Realitatea virtuală în sprijinul educației europene: Lecția de geografie cu ClassVR (Studiu de caz)

Articolul constă într-un studiu de caz privind integrarea tehnologiei ClassVR în lecțiile de geografie, inspirat din bune practici observate într-un proiect Erasmus+.

1. Contextul general

În cadrul proiectului Erasmus+, 2020-1-TR01-KA229-092152_5 – Together to a Better Technology , am avut oportunitatea de a participa la activități de formare și observare în școli europene, unde am descoperit utilizarea realității virtuale ca metodă inovatoare de predare. Una dintre tehnologiile care m-a impresionat a fost ClassVR – o platformă educațională ce permite explorarea de conținut VR într-un cadru controlat și sigur pentru elevi.

Inspirată de această experiență, am decis să introduc metoda ClassVR în lecțiile de geografie din școala noastră. Am achiziționat ochelarii ClassVR , platforma educațională și am început integrarea lor treptată în activitatea didactică. Prima lecție în care am folosit această tehnologie a fost dedicată subiectului „Oceanul”, predat la clasa a V-a.

2. Implementarea metodei ClassVR

Pentru această lecție, mi-am propus să transform o temă teoretică – adesea abstractă pentru elevii mici – într-o experiență captivantă și vizuală. Obiectivele lecției au fost:

  • identificarea principalelor oceane ale lumii.
  • înțelegerea caracteristicilor mediului oceanic.
  • recunoașterea importanței oceanelor pentru climă, viețuitoare și activități umane.

Resursele utilizate au inclus:

  • experiențe VR 360° cu imagini subacvatice,
  • modele 3D ale reliefului submarin (dorsale, fose, platouri continentale).

3. Desfășurarea lecției

Lecția a fost structurată în patru momente principale:

a) Captarea atenției

Am început cu o întrebare provocatoare: „Ce credeți că se ascunde sub suprafața oceanului?” Cu ochelarii VR pe față, elevii au fost teleportați în mijlocul oceanului, unde au putut explora fauna și relieful  submarin într-un mod captivant și interactiv. Elevii s-au simțit cu adevărat parte din acest mediu unic, ceea ce a intensificat experiența lor de învățare.

b) Explorarea conținutului
Prin experiențele VR, elevii au identificat cele cinci oceane (Pacific, Atlantic, Indian, Arctic și Antarctic), iar apoi au explorat zonele specifice de relief submarin. Am explicat conceptele pe baza imaginilor vizualizate și am folosit întrebări ghidate pentru a le stimula observația.

c) Aplicarea cunoștințelor
După explorare, elevii au completat o fișă de lucru cu sarcini precum identificarea unui ocean pe hartă, asocierea unor imagini VR cu denumiri geografice și identificarea formelor de relief submarine.

d) Evaluarea
Am încheiat lecția cu un scurt chestionar pentru a verifica înțelegerea noțiunilor prezentate.
4. Impactul asupra procesului de învățare
Experiența a fost una extrem de pozitivă. Elevii au fost fascinați de posibilitatea de a „intra” în mediul oceanic și au participat activ la toate etapele lecției. S-au arătat curioși, au adresat întrebări și au colaborat foarte bine în timpul activităților.

Beneficiile observate:

  • Creșterea motivației pentru învățare.
  • Reținerea mai ușoară a conținutului visual.
  • Dezvoltarea capacității de observație și de orientare în spațiu.
  • Învățare multisenzorială, adaptată stilurilor diferite de învățare.

Au existat și problem tehnice- câteva minute de acomodare cu ochelarii și necesitatea unei conexiuni Wi-Fi stabile și nu in ultimul rând numărul mic de ochelari ceea ce a făcut ca elevii să fie nevoiți să aștepte.

5. Concluzii și perspective

Integrarea tehnologiei ClassVR în lecțiile de geografie a adus un plus semnificativ în procesul de predare-învățare. Lecția despre ocean nu a mai fost doar un conținut abstract, ci o experiență reală, trăită vizual și emoțional de elevi.

Pe viitor, intenționez să extind utilizarea ClassVR în lecții despre relieful Europei, vulcani activi, climatele lumii și să colaborez cu alți colegi din proiecte europene pentru a dezvolta o bibliotecă de resurse VR accesibile în învățământul gimnazial.

Recomand această metodă tuturor cadrelor didactice care doresc să aducă inovație și interactivitate în predarea disciplinelor geografice și nu numai.

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Liliana Canciu

Liceul cu Program Sportiv, Brăila (Brăila), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/liliana.canciu