Studiu privind rezolvarea unui conflict în unitățile școlare. Conflictul părinte-elev

Conflictele  sunt dezacorduri în ceea ce privește atitudinile, scopurile, sunt o amenințare a valorilor personale, lupta pentru putere, dezacord în privința mentalității, a elementelor morale, plasarea responsabilității. În orice clasă de elevi pot apărea conflicte care influențează situațiile tensionale pe care membrii implicați le pot simți. Astfel, intervin conflicte ce preconizează o victimă și un inculpat. Conflictele se pot instala la diferite niveluri, fie la adresa unui elev, a unui profesor, a unui părinte sau a instituției implicate.

Conflictele izbucnesc din diferite motive și pot avea caractere diferite precum: normale, patologice, funcționale, disfuncționale, normale, anormale, minore, majore.

Într-o colectivitate educațională inevitabil pot apărea diverse conflicte deoarece se adună într-un grup de elevi caractere diferite cu personalități puternice, aici fiind de fapt lupta pentru existență, pot apărea diferite feluri de gândire și diferite idealuri, pot fi copii darnici, dar și copii egoiști ce nu știu să împartă un lucru. Aici, profesorul contribuie cu explicația, problematizarea și medierea.

Cauzele care pot genera conflicte sunt diferite, de la situație la situație, însa ele pot fi provocate în mod special de lipsa de comunicare, lipsa de atenție în raport cu așteptările elevilor sau a părinților, dificultatea integrării în colectivul de elevi. Lipsa de obiectivitate în colectivul de elevi este deseori observată în principal de elevi, iar atunci când se fac preferințe și se exclud anumiți elevi, lucru acesta afectează întreaga clasă. În acest caz poate interveni problema etichetării cu privire la relația elev-profesor. Lipsa de apreciere a aptitudinilor elevilor și lipsa încurajării este văzută ca o delasare, iar în acest caz problemele se vor rezolva pasiv.

Comunicarea cu elevii este foarte importantă, încă de la început se stabilește un set de reguli ce trebuiesc respectate pe parcurs, asumarea consecințelor în cazul încălcării regulilor, primirea unei recompense atunci când respecți și urmezi aceste reguli.

Comunicarea se face atât între elevi și profesori, dar și între elevi. Colectivul de elevi trebuie să fie unit, puternic, să știe cum să își apere interesele și dorințele, să propună activități și probleme de dezbatere.

Profesorul trebuie să se manifeste pozitiv în orice situație ce implică un conflict educațional, să ajute elevii să constientizeze greșelile, să realizeze un raport permanent al comportamentului unui elev aflat în conflict întărindu-i mai apoi personalitatea prin explorarea unor consecințe pozitive.

În momentul în care se ivește un conflict, este nevoie de înțelegere pentru a recepta părerile exprimate și pentru a identifica motivul real urmând ca să se realizeze o analiză comparativă din prisma obiectivității. Astfel se vor căuta puncte comune pozitie pentru a construi o pistă de plecat. Discuțiile în prealabil vor fi realizate individual pentru a completa puzzle-ul ca un studiu de caz. Se poate astfel solicita și implicarea unei părți neutre cum este și în cazul nostru, doamna psiholog. Consilierea educațională este primul pas pentru a dezvolta o comunicare deschisă în discuții de grup.

Pasul final în ameliorarea unui conflict îl reprezintă și cererea de scuze în mod direct urmată de o explicație necesară și utilă pentru a preveni un viitor conflict. Astfel, elevii pot învăța o noua lecție de viață.

Identificarea tipului de conflict

În orice unitate de învățământ pot apărea conflicte de natură diferită, însă indiferent de ce conflict este vorba, se vor cauta soluții cât mai bune și cât mai corecte. În acest caz, vom vorbi despre un conflict între un părinte și un elev; este adevărat că astfel de conflicte nu sunt chiar comune deoarece în majoritatea cazurilor accentul se punea pe conflictul elev-elev sau chiar elev-profesor.

Descrierea conflictului

În cursul zilei de 13 aprilie, s-a instalat un nou conflict în instituția particulară numită Școala Particulară … din Bacău. În urma conflictului, s-a realizat o anchetă pentru a soluționa problema. Conflictul ilustrat ulterior s-a iscat între un părinte și un elev.

Se precizează că acest conflict a intervenit intr-o instituție particulară, în care fiecare părinte are dreptul la un cuvânt de spus. Nu există preferințe sau excepții deoarece fiind o școală particulară, părinții plătesc lunar o sumă pentru asigurarea unui loc pentru copil și educarea acestuia la standarde ridicate. Prin urmare, se cere exigență și respect, iar fiecare părinte are dreptul de a reclama, de a-și retrage copilul de la învățământul particular. Într-o asemenea instituție există și avantaje dar și dezavantaje.

«O școală particulară se cere a fi la standarde înalte, cu profesori și colectiv de elită. Plătim pe luna o suma mare, dar vrem să știm că este spre binele copilului nostru, să știu că este în siguranță și că i se acordă atenție și i se oferă o pregătire foarte bună. Pentru aceste motive mi-am trimis copilul la o școală particulară, dar ca părinte nu pot concepe ca atunci când mă duc să – mi iau copilul de la școală, să îl văd lovit sau să se plângă de anumite situații sau probleme ce au intervenit în timpul zilei. Ca mama, pot înțelege că acel copil nu este vinovat de boala pe care o suferă, în aceeași măsură regret și înțeleg și suferința mamei lui Alexandru. Recunosc că acel copil are nevoie de atenție specială și trebuie integrat într-un colectiv, însă aici intervine și suferința unei mame ca mine, care cred că îmi doresc binele și pentru copilul meu, căci înainte de toate el este pe primul loc în viata mea. Fiecare mama își apără puiul cum poate, iar aici eu îmi apăr copilul meu.» a spus doamna Popescu, mama lui Andrei.

Doamna Popescu este mama elevului Andrei de la clasa a șasea. Dânsa a avut plângere cu referire la elevul Alexandru, colegul lui Andrei. Doamna Popescu a convocat o ședință la care a participat mama lui Alexandru, doamna Popescu, doamna dirigintă și domna director pentru a-și exprima punctul de vedere.

Problema s-a petrecut în felul următor: în data de 12.04.2013 la ora 12.20 în timpul orei de diriginție, elevul Alexandru l-a lovit pe elevul Andrei, astfel încât Andrei a suferit o lovitură puternică la cap, rămânând inconștient pentru câteva momente. Ulterior, Andrei s-a ridicat însă a avut nevoie de atenția unui medic deoarece pierdea sânge de la rana provocată.

Se menționează că elevul Alexandru suferă de ADHD (o formă a Sindromului Down). În acest caz, intervine doamna psiholog cu o scurtă descriere a acestei afecțiuni. «Copii cu ADHD prezintă un altfel de comportament ce presupune slaba capacitate de concentrare a atenției, impulsivitate și hiperactivitate. Simptomele se pot manifesta intens în unele situații. Deși se remarcă nivelul ridicat de inteligență a acestor copii, acesta trebuie însă asociat cu alte trăsături ce intervin în discuție: ADHD poate afecta educația copilului și succesul școlar, acești copii nu beneficiază de o dezvoltare normală, deseori intervenind hiperprotectivitatea, egoismul, nevoia de atenție și implicare, momente de agresivitate în unele cazuri speciale, schimbări și comportament. Toate aceste cazuri conduc la stări tensionale în clasă.

Diagnosticarea acestui sindrom se realizează pe o perioadă îndelungată, acumulând date medicale, un jurnal de comportament educațional și social. În urma diagosticării asupra examinării evoluției copilului, urmează discuțiile deschise între cadre didactice, instituție, părinți și psihologi. Părerea unui cadru didactic sau a unui părinte nu este echivalentă cu părerea și diagnosticul unui specialist. Evaluarea copilului se face continuu, copilul beneficiază și de un tratament medical. Diagnosticul este foarte complex și poate fi de multe ori tratat cu subiectivitate, de aceea este necesar să se coreleze informațiile asupra stării copilului cu factorii gradului de integrare socială.» a declarat doamna psiholog.

Doamna Popescu a solicitat părerea unui psiholog, a profesorului de clasă și a directorului școlii în urma conflictului, căutând astfel o soluție pentru ameliorarea sau evitarea acestei probleme. Fiecare persoana a venit cu argumente atât pro cât și contra pentru a căuta un consens situației iscate.

«Sunt conștientă că Alexandru suferă de această boală și încerc să îi ofer un sprijin și să îi pun la dispoziția lui un colectiv de specialiști care să se ocupe de starea lui. Îmi plânge inima când aud ceea ce se întâmplă, îi înțeleg și opinia doamnei Popescu, însă trebuie să înțelegeți că și copilul meu merită să aibă parte de o educație bună, de prieteni și de un colectiv în care să comunice și să socializeze. Nu este ușor nici pentru mine, dar nici pentru el. Are momente în care nu gândește lucid, dar dacă îl lași în pace, el își vede de treaba lui. Trebuie încurajat dacă face bine și trebuie să îi explicăm ce e bine și ce e rău. El trebuie să fie motivat pentru a face un lucru, iar dacă l-a făcut bine, atunci îl felicităm și îl încurajăm să meargă mai departe. El este un copil foarte deștept, chiar dacă nu este atent când i se predă ceva, el mai târziu îți povestește ceea ce profesorul a spus. Este un copil foarte activ și sensibil. Recunosc că este o problemă atunci când apar astfel de conflicte, dar nu găsesc alte soluții. Trebuie să aibă și el parte de o viață normală căci este un copil.» a spus doamna Ionescu, mama lui Alexandru.
Doamna Popescu a hotărât în urma acestui conflict fie să își retragă copilul de la școala particulară, fie doamna Ionescu să își retragă copilul în condițiile în care acesteia i s-a mai atras atenția de mai multe ori, de la mai mulți părinți nemulțumiți. Cazul acesta a fost o problemă de la început, însă soluționarea problemei până în prezent a fost realizarea unui compromis și integrarea acestui copil într-un colectiv de elevi.

Decizia acestui conflict urmând să fie luată în considerare după discuția dintre profesori, diriginte, comisia de părinți și directorul instituției și psihologul. Se realizează și o analiză SWOT a elevului Alexandru, în care toți membrii vor include argumente atât pro cât și contra. În urma analizei SWOT și a discuției purtate cu toate părțile implicate, se va căuta cea mai bună soluție de rezolvare a  problemei astfel încât să se ia în calcul și metoda Win-Win încât ambele părți să fie satisfăcute.

Decizia majoră în acest caz îi aparține directorului școlii particulare care se va sfătui în totalitate cu psihologul ce a participat încă de la început la acest caz și cunoaște toate aspectele problemei în cauză.

Strategia de rezolvare a conflictului

Resurse

Pentru a căuta o soluție cât mai bună pentru conflictul cauzat și pentru a remedia problema iscată, vom vedea care din cele două părți aflate în conflict are dreptate. Se vor aduce cât mai multe argumente atât pro cât și contra. Atât elevii cât și profesorii sunt invitați să își exprime părerea public. Părerea exprimată se va realiza în scris completând un chestionar cu întrebări pentru a găsi o soluție.

Părinții ambilor elevi vor fi nevoiți să completeze de asemenea un chestionar pentru a cerceta și părerea lor. Chestionarele sunt realizate de psihologul școlii și va fi avizat de conducerea școlii.

Elevii implicații în conflict nu vor fi de față pentru a obține astfel cât mai multe răspunsuri sincere și fără abțineri de la comentarii.
1. Cum vi se pare comportamentul lui Alexandru în timpul orelor? Dar în pauze?
2. Este Alexandru un copil ce cauzează probleme?
3. A fost Alexandru violent cu colegii săi?
4. Au mai existat astfel de conflicte până în prezent?
5. Care este părerea voastră despre Alexandru? Dar despre Andrei?
6. Deranjează Alexandru orele de curs?
7. Cum se poarte Alexandru în colectiv? Cum vă purtați voi cu el?

Analiza SWOT

Denumirea analizei SWOT provine din limba engleză, iar fiecare inițială reprezintă o perspectivă din care se privește problema în discuție.

S- strenghts (puncte tari)
W-weakneeasses (puncte slabe)
Prin identificarea punctelor tari și a punctelor slabe se poate pune în balanță atât gradul de gravitate a conflictului, cât și găsirea unei posibile soluții favorabile persoanelor în cauză. Punctele tari descriu atributele pozitive ce adaugă un avantaj situației în cauză. Punctele slabe fac referire la lipsa de experiență și limitarea resurselor, ele captează doar aspectele negative care vor avea de concurat împotriva aspectelor pozitive.

O-opportunities (oportunități)
T-threats (amenințări)
Oportunitățile și amenințările prezintă un atu ce trebuie luat în calcul înaintea calităților și defectelor. Oportunitățile evaluează în final factorii atractivi ce implică prosperitatea și te ajută să revizuiești situația într-o manieră plăcută prin implementarea unor noi strategii de lucru. Amenințările sunt posibile provocări care prezintă un aspect negativ asupra instituției sau persoanei în cauză.

Puncte tari

  • atenția lor este îndreptată asupra lucrurilor ce prezintă interes (materii preferate)
  • prezintă un IQ ridicat, au o memorie foarte bună și de lungă durată
  • aptitudinile lor sunt îndreptate spre creativitate sau științe (matematică)
  • sunt foarte sensibili și afectivi
  • învață și răspund cu succes la lecții

Puncte slabe

  • elevul suferind de ADHD nu își poate concentra atenția mai mult timp asupra unei activități
  • nu are răbdare, ceea ce il determină să își caute altceva de lucru, fapt ce îi deranjează pe ceilalți elevi.
  • prezintă uneori un comportament violent
  • necesită mult mai multă atenție și ajutor specializat
  • prezintă probleme de vorbire și dicție ceea ce face ca mesajul să fie exprimat lent și greu de perceput
  • acest elev nu acceptă ideea de a împărți
  • nu îl poți evalua într-o manieră logică și normală, ci apelezi la alte maniere

Oportunități

  • integrarea în clasa de elevi și în societate
  • terapia cu psiholog și logoped aduce șanse mari pentru a ține sub control situația.
  • progresele se observă în timp, însă întreruperea tratamentului și a observației poate conduce la eșec.

Amenințări

  • nu conștientizează pericolul și lucrurile ajung la extrem
  • elevul deseori lovește elevii voluntar, chiar dacă apoi conștientizează
  • nu îi poți controla fără ajutorul unui specialist
  • nu respectă regulile și transformă pe NU în DA chiar dacă i se explică că nu are voie și nu este frumos.
  • perturbarea grupului de școlari
  • prezintă un exemplu negativ pentru cei din jur

Stabilirea strategiei

În urma discuțiilor aprofundate, s-a stabilit și modalitatea de rezolvare a acestui conflict educațional. Doamna Popescu împreună cu comisia de părinți au acceptat în continuare integrarea lui Alexandru în colectivul de elevi, însă la următoarea abatere se va soluționa printr-un compromis, astfel încât mama lui Alexandru va fi nevoită să îl mute pe copil la o alta școală. Lui Alexandru i se va oferi în continuare tratament și atenție din partea unui psiholog și a unui logoped pentru a-i cerceta evoluția. Astfel, în prezent se satisfac ambele părți prin metoda win-win, părtile implicate vor rămâne în relații bune în continuare, incidentul se va uita, iar elevii sunt rugați ca să se poarte frumos și civilizat, iar din această poveste să învețe ceva bun. Doamna Ionescu a fost de acord cu soluția găsită și a precizat că se va ocupa de acum mult mai mult de Alexandru oferindu-i îngrijirile necesare pentru a progresa în timp.

Factorii diminuării conflictului

Conflictul nu trebuie privit neapărat ca un lucru negativ, ci din contra, dintr-un conflict putem învața lucruri noi, putem valorifica altfel o problemă și putem aprecia situația din timp pentru a evita un conflict.

Unul dintre cei mai importanți factori ai diminuării unui conflict în situația aceasta este evitarea etichetării: atât elevii cât și profesorii sunt rugați să il trateze pe Alexandru ca un copil normal pentru a-i face mai ușoară integrarea în colectiv și pentru a-i păstra curat numele, pentru a nu fi arătat cu degetul sau chiar a fi subiectul unei discuții.

Un alt factor important poate fi reprezentat prin instrumentarea indivizilor cu tehnici de rezolvare a conflictului. În acest caz, psihologul va discuta pe rând cu părinții implicați în conflict, dar și cu colegii lui Alexandru. La sfârșitul anchetei, se va lua decizia, iar acest subiect va rămâne tabu. Este important să protejam identitatea unui copil, să îi păstrăm inocența și puritatea.

Evaluarea

Evaluarea conflictului educațional descris se face prin intermediul unui chestionar pentru a păstra în scris dovezile anchetei realizate. Se va răspunde sincer și concret, iar răspunsurile vor fi analizate într-o comisie.

Valorificarea

Conflictul educațional ce a fost surprins între un părinte și un elev va fi ulterior discutat în cadrul orei de dirigenție, unde se va dezbate problema, căutând astfel informații și păreri cu referire la subiectul propus. Dirigintele va explica elevilor ce a fost bine și ce nu, iar pe baza aceasta și conflictul se va ameliora și tensiunea din clasă se va diminua. Elevii sunt rugați să vorbească deschis și să vină cu păreri și concluzii, iar dirigintele roagă ca acest incident să nu se mai repete, explicându-le elevilor că o relație de colegialitate/ prietenie trebuie să fie una strânsă, puternică și în care să existe încredere și respect.

 

prof. Ioana Alina Trandafir

Liceul Tehnologic Anghel Saligny, Bacău (Bacău) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/ioana.trandafir

Articole asemănătoare