Rolul jocului didactic, al jocului de rol și al dramatizărilor în dezvoltarea limbajului verbal și non-verbal al preșcolarilor

Jocul didactic, jocul de rol și dramatizările au un impact semnificativ asupra dezvoltării limbajului verbal și non-verbal al preșcolarilor, contribuind la formarea unor abilități esențiale pentru comunicare, creativitate și înțelegerea socială.

Jocul didactic:

Jocul didactic este o activitate educativă care îmbină învățarea cu distracția, fiind centrat pe atingerea unor obiective pedagogice specifice. În dezvoltarea limbajului verbal, jocurile didactice stimulează vocabularul copiilor și îi ajută să înțeleagă și să utilizeze corect structuri gramaticale prin activități interactive, cum ar fi povești, ghicitori, sau exerciții de ascultare și vorbire. Aceste jocuri facilitează învățarea cuvintelor noi și dezvoltarea abilităților de exprimare, de formulare a propozițiilor și de organizare a ideilor.

Din punct de vedere al limbajului non-verbal, jocul didactic implică folosirea gesturilor, mimicii și posturii pentru a înțelege și a comunica informații. Copiii învață să își coordoneze limbajul verbal cu expresiile faciale sau cu mișcările corpului pentru a transmite mesaje clare și pentru a-și îmbunătăți capacitatea de a interpreta limbajul corporal al celorlalți.

Jocul de rol:

Prin jocul de rol, preșcolarii își asumă diverse personaje și situații sociale, ceea ce le permite să își dezvolte abilitățile de comunicare într-un mod natural și contextual. Copiii sunt încurajați să își exprime gândurile, să poarte conversații și să folosească un vocabular variat, stimulând astfel dezvoltarea limbajului verbal. În același timp, învață să se adapteze la diferite tonuri și stiluri de comunicare în funcție de rolul pe care îl joacă (de exemplu, vorbirea diferă între un “medic” și un “pacient”).

Limbajul non-verbal este, de asemenea, puternic implicat în jocul de rol. Copiii învață să folosească gesturile și postura pentru a reflecta atitudinea și emoțiile personajelor, ceea ce le dezvoltă capacitatea de a interpreta și de a comunica sentimente și intenții într-un mod non-verbal.

Dramatizările:

Dramatizările implică interpretarea unor povești sau situații prin acțiuni, dialoguri și mișcări scenice, fiind o metodă eficientă de dezvoltare a limbajului. Pe plan verbal, dramatizările îi ajută pe copii să își îmbunătățească dicția, să înțeleagă structura discursurilor mai complexe și să își dezvolte capacitatea de a relata sau descrie evenimente. În plus, copiii își exersează memoria prin reținerea replicilor și își dezvoltă capacitatea de a improviza în dialoguri.

Limbajul non-verbal este, de asemenea, stimulat prin dramatizări, deoarece copiii învață să își exprime emoțiile și să comunice eficient prin gesturi, mișcări și expresii faciale. Interpretarea unor roluri îi ajută să își dezvolte empatia și capacitatea de a înțelege perspectivele altora.

Iată câteva exemple concrete de activități care pot fi folosite în cazul jocului didactic, jocului de rol și dramatizărilor pentru a stimula dezvoltarea limbajului verbal și non-verbal al preșcolarilor:

1. Jocul didactic

Exemplu de activitate: „Găsește cuvântul” Această activitate presupune folosirea unui set de imagini care reprezintă obiecte, animale sau acțiuni. Educatorul arată o imagine, iar copiii trebuie să numească obiectul și să spună un cuvânt asociat (de exemplu, pentru o imagine cu o minge, copiii pot spune „minge” și apoi „joacă” sau „sport”). Acest joc ajută la extinderea vocabularului și la dezvoltarea abilităților de asociere verbală.

Exemplu de activitate: „Cine sunt eu?” Un alt joc didactic poate implica oferirea de indicii pentru ca preșcolarii să ghicească un obiect sau o persoană. De exemplu, educatorul poate spune „Sunt un animal mare, gri și am o trompă lungă” (elefant). Această activitate îmbunătățește capacitatea de a asculta, de a înțelege descrieri și de a face legături între cuvinte și realitate.

2. Jocul de rol

Exemplu de activitate: „La magazin” Copiii joacă roluri diferite: vânzător și cumpărători. Ei trebuie să poarte conversații despre produse, să ceară și să ofere informații, să negocieze prețuri și să finalizeze „tranzacții”. Acest joc de rol dezvoltă abilitățile de comunicare verbală, îi învață pe copii să își formuleze gândurile coerent și să își adapteze limbajul în funcție de situație. De asemenea, își dezvoltă abilități sociale, precum politetea în conversație și ascultarea activă.

Exemplu de activitate: „La doctor” Un alt joc de rol presupune simularea unei vizite la doctor. Un copil joacă rolul doctorului, iar ceilalți pacienții. Doctorul întreabă pacienții despre simptome, iar pacienții descriu cum se simt (ex. „Am dureri de burtă” sau „Îmi curge nasul”). Această activitate stimulează capacitatea de a formula propoziții clare, de a exprima sentimente și de a folosi termeni specifici contextului.

3. Dramatizările

Exemplu de activitate: „Povestea Scufiței Roșii” Copiii sunt împărțiți în grupuri mici, fiecare interpretând un personaj din povestea „Scufița Roșie” (Scufița, Lupul, Bunica etc.). Aceștia își joacă rolurile, își spun replicile și folosesc gesturi pentru a transmite emoțiile personajelor. Dramatizarea poveștilor cunoscute dezvoltă nu doar limbajul verbal, ci și capacitatea de a înțelege structura unei narațiuni și de a exprima emoții prin mimică și mișcare.

Exemplu de activitate: „Teatrul de păpuși” Copiii confecționează păpuși din hârtie sau pânză și, folosind un „teatru de păpuși” improvizat, joacă scene scurte inspirate din povești sau din viața de zi cu zi. Fiecare copil își creează un dialog pentru personajul său și interacționează cu celelalte păpuși. Aceasta stimulează creativitatea, dezvoltă expresivitatea verbală și îi ajută pe copii să se exprime liber într-un mediu ludic.

Activități complementare:

  • „Imită animalul”: Un copil imită sunetul și comportamentul unui animal, iar ceilalți trebuie să ghicească despre ce animal este vorba. Această activitate implică atât limbajul verbal (imitarea sunetelor), cât și cel non-verbal (mișcările corpului).
  • „Dansul emoțiilor”: Educatorul cere copiilor să exprime diferite emoții prin dans și mișcări (de exemplu, bucurie, tristețe, furie). Apoi discută cu copiii cum s-au simțit și ce au încercat să comunice prin mișcările lor. Această activitate dezvoltă conștiința emoțională și limbajul non-verbal.

Aceste exemple de activități sunt interactive și creative, permițând copiilor să își dezvolte abilitățile de comunicare într-un mod plăcut și eficient. Jocul didactic, jocul de rol și dramatizările contribuie semnificativ la dezvoltarea limbajului verbal și non-verbal al preșcolarilor, promovând o comunicare mai fluidă, o mai bună înțelegere a limbajului corporal și o adaptabilitate sporită în diverse situații sociale. Aceste activități ajută copiii să învețe prin experiență, să se exprime creativ și să își dezvolte abilitățile esențiale de comunicare.

 

prof. Nicoleta-Georgiana Pariza

Liceul Teoretic, Mihail Kogălniceanu (Constanţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/nicoleta.pariza

Articole asemănătoare