Biblioteca școlară poate fi considerată centrul sistemului educațional, deoarece oferă elevilor resurse actualizate permanent.
O școală fără o bibliotecă ar fi ca un trup fără suflet, cele două fiind elemente inseparabile, care ar înceta să funcționeze una fără cealaltă, deoarece servesc aceluiași scop : școala, prin cadrele didactice, educă elevii, iar biblioteca, prin intermediul cărților, educă elevii oferind suport în procesul învățării. Școala și biblioteca se află așadar într-o relație de complementaritate, încurajând studiul individual.
Obiectivele generale ale unei bibliotecii:
1. Susținerea procesului educativ prin resursele oferite;
2. Ghidarea elevilor care ȋi solicită ajutorul, atât la școală cât și acasă
3. Dezvoltarea competențelor de lectură și literație.
Rolurile bibliotecii școlare:
1. Promovarea și dezvoltarea competențelor de lectură
2. Încurajarea ȋnvățării prin descoperire
3. Stimularea studiului individual prin varietatea de resurse pe care le oferă.
4. Motivarea elevilor, astfel ȋncât aceștia săși dezvolte gândirea critică și analitică
5. Oferirea de oportunități de lectură
6. Oferirea de informații actualizate pentru corpul profesoral și pentru elevi
7. De a oferi informații actualizate atât pentru corpul profesoral cât și pentru elevi.
8. Dezvoltarea plenară a personalității și culturii elevilor
9. Consolidarea deprinderilor unei vieți independente
Dezvoltarea competențelor de lectură vs realitatea cotidiană
Este cunoscut faptul că lectura este capabilă să transforme viața omului și întreaga societate. Cu toate acestea, statisticile actuale susțin faptul că un număr alarmant de copii au pășit în secolul al XXI-lea fără să știe să citească sau să își scrie numele.
Astăzi, când navigatul pe internet, utilizarea gadgeturilor și comunicarea prin SMS și Messenger sunt la ordinea zilei,când AI prinde tot mai mult teren ȋn viața copiilor noștri, cititul unei cărți în liniște într-un colț de bibliotecă a devenit o idee ce ar părea ȋnvechită pentru tânăra generație, suprasaturată de caruselul imaginilor, asaltată de informații din toate părțile, dar care, paradoxal, nu deține cunoștințe solide de cultură generală. În timp ce tehnologia acaparează încet viața fiecărui copil, cititul unei cărți este din ce în ce mai rar.
Beneficiile lecturii
Lectura implică elemente importante, ea nu se rezumă doar la un hobby, ci este o necesitate, un instrument primar al educației. Prin lectură copilul poate să-și înțeleagă mai bine propriile experiențe de viață și în același timp prin lectură el pornește într-o călătorie aventuroasă spre autocunoaștere.
Interpretarea cuvântului scris este cel mai eficient proces de învățare care influențează apoi atitudinea, convingerile, judecățile și acțiunile celui ce citește.
Cititul stimulează creierul, lucru demonstrat prin studii științifice care au evidențiat că participanții care au desfășurat constant activități creative ori intelectuale precum cititul, au avut o deteriorare a vieții cognitive cu 32% mai lentă decât cei care nu au avut astfel de activități.
Lectura dezvoltă empatia datorită faptului că cititorul reușește să se transpună ȋn „pielea” personajelor, participând la acțiune o dată cu eroii preferați. Totodată, cititul reduce stresul si depresia, contribuind la starea de bine generală a organismului uman.
Pe lângă toate celelalte beneficii pe care le are, lectura este și un exercițiu excelent de ȋmbunățire a memoriei, deoarece este necesar a fi reținute numele personajelor, relațiile dintre acestea , cadrul ȋn care se petrece acțiunea, desfășurarea cronologică a poveștii.
Specialiștii recomandă copiilor un program de lectură ȋnainte de a adormi, deoarece mintea se linistește, iar corpul primește semnale că este timpul să se odihnească.
Gândirea critică este un deziderat ideal, existând tehnici, precum SINELG, care ajută la o mai bună ȋnțelegere a textelor. Fiecare lectură ȋnseamnă evadarea din cotidian și pătrunderea ȋntr-o realitate alternativă. Cititul are puterea de a ne stimula imaginația și creativitatea, ȋn sensul că ne poate face să credem că povestea pe care o avem ȋn fată este una adevarată, verosimilă.
Biblioteca & proiectele noastre
Participarea la Proiectul Național „Bibliotecă pentru școala mea”- ediția I, cu un set de 22 de cărți, donate de către Fundația Rădăcini, din autori cunoscuți din manualele școlare (Inocentii, de Ioana Parvulescu, Iarna lui Isidor și O vară cu Isidor, de Veronica Niculescu), din lansările de carte mediatizate (Copilul Deltei, de Liviu Chifane) dar și autori care au scris pentru și depre copii (Fetița căreia nu-i plăcea numele său, de Elif Shafak, Viața lui Pi, de Yann Martel, Pânza Charlottei, de E.B, White, Prietenii copilăriei mele, de Wilson Rawls, Hoțul de cărti, Markus Zusak, Băiatul cu pijamale ȋn dungi – John Boyne, Jurnalul Annei Frank, de Anna Frank , Oscar și tanti Roz, Erik Emmanuel Schmitt, Enciclopedia zmeilor, Mircea Cărtărescu), promovând valori umane și culturale precum altruismul, omenia, prietenia, spiritul de sacrificiu, bunătatea, empatia, aventura etc.
Obiectivele proiectului – privind elevii: cultivarea gustului pentru lectură; îmbogățirea și activizarea vocabularului, dezvoltarea capacității de exprimare; consolidarea educației lingvistice și literare; formarea și stimularea gândirii critice autonome prin intermediul surselor de cunoaștere cuprinse în textele literare; încurajarea exprimării libere a impresiilor, sentimentelor și trăirilor provocate de lectură; – privind școlile participante: creșterea numărului de cititori din rândul elevilor; îmbogățirea fondului de carte al bibliotecilor școlare rurale.
Ce au făcut elevii?
Lunar, elevii interesați împrumutau cărți, dintre cele primite de la Fundația Rădăcini, alegându-și fiecare modalitatea de prezentare: material audiovizual, punere în scenă a unor fragmente, lectura expresivă a unui fragment, recenzii, machete, prezentări PPT sau Canva.
Prin intermediul Cercului de lectură „Cititul e magic”, lunar, ȋn cadrul ȋntâlnirilor din februarie până ȋn septembrie 2023, cu excepția vacanței de vară, elevii împărtășeau impresii despre cartea citită, schimbau opinii, răspundeau provocărilor literare stârnite de anumite ȋntrebări sau citate din propriile lor lecturi.
Deși nu au câștigat vreun premiu, totuși, faptul că ȋși vedeau lucrările postate pe pagina concursului, sau comentariile prin care erau felicitați, precum și lucrări ale altor elevi de vârsta lor, le conferea ȋncredere ȋn ceea ce realizau și, de la o lună la alta, erau mai motivați, mai creativi, mai inventivi.
Bibliotecă pentru școala mea, ediția a II-a, 2023-2024
Vestea organizării celei de-a doua ediții a proiectului „Bibliotecă pentru școala mea” (2023-2024) a fost primită cu bucurie și entuziasm, mai ȋntâi la gândul că există o continuitate a proiectului inițiat de Fundația Rădăcini, apoi că orizontul lecturilor elevilor se va ȋmbogăți.
Obiectivele proiectului și implicit ale cercului de lectură au rămas aceleași, doar că Fundația și- arezervat dreptul de a sugera o anumită ordine a lecturii cărtilor, cu provocări diferite ȋn fiecare lună.
Un proiect cu tradiție, Biblioteca, refugiu ȋn copilărie, ediția a V-a – Proiect Județean, mizează pe dezvoltarea interesului pentru lectură la elevi, pe cunoașterea celor mai importante aspecte din viața și activitatea literară a marilor poeți, prozatori și dramaturgi români, pe educarea în spiritul dragostei pentru literatură.
Gândit ca schimb de experiență și exemplu de bune practici ȋntre bibliotecile școlare, proiectul ȋși propune să țină cât mai aproape de lectură elevii implicați ȋn derularea activităților.
Dintre acestea, amintim:
- Toamna in literatură- Realizarea de creații proprii, identificarea unor citate celebre ȋn literatură pe tema dată
- Z.I.C.I. 2024-Proiectul de activitate organizat cu ocazia sărbătoririi Zilei Internaționale a Cititului Împreună a avut ȋn prim-plan promovarea lecturii și sublinierea importanței cărților în rândul elevilor. Prin activitățile propuse, s-a dorit familiarizarea elevilor cu lectura romanelor grafice și a benzilor desenate pe teme de interes relevante pentru ei, dezvoltarea abilităților artistice și a creativității.Tema ediției din anul 2024 a avut ȋn centru ideea de a citi împreună benzi desenate, dar nu numai.
Ziua Națională a Lecturii
În România, ziua de 15 februarie a fost stabilită ca fiind Ziua Națională a Lecturii. Preluând spusele Ministrului Educației, „Ziua Națională a Lecturii ne oferă contextul să promovăm importanța lecturii și să propunem rutine de lectură (#citimZideZi). Elevii au nevoie să devină cititori competenți pentru a face față cu succes provocărilor societății actuale. Noi avem responsabilitatea să-i atragem și să îi susținem în drumul lor spre descoperirea cărților. Fiți alături de noi, împreună putem crește viitoarele generații de cititori!”. Proiectul școlii vizează sublinierea importanței cărților și a lecturii ȋn viața elevilor, ȋncepând de la cele mai fragede vârste.
Activitățile propuse au avut rolul de a-i antrena pe elevi în lecturarea unor cărți pe teme de interes relevant pentru ei și dezvoltarea abilităților artistice precum și a creativității
Bibliografie
www.ccdcluj.ro/Fisiere/20192020/CDI/publicatie_lectura/PUBLICATIE%20_%20LECTURA_%202019.pdf
www.curteaveche.ro/carticheie/2021/08/11/importanta-lecturii-in-dezvoltarea-personala-5-recomandari/
JEMĂNEANU, Nina. Ghid pentru bibliotecarul şcolar. Bucureşti: Editra Didactică şi Pedagogică, 1974. 72p.