Rolul activităților nonformale în educația incluzivă (Erasmus+)

Școala Gimnazială Vulcana Pandele din judeţul Dâmboviţa implementează, în perioada iunie 2022 – iulie 2023, proiectul „Incluziune prin starea de bine”, nr. referință: 2022-1-RO01-KA122-SCH-000075211. Proiectul este finanțat de Comisia Europeană, în cadrul Acțiunii Cheie 1: Mobilitatea persoanelor în scopul învăţării (Proiecte pe termen scurt pentru mobilitatea elevilor şi a personalului) a Programului Erasmus+.

În acest context, în perioada 23-29 octombrie 2022, am participat la cursul de formare “Non formal for inclusion” desfăşurat în Larnaca, Cipru. Activitățile desfășurate în cadrul cursului au fost preponderent sub forma de joc. Beneficiile jocurilor le recunoaștem, au efect asupra oricărui participant, atât adult, cât si copil, și anume: încurajează imaginația si gândirea creativă, dezvoltă abilitățile de rezolvare de probleme, îmbunătățesc abilitățile sociale, empatia, încurajeaza autocunoașterea, intercunoașterea și cooperarea, consolidează relațiile interpersonale și, nu în ultimul rând, aduc o stare de bine participanților.

Ca urmare a participării la acest curs, am desfășurat la clasă diverse activități în care am folosit metode, jocuri si strategii specifice educației nonformale pentru a crea un climat incluziv si a aduce starea de bine.  Am folosit unele dintre jocuri în întâlnirile cu părinții.

Avionul de hârtie

Acest joc ușor și distractiv, spărgător de gheață este perfect pentru a ne cunoaște. Este potrivit atât la clasă, cât și la întâlnirile cu părinții. Fiecare jucător scrie numele sau pe o coala de hârtie și apoi o pliază într-un avion de hârtie. Avioanele se lansează, lăsându-le să zboare spre alți jucători. Fiecare jucător ia un alt avion si se duce la cel care l-a lansat sa afle alte lucruri despre el, de exemplu în această etapă, fiecare participant spune ceva reprezentativ despre el, ce ar dori sa știe ceilalți despre el. La următoarea lansare, jucătorii pot spune ce le place în activitatea lor. Alte posibile cerințe pentru alte lansări, în funcție de vârsta participanților: numește activitatea preferata în timpul liber, sau cartea preferată,  sau hobby-ul. O alta posibilă cerință: „unde te vezi peste 5 ani?”. La final, toată lumea citește cu voce tare textul de pe avionul de hârtie pe care l-a completat în ultima etapa și ceilalți încearcă să ghicească a cui este povestea.

Ghemul magic

Descriere: participanții se așază în cerc, iar coordonatorul jocului are în mână un ghem de sfoară. El va oferi ghemul unui participant spunându-i de ce l-a ales: „te-am ales pentru că… (spune o calitate a celui pe care l-a ales)… respecți regulile, sau pentru că ești un coleg bun,  sau pentru că desenezi frumos… sau te-am ales pentru că te joci frumos… etc”. Cel ales prinde sfoara și oferă ghemul altui coleg, spunând cu voce tare ce calități a remarcat la el, de ce îl apreciază. Fiecare participant va alege un coleg, îi va numi o calitate pentru care l-a ales, până intra toți participanții în joc și în tot acest timp, sfoara va forma o pânza de păianjen.

Partea a doua a jocului constă în refacerea ghemului și anume ultimul participant care a prins ghemul spune despre el însuși ceva (de exemplu ce îi place să facă, sau o calitate a sa – se stabilește dinainte cerința), apoi dă înapoi ghemul celui de la care l-a primit. Astfel, fiecare participant dă ghemul înapoi celui de la care l-a primit în prima etapă. Jocul se termină când ghemul ajunge la coordonatorul jocului. Acesta trage concluzia de final și anume – într-un colectiv toți sunt în relație, așadar este indicat sa stabilim relații bune, de prietenie și este important să ne cunoaștem pe noi înșine și să vedem calitățile colegilor.

Jocurile, în general, îi încântă pe copii, îi antrenează în rezolvarea de sarcini și pot fi adaptate în funcție de vârsta lor. Prin joc, ei învaţă să stabilească relaţii cu cei din jur; explorează lumea înconjurătoare, se dezvoltă sănătos, armonios, atât din punct de vedere fizic, cât şi psihic.

Bibliografie
Suport de curs „Non formal for inclusion”, furnizor de curs: Edu2grow, 23-29.10.2022, Cipru
Simion, Mariana-Nina, „Rolul jocului în dezvoltarea personalității copilului“, Ed. EDITORII ROVIMED, Bacău, 2010

Disclaimer: Material realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene. Conţinutul prezentului material reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorilor, iar Agenţia Naţională şi Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care va fi folosit conţinutul informaţiei.

 

prof. Ileana Glodeanu

Școala Gimnazială, Vulcana Pandele (Dâmboviţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/ileana.glodeanu

Articole asemănătoare