Strategii didactice moderne pentru dezvoltarea competențelor-cheie

Societatea se află  în continuă schimbare iar  educația trebuie să pregătească elevii nu doar pentru examene, ci mai ales pentru viață. Competențele-cheie  fac referire la: comunicare, gândirea critică, creativitatea, competențele digitale sau învățarea autonomă. Toate acestea devin obiective centrale ale procesului instructiv-educativ, indiferent de disciplina predată.

Abordări moderne în procesul didactic

Pentru a dezvolta aceste competențe, cadrele didactice  trebuie să adopte strategii didactice interactive și  centrate pe elev. Învățarea prin cooperare, proiectele interdisciplinare, studiul de caz, învățarea bazată pe probleme (problematizarea trecută la un nivel superior, sub forma unei dezbateri chiar) sau metodele interactive cu suport digital sunt doar câteva dintre abordările eficiente.

Rolul evaluării formative

Evaluarea este parte integrantă a procesului instructiv-educativ, oferind elevilor ocazia de fiecare dată când primesc rezultatele unei evaluări să reflecteze, să își asume responsabilitatea pentru propriul progres și să găsească soluții de îmbunătățire a rezultatelor obținute. Portofoliile, autoevaluarea și feedbackul regulat sunt instrumente valoroase. Într-o societate bazată pe cunoaştere, competenţele-cheie sub formă de cunoştinţe, abilităţi şi atitudini adecvate fiecărui context au un rol fundamental în cazul fiecărui individ. Acestea asigură o valoare adăugată pentru piaţa muncii, coeziunea socială şi cetăţenia activă, oferind flexibilitate şi adaptabilitate, satisfacţie şi motivaţie. Întrucât toată lumea ar trebui să le dobândească, din păcate elevilor cu cerințe educaționale speciale  le revine mai dificil achiziționarea acestora pentru a asigura integrarea deplină în cadrul strategiilor şi infrastructurilor ţării noastre, în special în contextul învăţării pe tot parcursul vieţii.

Îmbunătățirea competențelor cheie în învățământ se face prin crearea/ testarea/ pilotarea și implementarea unui program educațional integrat în vederea creșterii calității educației la nivel de sistem.

Implicarea activă a elevilor

Un elev activ, motivat și implicat este mai deschis spre învățare și dezvoltare. Activitățile care încurajează curiozitatea, colaborarea și exprimarea personală contribuie la formarea unor tineri autonomi și competenți.

Cadrele didactice (psihopedagogii speciali) și educatorii sunt instrumentul de referinţă pentru acești tineri cu dizabilități, pentru educaţia şi formarea acestora ca cetățeni activi ai țării. Ei trebuie să încerce să le asigure:

  • sprijin, în funcţie de nevoile şi competenţele lor specifice;
  • o educaţie şi formare adecvată pentru piaţa muncii.

Competenţele-cheie sunt esenţiale datorită caracterului lor transversal. Ele asigură valoare adecvată pentru ocuparea forţei de muncă, coeziunea socială, ceea ce explică importanţa învăţării pe tot parcursul vieţii din punctul de vedere al adaptării la schimbare şi al integrării.

Incluziunea socială a persoanelor cu dizabilităţi poate fi realizată cu succes numai folosind o abordare complexă, care se axează pe toate aspectele cheie ce ţin de integrarea socială: locul de muncă, sănătate, asistenţă socială, educaţie, familie, hrană şi locuinţă. Persoanele cu dizabilităţi sunt considerate socialmente dezavantajate, din cauza lipsei unor acţiuni de ajutor în realizarea rolului lor în societate, în reducerea obstacolelor de ordin cultural, social, economic şi fizic, care ar permite persoanelor cu dizabilităţi un mod de trai decent.

Strategiile didactice moderne nu trebuie privite ca și cum ar exista pentru a înlocui tradiția, ci pentru a o completa  și a o actualiza. Un învățământ de calitate presupune profesori deschiși la schimbare, capabili să îmbine inovația cu experiența pentru a sprijini formarea integrală a elevilor.

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Andreea Elena Olariu

Școala Gimnazială, Filipeni (Bacău), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/andreea.olariu