Specificul întâlnirii de dimineață în educația preșcolarilor

Managementul optim al grupului de elevi începe în cadrul momentului Întâlnirea de dimineaţă. Începutul zilei oferă tuturor copiilor posibilitatea de a se conecta optim la cerinţele grupului, ale spaţiului şi  ale activităţilor planificate pentru ziua respectivă.

Întâlnirea de dimineaţă  are o structură destul de flexibilă şi trebuie privită ca momentul de aducere la acelaşi numitor, detaşând atât copiii, cât şi adulţii de „problemele” cu care au păşit pe poarta școlii. În acest moment se stabileşte un prim contact emoţional între membrii grupului, care se cunosc, învaţă să se asculte unii pe ceilalţi, să comunice unii cu ceilalţi, respectând anumite reguli stabilite împreună.

În cadrul întâlnirii de dimineață, se continuă formarea rutinelor din grădiniță și se ușurează trecerea spre clasa I. Aici și în acest moment copiii își consolidează anumite obiceiuri și deprinderi:

  • de a saluta în moduri diferite;
  • de a  identifica coordonatele temporale (ziua, luna, anul în care sunt);
  • de a identifica prezenții și absenții, înțelegând, în timp, semnificaţia absenţei de la şcoală;
  • de a se achita de responsabilităţile care le vor reveni în cadrul colectivului;
  • de a respecta reguli;
  • de a exprima cum se simt etc.

Așadar, cel puțin la început și la sfârșit se săptămână (optim ar fi în fiecare zi), profesorul poate aduna copiii  într-o zonă special amenajată, care să permită fie alăturarea scaunelor (fig. 1.1.2), fie așezarea pe un covor (fig. 1.1.3) și poate desfășura următoarele activități:

• Salutul individual/salutul grupului: Bună dimineaţa!
• Jocuri de intrare în atmosferă: Cum vă simţiţi astăzi?
• Identificarea  zilei:
– Astăzi este …
– marcarea zilei verbal şi practic (ex: post it-uri), în şirul celorlalte 7 zile
• Precizarea datei:
– Astăzi suntem în data de …
– marcarea datei verbal şi practic, în cadrul lunii în curs (cu ajutorul calendarului magnetic sau sub altă formă)
• Meteo:
– descrierea zilei din punct de vedere meteorologic – marcare cu pictograme
– completarea calendarului naturii
– realizare de predicţii
• Prezența: nr. fete,  nr.băieţi, nr. total, absenţi (motive cunoscute)
• Responsabilităţi:
– materialele din centrele de lucru- Bibliotecă, Arte ,Ştiinţe, Ludotecă etc.
• Noutăţi:
– ale copiilor (relatarea evenimentelor semnificative din viaţa lor, petrecute în ziua anterioară)
– ale profesorului (anunţarea unor musafiri, vizite, excursii, evenimente etc.)
• Orarul zilei: – anunţarea temei zilei şi a activităţilor
• Regulile clasei:
– norme explicite
– norme implicite
• Mesajul zilei:
– scurtă poveste, ştire dintr-un ziar, ştire radio, joc, care îi poate introduce pe copiii în unitatea tematică etc.

Așa cum fiecare zi poate începe cu întâlnirea în cerc, și sfârșitul zilei îi poate aduce pe copii în aceeași formație.
Aşezarea în cerc/semicerc, pe covor sau pe scaune a membrilor grupului încurajează interacţiunile permanente şi activismul elevilor întărind relaţiile dintre aceştia.

Așadar, la sfârşitul zilei se revine la activitățile anunțate inițial. Fiecare elev este întrebat despre activitatea preferată a zilei, folosind formulări de genul Ce activitate ţi-a plăcut cel mai mult astăzi? sau Ce ai învăţat astăzi? sau Cum te-ai simțit astăzi? Se insistă asupra oferirii de răspunsuri specifice şi nu se acceptă exprimări de genul Astăzi mi-au plăcut toate activităţile.

Un aspect important este şi atitudinea profesorului în acest moment al zilei. Oricât de aglomerată sau dificilă a fost ziua, el/ea trebuie să găsească puterea de a aprecia pozitiv şi de a încuraja pe toţi membrii grupului.

Bibliografie
Manea Alexandra, Matache Claudia, Ioan Liliana, Ruse Clara, Ghid practic pentru clasa pregătitoare, Editura Delta Cart Educațional, Pitești, 2013
D. Stoicescu, N. Stănică, Gata pentru școală, P.R.E.T, MECT, București, 2008

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Florina Violeta Ardelean

Colegiul Național Pedagogic Regina Maria, Deva (Hunedoara), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/florina.ardelean