Existența noastră a ajuns să depindă astăzi de toate comoditățile pe care ni le oferă evoluția tehnologiei. De la uzualul smartphone, la dispozitive, aparate și electrocasnice inteligente, toate ne sunt la îndemână și ne ajută să facem lucrurile mai ușor în plan personal și profesional.
Și în domeniul educațional, noile tehnologii își găsesc locul, deoarece educația, azi, implică folosirea noilor tehnologii, a instrumentelor IT și AI, pe care le valorificăm în toate etapele acestui proces, în predare, în învățare și în evaluare, la toate ciclurile de învățământ, în activitățile școlare și extrașcolare, deoarece aceste resurse și-au dovedit utilitatea în situații-limită (pandemia – lecție învățată!, când, voit-nevoit, cadrele didactice s-au adaptat rapid unei situații cu totul și cu totul nouă, iar elevii, de asemenea). Lucrul cu calculatorul/ laptopul și folosirea videoproiectorului, a tablei interactive sunt oricum aspecte obișnuite în școli de ceva timp.
Mai nou, vorbim despre modernizarea școlilor cu SmartLab-uri, care oferă elevilor posibilitatea de a se pregăti pentru viitorul lor traseu profesional cu ajutorul roboților educaționali, scannere 3D, ecrane interactive, ochelari pentru realitate virtuală, proiectoare holografice etc. Aceste dispozitive cresc la maximum interactivitatea învățării și dezvoltă competențele digitale și abilitățile practice ale elevilor. Oricum, viitorul este al copiilor, iar ei vor lucra și mai mult cu aceste dispozitive.
La clasă, predarea cu ajutorul IT și AI oferă beneficii evidente, favorizând crearea unor lecții interactive, îmbinând stilurile de învățare prin apel la vizual, auditiv, practic. Acestea sunt mult mai captivante pentru elevi, deoarece digitalul este mediul în care ei se simt confortabil. Folosirea acestor mijloace în predare înseamnă stimularea creativității elevilor, a gândirii lor critice, a implicării lor active, câștig de timp, diversificare a metodelor etc. Este adevărat că este importantă dexteritatea profesorului de a lucra cu aceste platforme și aplicații educaționale, de aceea o pregătire prealabilă este necesară pentru a ține pasul cu evoluția rapidă a tehnologiei, iar perfecționarea continuă și pe această direcție devine condiție sine qua non.
În predarea disciplinei limba și literatura română, acestea sunt deosebit de utile. Pentru a-i apropia pe elevi de literatură, lecțiile digitale pot fi create pe diverse platforme, profesorul putând integra secvențe video din ecranizările operelor literare, filme create cu diverse aplicații precum Canva, Shotcut etc., tururi virtuale prin muzee și casele memoriale ale scriitorilor, prezentări create cu instrumentele Google etc., putând accesa biblioteci virtuale sau „anima” scriitorii cu AI.
Aceste metode de lucru vor facilita apoi și învățarea, deoarece stimulează curiozitatea elevilor, lucrul în echipă/ grup, prin proiecte etc. Internetul oferă o diversitate de cursuri și tutoriale online pe teme variate care stimulează învățarea independentă, iar profesorii pot încuraja și învățarea prin colaborare prin proiecte create cu diverse aplicații (Padlet, quizuri, joculețe educative online), la lucrul online, prin crearea sălilor de lucru în Microsoft Teams, Zoom, Classroom, pot obține feed-back folosind Mentimeter, Wordwall.
Instrumentele digitale sunt de folos și în evaluare. Pe lângă metodele clasice, profesorul poate folosi teste create cu diferite programe/ aplicații, care permit integrarea unor itemi variați, a unor elemente de interactivitate, setări ce schimbă ordinea cerințelor de lucru de la un elev la altul, setarea unui interval de timp; poate evalua portofoliile electronice ale elevilor etc.
La fel de utile sunt aceste dispozitive și platforme la activitățile extrașcolare derulate indoor. Se pot folosi Youtube pentru filme, muzică, turul virtual la muzee, Book-creator pentru prezentarea cărților la ateliere de lectură, programe de design grafic etc., în funcție de interesele și abilitățile copiilor.
Așadar, oricare ar fi etapa de urmărit în procesul instructiv-educativ, oricare ar fi tipul de activitate, instrumentele IT și AI sunt de un real folos la clasă. Sigur că, pe lângă beneficiile evidente, apar și dezavantaje, dar, gestionate cu grijă și creativitate de profesori, aceste instrumente devin oportunități reale de învățare pentru toți elevii.