Robotics in STEAM education – Robotica pas cu pas (Erasmus+)

Proiectul Erasmus+ 2020-1-RO01-KA120-SCH-095712 vine în întâmpinarea școlii de a dezvolta competențele de digitalizare a educației până în 2025, a cel puțin 50% din cadrele didactice din Școala Gimnazială „Mihai Viteazul”, Târgoviște. În perioada 8-15 august 2022 am participat, în calitate de membru al echipei de proiect, la cursul ”Robotics in STEAM education”, desfășurat în Heraklion, Creta (Grecia). Cursul a fost organizat de organizația Oloklirosi Single Member P.C.

Activitățile cursului au vizat următoarele obiective:

  • Să implice profesorii în activități de predare-învățare legate de tehnologie, inginerie, matematică, arte și științe (STEAM)
  • Să ofere fundamente teoretice referitoare la STEAM
  • Să explice beneficiile oferite de învățarea cu ajutorul roboților
  • Să demonstreze profesorilor utilitatea folosirii Arduino în activitățile STEAM
  • Să ofere pregătirea de bază pe teme ca robotică, programare și codare.

Cursul a cuprins activități teoretice și practice privind educația STEAM și învățarea asistată de tehnologie. În ceea ce privește partea teoretică a cursului, de-a lungul celor 7 zile de curs am învățat despre importanța educației STEAM în învățământul primar, care contribuie la dezvoltarea unei gândiri critice și creative și a unei atitudini științifice și despre cum putem dezvolta abilitatea elevilor de a învăța cum să învețe. Prin gândirea critică, elevii trebuie să își pună întrebări la care să afle răspunsuri, să găsească soluții.

Educația STEAM este o abordare didactică relativ nouă care îi ajută pe elevi să înțeleagă conceptele abstracte prin experimentare și joacă. Ea combină știința, tehnologia, ingineria și matematica cu arta, propunând astfel un mediu atractiv pentru elevi și oferindu-ne nouă, cadrelor didactice, modalitatea de a schimba și îmbunătăți procesul de învățare.

Partea practică a cursului a presupus mai multe etape, de la lecții introductive în robotică și programare și până la prezentarea și utilizarea diverselor kit-uri Lego cu ajutorul cărora am construit și programat roboți.

Primul kit folosit a fost Lego WeDo2, cu ajutorul căruia am construit un simulator de cutremure pe care l-am programat să testeze rezistența diferitelor clădiri, la trei intensități diferite. Utilizând metoda Hands-On de a învăța și descoperi lucruri noi, cu ajutorul acestui set putem dezvolta abilitățile copiilor în domenii de proiectare, tehnologie și programare. El poate fi folosit în echipă de 2 elevi, dezvoltându-le atât abilități de creare și proiectare, cât și de comunicare, cooperare, gândire critică și logică.

Am folosit kit-ul Lego Mindstorms EV3 pentru a construi un robot pe care l-am programat, oferindu-i diverse misiuni: să se deplaseze drept înainte pentru o anumita perioadă de timp și pe o anumită distanță, sa se întoarcă la stânga/ dreapta, să se oprească pentru câteva secunde înainte de a porni din nou. Misiunea finală oferită a fost să se deplaseze în linie dreaptă pe o anumită distanță, să ridice un obstacol întâlnit la finalul acesteia, să se întoarcă și să parcurgă înapoi același traseu. Pentru a-l construi și programa am folosit aplicația gratuită EV3 și interfața intuitivă cu tragere și fixare.

Cea mai dificilă parte a cursului a constat în utilizarea Arduino. Prima etapă a presupus familiarizarea cu limbajul de codare CC+ și simulări pe computer, urmată de partea a doua în care am realizat proiecte, utilizând placa Arduino, software-ul Arduino (IDE) și diverși senzori pe care i-am programat: senzor de temperatură, senzor de umiditate, senzor de distanță etc. Plăcile Arduino pot citi intrări, cum ar fi o apăsare de un buton, lumina de pe un senzor, apoi le transformă în ieșiri, pornind un led, activând un motor etc. Pentru asta, se utilizează limbajul de programare Arduino și Software-ul Arduino (IDE). Acest software este ușor de utilizat de către începători, ceea ce îl face atractiv pentru elevi. El poate fi folosit la clasă pentru a construi instrumente științifice, instrumente muzicale, pentru a demonstra principii fizice și chimice și pentru a introduce elevii în programare și robotică

Implementarea acestor activități în cadrul Școlii Gimnaziale ”Mihai Viteazul” Târgoviște presupune atragerea unor fonduri pentru achiziționarea kit-urilor Lego de bază și crearea unui Cerc de robotică pentru copiii din învățământul primar, în colaborare cu profesorii catedrei de informatică din școală.

Consider că această experiență va contribui la dezvoltarea mea profesională. Mi s-a oferit oportunitatea de a înțelege necesitatea unor noi metode de predare-învățare și beneficiile acestora, de a dobândi noi competențe profesionale și de a exersa și îmbunătăți competențele digitale pe care le aveam deja. Un mare plus l-a reprezentat lucrul în echipă cu colegi provenind din state europene, cu culturi și mentalități diferite.

 

prof. Ștefania-Nicoleta Bâra

Școala Gimnazială Mihai Viteazul, Târgoviște (Dâmboviţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/stefania.bara

Articole asemănătoare