Rolul jocului de rol în lecțiile de literatură

Jocurile de rol pot fi o modalitate inovatoare și eficientă de a învăța literatura. În timp ce metoda tradițională de predare implică de obicei citirea și analizarea operei literare, jocurile de rol permit elevilor să intre în pielea personajelor și să experimenteze în mod activ și creativ lumea operei. De multe ori, elevii nu se mai simt atrași de orele de literatură astfel că, profesorii apelează la jocul de rol pentru a le capta atenția și pentru a îi determina pe elevi să fie parte activă în activitățile din cadrul acestor ore.

Prin intermediul jocurilor de rol, elevii pot înțelege mai bine contextul, caracterizarea și relațiile dintre personaje. Ei pot deveni mai empatici și mai conectați emoțional cu povestea și personajele, ceea ce poate face lectura mai interesantă și mai plăcută, pot ajunge să fie parte activă a operei, să se identifice cu personajele sau să își ofere oportunitatea de a accesa o lume nouă, ideală.

De asemenea, jocurile de rol încurajează colaborarea și interacțiunea socială între elevi, ceea ce poate îmbunătăți încrederea în sine și capacitatea de comunicare a elevilor. Într-un joc de rol, elevii trebuie să se asume roluri și să lucreze împreună pentru a rezolva probleme și a crea o poveste comună. Acest lucru poate fi util în viața reală, în care abilitățile de colaborare și comunicare sunt esențiale.

Mai mult decât atât, jocurile de rol pot fi o modalitate distractivă și captivantă de a învăța. Ele pot face literatura mai accesibilă și mai interesantă pentru elevi care nu sunt interesați în mod obișnuit de aceasta. Prin implicarea lor activă în procesul de învățare, elevii pot deveni mai motivați și mai implicați în lectură și învățare. De exemplu, un elev care este mai năzdrăvan poate fi distribuit într-un rol în care să fie în situația de a accepta de la altul un comportament nepotrivit, văzând în acest mod și cum îi face el să se simtă pe cei din jurul său atunci când el în viața cotidiană are o astfel de atitudine. Se poate folosi opera „D-l Goe” pentru clasele gimnaziale. Totodată, personajele din „Moara cu noroc” pot prinde viață pentru liceeni și astfel să ia contact direct cu falsitatea și cu nelegiuirile.

Folosindu-se de  jocurile de rol, elevii pot dezvolta abilități de colaborare și comunicare, pot deveni mai empatici și conectați emoțional cu personajele și povestea, iar învățarea poate deveni mai accesibilă și mai interesantă pentru toți elevii.

 

prof. Luiza Maria Cojocaru

Școala Gimnazială Nr. 153 (Bucureşti) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/luiza.cojocaru

Articole asemănătoare