Voluntariatul si spiritul civic nu pot fi predate într-o sala de curs. Pentru a-si dezvolta competentele sociale, tinerii au nevoie sa fie puși in situația de a analiza, de a găsi soluții, de a le pune în practică, de a evalua rezultatele și de a învăța din experiența trăită. De aceea, e nevoie ca școala sa încurajeze elevii să se implice in acțiuni de voluntariat. Astfel, pot fi încurajați să participe activ la identificarea și la rezolvarea problemelor din clasă, școală sau din comunitate, prin idei, mini-proiecte, acțiuni civice, participare la activitățile comunității.
O activitate de mini-proiect lansează in rândul adolescenților provocarea de a le concepe pentru rezolvarea unor probleme din comunitatea în care trăiesc, de a găsi soluții și de a le pune în aplicare. Se pot da teme orientative – Educație, Sănătate, Mediu, Voluntariat, Cultură – iar tinerii sunt încurajați să identifice problema pe care doresc sa o rezolve. Pentru astfel de proiecte, elevii trebuie să țină seama de anumite etape:
- Selecția participanților. Se urmărește motivația celor care vor sa participe.
- Formarea echipei. Este indicat ca grupul sa urmărească sa devina o echipă, să stabilească un lider, să stabilească un nume, să stabilească sarcini pentru toți membrii.
- Identificarea ideii. Se poate face brainstorming, se poate face o lista cu ideile generate, apoi se pot trece ideile printr-un proces de sortare până se ajunge la o forma dezirabilă.
- Elaborarea ideii. Elevii trebuie sa identifice activitățile, sarcinile membrilor, timpul, resursele.
- Punerea în practică a proiectului. După ce rolurile si activitățile sunt stabilite, se trece la treabă. De obicei, copiii își doresc cat mai multe sarcini, dar coordonatorul trebuie să știe cât poate face fiecare și astfel să îi coordoneze. Se va încuraja munca în echipă.
- Evaluarea. Se va face o întâlnire pentru a se discuta părțile pozitive și negative ale proiectului. Acest tip de activitate formează gândirea critică și capacitatea de a rezolva probleme, dezvolta abilitățile de comunicare, de lucru în echipă, stimulează creativitatea.
Motivarea tinerilor tine si de promovarea implicării lor, de acordarea de diplome, certificare într-un mediu public, de organizarea întâlnirii de evaluare într-un mediu diferit (o ieșire în oraș, la picnic), aprecieri verbale, încurajări etc
Activitățile care urmăresc dezvoltarea gândirii critice, respectarea dreptului la participare și încurajarea implicării in acțiuni de voluntariat și implicare în viața comunității, oferă un cadru unde elevii ar putea sa se simtă mai motivați sa vina la școală, în primul rând, iar în al doilea rând dezvoltă abilitățile sus-menționate formând un caracter armonios, și astfel să devină autonomi, să se exprime, să fie implicați in procese de consultare și luare a deciziilor, să își dezvolte capacități de orientare și de planificare profesională, să devina adulți responsabili și cu spirit civic.