii și asigurau transferul acestuia în viața cotidiană.
Pentru fiecare poveste au fost propuse jocuri online cu caracter opțional.
Pentru realizarea misiunilor am organizat copii pe grupuri mici, în perechi însă am avut și momente de abordare frontală și muncă individuală.
În învățământul preșcolar integrarea curriculară a proiectelor eTwinning este facilă deoarece conținuturile de formare a comportamentelor propuse de curriculum pentru educație timpurie sunt la latitudinea cadrului didactic. Poveștile cu Elmer sunt potrivite vârste iar Elmer a devenit rapid vedeta grupei. Valorile transmise prin poveștile cu Elmer au putut fi valorificate și în cadrul proiectului propus de Ministerul Educației: ”Joc, respect și bucurie” care își propune promovarea valorilor autentice în rândul preșcolarilor.
Acest proiect este un proiect multidisciplinar care a vizat dezvoltarea globală a copiilor, disciplinele preșcolare îmbinându-se armonios. Sarcinile oferite de misiuni au vizat dezvoltarea creativității, a gândirii critice, a simțului artistic, a curiozității și a abilităților digitale prin:
- lucrări artistice solicitate – Elmer3D, vaza cu flori-pictura lui Renoire, crearea de ilustrații pentru un text pregătit de copiii din Grecia, crearea unei picturi cu un elefant în stilul pictorilor abstracți: Kadinsky, Miro, Klee.
- STEM: experimente, elemente de design pentru casa girafei și a elefantului, cunoștințe despre animale din junglă.
- dezvoltarea de abilități socio-emoționale prin identificarea și exprimarea propriilor emoții/ trăiri, muncă în echipă, empatie față de cei în nevoie (Rose, hipopotamii, Curcubeul)
- comunicării atât în limba română cât și engleză prin repovestirile/dramatizările organizate dar și prin interacțiunile cu copiii-parteneri din proiect.
Prin misiunile propuse, prin prezentarea poveștilor cu Elmer și a jocurilor online, consider că la finalul proiectului copiii din grupa mică, pe lângă faptul că și-au făcut un nou prieten – pe Elmer, au dobândit un vocabular activ mai bogat atât în limba română cât și în cea engleză, și-au însușit comportamente specifice domeniului cognitiv, socio-emoțional, motric. Copiii au devenit mai creativi, au înțeles că internet mai înseamnă și loc de învățare.
Evaluarea proiectului s-a realizat atât pe parcursul proiectului cât și la finalul acestuia, copiilor fiindu-le cerută părerea cu privire la activitățile proiectului.
Pe baza poveștilor, am realizat câteva versuri care erau memorate de către copii:
Elmer e-un elefănțel
Tare curios de fel
Colorat dar și glumeț
Diferit e, cum vedeți.
Curcubeul a ajutat, atunci când
Culoare i-a dat.
Elmer nu a sărăcit
Ba chiar s-a îmbogățit
Cu prieteni și mai mulți
Pe care generozitatea-i, i-a adus.
Bun prieten Elmer este
După cum știm din poveste,
Cu Rose se-mprietenește
Drumul spre casă-i găsește.
Cursa este importantă
Însă, nu doar ea contează,
Ci cum concurezi e cheia,
Fii corect și nu trișa
Vei primi răsplata ta.
Când barajul e blocat,
Elmer degeaba nu a stat
Cazul, el a cercetat
Însă plin de bunătate
Apa cu hipopotami-mparte.
Și apoi i-a ajutat
Barajul de-au deblocat.
Elmer e încrezător,
Când păroasa creatură
Rage cât o ține gura,
Și toți fug de frica ei.
Îi ajută să-nțeleagă
Că s-au speriat degeaba
Ei de ea și ea de ei.
Să fii bun și generos,
Încrezător și prietenos
Vezi, nu este foarte greu.
Elmer este un erou,
Și cu haz el ne învață,
Cum putem răzbi în viață.