Responsabilități ale managerului în mediul educațional

Managerul sau „omul de la cârmă” al școlii desfășoară o muncă continuă, alături de echipa sa. Este imposibil ca o singură persoană să ducă pe umeri întreaga greutate a conducerii unei instituții de învățământ, fără sprijinul colectivului.

Așa cum afirmă Mioara Târulescu în lucrarea Managementul organizației școlare (2019), „Fără management, organizațiile nu ar exista. Managementul este inevitabil și necesar și reprezintă ceea ce diferențiază o organizație de o simplă clădire, în care oamenii se învârt ca o moară stricată, în activități întâmplătoare, lipsite de scop.”

De asemenea, Tony Bush oferă o definiție complexă a managementului: „Reprezintă ansamblul de activități generale și specifice, privitoare la asigurarea, menținerea și folosirea eficientă a tuturor resurselor, umane și materiale, implicate într-o organizație.” (Leadership și management educațional, 2021, p. 13)

Provocările actuale ale managerului educațional

Traversăm o etapă fragilă în domeniul educațional, iar pentru manager apar tot mai multe dificultăți. Directorul școlii, persoana cu cea mai mare responsabilitate din unitatea de învățământ, este atât un model uman, cât și profesional pentru colegii profesori. Într-o anumită măsură, el devine chiar modelul întregului colectiv. Directorul trebuie să tindă mereu spre excelență.

Fișa postului prezintă detaliat toate responsabilitățile managerului educațional. Prin funcția sa, directorul are obligația de a respecta:

  • prevederile Legii Educației Naționale nr. 1/2011 (cu modificările și completările ulterioare);
  • ordinele emise de Ministerul Educației;
  • deciziile Inspectorului Școlar General;
  • hotărârile Consiliului de Administrație al unității de învățământ.

Responsabilități multiple și complexe

Responsabilitățile managerului în mediul educațional sunt numeroase. Dintre cele mai cunoscute, amintim:

  • reprezintă legal instituția pe care o conduce;
  • prezidează Consiliul Profesoral și Consiliul de Administrație;
  • comunică și clarifică solicitări din partea Ministerului Educației, Inspectoratului Școlar, Casei Corpului Didactic, Primăriei;
  • gestionează problemele și nevoile profesorilor, elevilor și ale comitetului de părinți;
  • asigură buna desfășurare a activităților didactice, educative, administrative și financiare;
  • întreține relații de colaborare cu părinții, biserica și alte instituții educaționale din țară și din diaspora.

În plus, fișa postului prevede clar că directorul trebuie să:

„Manifeste loialitate față de unitatea de învățământ, credibilitate și responsabilitate în deciziile sale, încredere în capacitățile angajaților, să încurajeze și să susțină colegii în vederea motivării pentru formare continuă și pentru crearea unui climat optim desfășurării procesului de învățământ.”

Roluri esențiale asumate de managerul școlar

Pentru a înțelege complexitatea acestei funcții, este esențial să privim atribuțiile managerului educațional în context legislativ și instituțional. Managerul ocupă următoarele funcții:

  • conducere executive;
  • angajator;
  • evaluator;
  • ordonator de credite;
  • coordonator al comunicării instituționale.

Atribuțiile și responsabilitățile aferente includ:

  • colaborarea cu autoritățile administrației publice locale;
  • angajarea personalului și întocmirea fișelor de post;
  • aprobarea concediilor de odihnă;
  • coordonarea comisiei de salarizare;
  • participarea la inspecții de grad și oferirea calificativelor;
  • răspunderea pentru patrimoniul școlii;
  • gestionarea datelor din Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România (SIIIR);
  • efectuarea de asistențe la ore;
  • aplicarea sancțiunilor disciplinare, în limita prevederilor legale;
  • promovarea eticii și deontologiei academice;
  • participarea la cursuri de formare pentru propriul progres profesional.

Toate aceste sarcini necesită timp, implicare și, uneori, chiar renunțarea la timpul personal. Astfel, apare întrebarea: Cum reușesc directorii să îndeplinească toate aceste sarcini? Reușesc să le facă pe toate?

Răspunsuri din leadershipul educațional modern

Pentru a răspunde la această provocare, merită să privim spre perspectivele oferite de leadershipul educațional modern. Peter Senge, fondator al Societății pentru Învățare Organizațională, oferă o perspectivă inspiratoare în cartea sa Școli care învață: „Cum ar fi dacă toate comunitățile ar fi dedicate, în mod prioritar, dezvoltării acestei conexiuni între viață și învățare? Ar putea fi o lume foarte diferită de cea în care trăim. Nu ar exista delimitări între școală, muncă și viață. Oamenii cu aptitudini superioare, de la îngrijitori până la contabili, oameni de știință și artizani, ar avea un flux constant de discipoli, atât copii, cât și adulți. Oamenii de toate vârstele ar avea posibilități continue de a se lansa în noi încercări și acțiuni curajoase, acceptând eșecul ca pe un pas înainte și fiind mereu gata să se ajute reciproc.” (Peter Senge, Școli care învață, 2016, p. 14).

Această viziune ne amintește că în viață ne confruntăm constant cu provocări, iar învățarea și viața sunt, de fapt, inseparabile.

Concluzie

A fi manager educațional nu înseamnă doar a coordona sau a controla, ci a construi o comunitate educațională funcțională și durabilă. Într-un astfel de mediu, învățarea devine un proces colectiv, iar eșecul este perceput ca o etapă firească a evoluției.

Această viziune promovează o cultură organizațională în care toți membrii echipei sunt încurajați să își asume riscuri calculate, să inoveze, să perceapă eșecul nu ca pe un obstacol, ci ca pe o oportunitate de învățare și dezvoltare – personală și colectivă.

Bibliografie

• Tony Bush, Leadership si management educational, Teori si practici actuale, Editia a II-a revăzută si adăugită, traducere de Liliana Romaniuc (coord.) si Prodan, Editura Polirom, 2021;
• Peter Senge, Scoli care invatã, a cincea disciplină aplicatã in educatie, traducere din englezã Zinaida Mahu, Editura Trei, Bucuresti, 2016;
• Coord. Mioara Târulescu, suport curs program Managementul organizatiei scolare, acreditat de Ministerul Educatiei Nationale prin Ordin de ministru nr. 4482/2019;
www.isj.gl.edu.ro/html/sub_noutati/20162017/CONCURS%20DIRECTORI_2/Fisa%20post%20director.pdf

 

prof. Mihai Georgian Alecse

Școala Gimnazială Nr. 1, Umbrărești (Galaţi), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mihai.alecse