Tehnologiile moderne – punct de atracție pentru elevi

Ponderea între învăţământul clasic şi cel digital în România este de 95% clasic şi 5% digital, conform declaraţiilor lui Alexandru Holicov, CEO Adservio, platformă românească digitală pentru management educaţional. România se află în topul ţărilor cu cele mai slabe investiţii în educaţie iar la capitolul digitalizare ne situăm mult sub nivelul Europei. Chiar dacă piaţa serviciilor pe segmentul educaţional se dezvoltă pe zi ce trece, problema stă, în continuare, în gradul scăzut de implementare la nivelul şcolilor, mai exact lipsa fondurilor şi a unei legislaţii care să permită unităţilor şcolare să adopte soluţii moderne de management educaţional, transformarea digitală fiind una dintre soluțiile la provocările actuale ale sistemului educațional din România.

O parte dintre profesorii de specialitate au anticipat rolul important pe care tehnologia îl are în predare și învățare și au căutat metode de a o integra în întregul proces al educației găsind soluții de digitalizare accesibile, ușor de folosit şi de administrat și care oferă un conținut educațional vast. Un alt beneficiu cheie este legat de colaborare și diseminare. De exemplu, o clasă întreagă poate contribui la crearea unui singur document. Elevii au acces instant la resursele puse la dispoziție de profesori, iar aceștia din urmă au la dispoziție mecanisme online de feedback individual sau de grup cu privire la activitatea, performanțele și lucrările elevilor. În plus, utilizatorii pot crea diverse opțiuni personalizate, pentru a derula proiecte școlare sau extrașcolare, în interiorul platformei. Testele și bibiloteca online, o colecție în continuă creștere de materiale educaționale pentru profesori și elevi, sunt, de asemenea, extrem de utilizate.

Învăţământul modern al mileniului trei se va axa pe două mari direcţii: digitalizare (IT) şi biotehnologii. Utilizarea calculatorului în procesul de învăţare devine o necesitate în condiţiile dezvoltării accelerate a tehnologiei. Pentru noile generaţii de elevi, deja obişnuiţi cu avalanşa de informaţii multimedia, conceptul de asistare a procesului de învăţământ cu calculatorul este o cerinţă intrinsecă. Interacţiunea elev-calculator permite diversificarea strategiei didactice, facilitând accesul elevului la informaţii mai ample, mai logic organizate, structurate variat, prezentate în modalităţi diferite de vizualizare.

Softul educaţional este un produs special proiectat pentru a fi utilizat în procesul de învăţare. Softurile interactive pentru predarea de cunoştinţe noi creează un dialog (asemănător dialogului profesor-elev) între elev şi programul (mediul) respectiv. Interacţiunea poate fi controlată de computer (dialog tutorial) sau de elev (dialog de investigare). Termenul generic de tutor desemnează softul în care „drumul” elevului este controlat integral de computer. Softuri pentru testarea cunoştinţelor. Reprezentând poate gama cea mai variată, întrucât specificitatea lor depinde de mai mulţi factori – momentul şi scopul testării, tipologia interacţiunii (feedback imediat sau nu).

Softurile interactive pentru predarea de cunoştinţe noi

Un soft de simulare permite realizarea controlată a unui fenomen sau sistem real prin intermediul unui model care are un comportament analog. Astfel de programe oferă posibilitatea observării modelului în care se schimbă comportamentul sistemului în funcţie de modificările operate ceea ce facilitează înţelegerea fenomenului şi nu implică riscurile şi cheltuială fenomenuli real.

În literatura de specialitate se disting două moduri de intervenţie a computerului în instruire:

  • Direct – cînd computerul îndeplineşte principală sarcină a profesorului, adică predarea;
  • Indirect – computerul funcţionează ca manager al instruirii.

Intervenţia indirectă constă în utilizarea computerului pentru controlul şi planificarea instruirii în care calculatorul preia o parte din sarcinile profesorului:

  • Prezintă elevului obiectivele de atins şi părţile componente ale cursului;
  • Atribuie sarcini de lucru specifice din manualul sau caietul de lucru asociat cursului respectiv

Platforma de învăţare on-line este bazată pe principii educaţionale moderne fiind o modalitate interactivă de instruire şi gestiune a conţinutului educaţional. Principalele beneficii oferite de utilizarea platformelor e-Learning în procesul de predare, învăţare şi evaluare sunt:

  • sprijinirea procesului didactic prin mijloace informatice moderne, punând la dispoziţia profesorilor un instrument complementar, flexibil şi eficient;
  • monitorizarea procesului educaţional şi a rezultatelor obţinute de elevi, atât pe perioada cursurilor, cât şi după finalizarea acestora;
  • planificarea eficientă a resurselor (profesori, săli de curs);
  • facilitarea procesului de învăţare, mărind receptivitatea şi gradul de asimilare al cunoştinţelor;
  • stimularea creativităţii şi competiţiei, a lucrului individual şi în echipă;
  • posibilitatea de simulare a unor fenomene ca substitut pentru materialele şi instrumentele didactice costisitoare sau dificil de procurat;
  • trecerea de la învăţarea bazată pe memorarea mecanică a informaţiei (learning by memorizing), la învăţarea bazată pe experiment, pe descoperire, (learning by doing).

Revoluţia digitală va schimba piaţa forţei de muncă în viitorul apropiat, iar meserii noi vor începe să înlocuiască multe dintre profesiile din ziua de azi. Tranziţia a început deja, iar meseriile viitorului devin pe zi ce trece o realitate.

Bibliografie

1. Cerghit I., Neacşu I., Negreţ-Dobridor I., 2001– Prelegeri pedagogice, Ed. Polirom, Iaşi;
2. Chiş V., 2011 – Activitatea profesorului între curriculum şi evaluare. Ed. Presa Universitară;
www.businessmagazin.ro
www.cotidianulagricol.ro
www.agrim.ro/

 

prof. Anamaria Andriuca

Liceul Tehnologic Agricol Olga Sturdza, Miroslava (Iaşi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/anamaria.andriuca

Articole asemănătoare