Spațiul de învățare în viitoarele săli de clasă. Future Classroom Lab

Proiectul Future Classroom Lab (FCL) nu a fost conceput inițial ca un „salon tehnologic”, ci mai degrabă ca o modalitate de a introduce noile abordări de predare și învățare care încorporează utilizarea inovatoare TIC în școală și provoacă actorii principali să-și regândească practica pedagogică actuală, bazându-se pe un spațiu reconfigurabil și flexibil.

Înființat de Compania britanică RM Education, un important furnizor de soluții TIC în educație, Centrul Real, cu sediul la RM din Abingdon, a promovat ca idee spațiul larg deschis, împărțit în  diferite „zone de învățare”, care conține tehnologii diferite și mobilier flexibil, ce permite profesorilor să experimenteze noi abordări pedagogice și să-și regândească practica de predare curentă.

În laboratorul Future Classroom Lab, există șase zone de învățare, care se axează pe o abordare diferită sau pe un aspect al activității de predare- învățare. Aceasta încurajează pe cei care explorează mediul FCL, luând în calcul spațiul fizic, resursele, rolurile elevilor și profesorilor și cum pot fi promovate diferite stiluri de învățare. În comun, zonele oferă posibilitatea de a vizualiza în ce mod pot fi implementate, în sălile de clasă și în întreaga școală, diferite abordări pedagogice inovatoare, care încorporează TIC. Zonele reflectă esența învățării de calitate, și anume: a fi conectat, a fi implicat și a fi provocat.

Aceste zone sunt:

Explorează
Această zonă este concepută pentru a încuraja elevii să descopere lucrurile și să fie participanți activi, iar nu receptori pasivi. Acest spațiu este utilizat pentru a explora învățarea bazată pe cercetare, învățarea bazată pe proiecte și pentru a spori abilitățile elevilor de a gândi critic. Mobilierul flexibil susține acest concept, iar această zonă poate fi  rapid configurată, pentru a utiliza lucrul în grup, în perechi sau individual. Îmbinarea unor tehnologii disponibile în cadrul unui laborator FCL sprijină procesul de cercetare a elevilor prin furnizarea de date bogate, multilaterale și reale, precum și cu instrumente și dispozitive.

Creează
Elevii trebuie să fie implicați să facă mai mult, decât doar să absoarbă sau să adnoteze conținutul și resursele create de alții. Zona de creație prezintă un spațiu în care elevii își pot exersa imaginația, cu scopul de a-și planifica, proiecta și produce lucrări proprii. Pe lângă faptul că permite elevilor să învețe, aplicând instrumente disponibile, acest spațiu își propune și să încurajeze elevii să-și dezvolte abilitățile soft.

Prezintă
Prezentarea lucrărilor elevilor trebuie să fie inclusă în planificarea lecțiilor. Această zonă demonstrează cum poate să susținută partajarea rezultatelor într-un spațiu cu mobilier reconfigurabil, care încurajează prezentări interactive, audieri active și feedback.

Interacționează
Una dintre problemele sălilor de clasă tradiționale este implicarea activă a tuturor elevilor în procesul de învățare. Această zonă încearcă să demonstreze posibilitatea de a folosi diferite tehnologii la lecție de către profesor (tablă interactivă), sisteme de răspuns pentru elevi, dispozitive mobile, și cu amplasarea diversă a elevilor (așezați în formă de potcoavă sau pe grupuri mici), cu scopul de a spori interactivitatea și participarea elevilor în medii tradiționale de învățare.

Comunică
Capacitatea de a comunica este o competență a secolului XXI, pe care toți elevii trebuie să o dezvolte. Spațiul acesta îi ajută pe profesori să exploreze modalitatea de a colabora, ținând cont de proprietatea intelectuală, responsabilitate partajată și procese de luare a deciziilor în grup.

Dezvoltă
Zona aceasta este un spațiu destinat pentru învățare informală și reflecție. Cu mobilier moale, colțuri de studiu, dispozitive portabile cu căști, jocuri, elevii pot realiza sarcinile școlare independent și în ritm propriu. Astfel, elevii pot învăța într-un mediu relaxant, asemănător celui de acasă, unde se pot concentra asupra intereselor personale.

Trebuie menționat faptul că, în timp ce unele clase de învățare, inspirate de modelul FCL, au ales să adopte zonele de învățare și chiar o parte din mobilier, European Scholnet nu încearcă să furnizeze un șablon sau să sugereze ca toate clasele să fie identice. Dimpotrivă, aceste spații trebuie adaptate contextului și nevoilor locale. Instituirea unei clase FCL este doar un prim pas al unui proces amplu de gestionare a schimbării, care va necesita adaptarea tuturor sălilor de clasă și ale altor spații potențiale de învățare din școală.

Spațiul de învățare în „future classroom” pentru copiii din clasele primare este  conceput pentru a stimula învățarea și creativitatea. În acest context, se utilizează diferite metodologii și strategii care să sprijine dezvoltarea cognitivă, emoțională și socială a copiilor.

Iată câteva dintre aceste metodologii:

  • Învățarea bazată pe proiecte (Project-based learning – PBL): Copiii sunt încurajați să lucreze la proiecte care le stimulează creativitatea și le permite să aplice cunoștințele în contexte reale. Aceasta dezvoltă abilități de rezolvare a problemelor și de colaborare, fiind o metodă activă de învățare.
  • Învățarea prin descoperire: Aceasta se bazează pe ideea că cei mici învață cel mai bine prin explorare și experimentare directă. Educatorii creează un mediu în care copiii pot descoperi noi concepte prin jocuri și activități practice, dezvoltându-le gândirea critică și abilitatea de a rezolva probleme.
  • Învățarea personalizată: Aceasta se concentrează pe adaptarea procesului educativ la nevoile fiecărui copil, folosind tehnologie și resurse care să susțină învățarea la ritmul propriu. În cadrul ,,future classrooms”, tehnologia este folosită pentru a crea lecții interactive și personalizate.
  • Învățarea prin colaborare: Copiii sunt încurajați să lucreze în grupuri mici, să discute idei și să-și împărtășească gândurile, ceea ce le  dezvoltă abilități de comunicare, empatie și lucru în echipă.
  • Învățarea prin joc: Jocul rămâne un instrument esențial în educația timpurie. Tehnologiile moderne permit integrarea jocurilor educaționale care să fie atât atractive, contribuind la dezvoltarea limbajului, abilităților motorii și a gândirii critice.
  • Învățarea prin experiențe multisenzoriale: Spațiile de învățare din ,,future classroom” sunt amenajate pentru a stimula toate simțurile copiilor,cu scopul de a îmbogăți procesul de învățare. Materialele vizuale, sonore și tactil-kinestezice sunt integrate pentru a sprijini înțelegerea conceptelor prin intermediul tuturor simțurilor.
  • Învățarea bazată pe tehnologie: În aceste clase moderne, tehnologia joacă un rol central. Tablete, ecrane interactive și aplicații educaționale sunt folosite pentru a crea un mediu dinamic și captivant, care sprijină învățarea autonomă și creativitatea.

Spațiile de învățare pentru copiii mici din aceste „future classrooms” sunt adesea flexibile, interactive și centrate pe nevoile individuale ale fiecărui copil. Aceasta permite o învățare mai profundă și mai angajată, care să răspundă nu doar nevoilor cognitive, ci și sociale și emoționale.

Bibliografie

Nedelcu, Anca, Pedagogia spațiului de învățare,( 2019), Didactica Pro.
ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/20-24_14.pdf*
www.academia.edu/6416352/Avantajele_invațarii_bazate_pe_proiecte

 

prof. Elena Viorica Mititelu

Școala Gimnazială Prof. Gheorghe Dumitreasa, Girov (Neamţ) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/elena.mititelu

Articole asemănătoare